به گزارش پارس نیوز، جلسه مجلس شورای اسلامی برای سؤال از حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز(سه‌شنبه، 6 شهریور) در صحن پارلمان و با حضور نمایندگان دولت برگزار شد.

**ماجرای طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس از کجا شروع شد؟

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (چهارشنبه، 10مرداد) پارلمان، سؤال 80 تن از نمایندگان مجلس از حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور را اعلام وصول کرد که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور می‌بایست یک ماه پس از اعلام وصول طرح سؤال نمایندگان، برای پاسخ به آنها در یکی از جلسات علنی مجلس حضور یابد که بالاخره امروز(سه‌شنبه، 6 شهریور) این سؤال با حضور حجت‌الاسلام روحانی در صحن مجلس برگزار شد.

سؤالات نمایندگان مجلس از روحانی شامل چه محورهایی است؟

1- "ناتوانی دولت در کنترل قاچاق.

2- استمرار تحریم‌های بانکی

3- بیکاری و رکود شدید اقتصادی در سال‌های اخیر

4- افزایش شتابان‌ نرخ ارز در کشور

5-کاهش ارزش پولی کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، 6 شهریور) پس از توضیحات حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در مجلس از میان 5 سؤال، فقط از توضیحات وی درباره "استمرار تحریم‌های بانکی" قانع شدند از مابقی سؤالات قانع نشدند که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، آن دسته از سؤالاتی که نمایندگان مجلس از توضیحات رئیس‌جمهور قانع نشدند، برای تعیین تکلیف به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود.

**آیین‌نامه داخلی مجلس درباره سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور چه می‌گوید؟

طبق ماده (212) آیین‌نامه داخلی مجلس، براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند، درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سؤال‌کننده، باید سؤال یا سؤالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر به همراه امضاها به رئیس‌ مجلس تسلیم کنند.

رئیس مجلس نیز موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌‌دهد، هر کمیسیون نیز موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد، در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد تا به نمایندگان سؤال‌کننده گزارش شود.

پس از یک ‌هفته از طرح سؤال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد، البته تعداد سؤالات نباید از پنج سؤال بیشتر باشد.

تبصره 2- پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سؤال یا سؤالات از دستور نمی‌شود.

همچنین براساس ماده (213) رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد، مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی، مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رئیس‌جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند، در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌شود.

پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود؛ چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشوند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، سؤال مربوطه به قوه‌قضائیه ارسال می‌شود؛ در نهایت، آیین‌نامه داخلی مجلس تعیین تکلیف درباره سؤالاتی که نمایندگان مجلس از توضیحات رئیس‌جمهور قانع نشده‌‌اند را به مجلس واگذار کرده، اما نکته‌ای که مشخص نیست، این است که سرنوشت این سؤالات و رسیدگی به آنها در بررسی مجدد مجلس چگونه خواهد بود؟