به گزارش پارس نیوز، 

فوأد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در اولین نشست برگزیدگان اقشار حزب جمنا که امروز دوشنبه ۵ شهریورماه برگزار شد، با طرح این سوال که اگر برجام برای آمریکا خوب بود چرااز آن خارج شد، گفت: عده ای مطرح می کنند ترامپ دیوانه است و اعضای دولت به نوعی ترامپ را از سایر مقصران استثنا می کنند.

ایزدی با طرح این سوال که ما در چنین شرایطی باید چه کنیم گفت: یک دستاوردی که جمنا در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به دست آورد این بود که در مناظرات دوره قبل، کسی که از طرف جمنا کاندید ریاست جمهوری شده بود در خصوص برجام گفت که من اعتقادی به پاس کردن چک برجام ندارم. خب مردم به این سخنان اهمیت می دهند و می بینند از یک سو فردی است که خودش چک برجام را امضا کرده و از سوی دیگر فردی است که توانایی پاس کردن چک برجام را ندارد، معلوم است در این شرایط تمایل به چه کسی دارند. دوستان اصولگرا اگر با همین روش پیش بروند در انتخابات دوره بعدی هم شکست خواهند خورد.

وی با بیان اینکه در موضوعات سیاست خارجی اصولگرایان نتوانستند حرف خود را بزنند، گفت: این دوستان اصلاح طلب هستند که سیاست خارجی را مدتهاست که بر عهده دارند. دوستان اصولگرا باید از امروز شروع به فرهنگ سازی و تولید ادبیات انتخابات کنند و باید بدانند نامزد نیازمند آماده شدن است، نمی‌توان در چند ماه فردی را آماده کرد تا در یک مناظره از خود و برنامه هایش دفاع کند.

ایزدی در خصوص شکایت ایران از آمریکا در لاهه گفت: پیمان مودتی در سال ۱۳۳۴ بین ایران و آمریکا امضا شد که بر اساس آن دولت ایران امروز شکایتی کرده که این تحریم ها نقض آن پیمان مودت است. آمریکا هم بیان کرده است که ایران ۴۴۴ روز سفارت ما را اشغال کرده و قبلاً این پیمان مودت را نقض کرده است.

وی ادامه داد: اعضای دولت، تنها ترامپ را مشکل رابطه ایران و آمریکا می دانند، اما این که آمریکا می تواند به راحتی از برجام خارج شود، محصول اقدامات ترامپ نیست، بلکه حاصل اقدامات اوباما و کری است.

ایزدی با بیان اینکه دلخوش کردن به دادگاه لاهه تنها فریب افکار عمومی است گفت: تنها محیطی که قابلیت صدور حکم الزام آور دارد، سازمان ملل است، اما مشکل اینجاست که آمریکا در سازمان ملل حق وتو دارد. من نمی‌گویم پیگیر شکایت در دادگاه لاهه نباشیم، حرف من این است که مردم را امیدوار به رای این دادگاه نکنیم.