به گزارش پارس نیوز، 

علی‌اکبر ولایتی عصر امروز در چهاردهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن شهریار دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به خدمات علمی خواجه‌نصیرالدین طوسی بعد از حمله مغول و تسلط آن‌ها بر ایران، اظهار داشت: با تلاش‌های خواجه‌نصیرالدین طوسی در زمان حکومت هلاکوخان، رصدخانه مراغه با پیشرفته‌ترین امکانات و کتابخانه مخصوص آن ساخته شد که نشان از جایگاه علمی آذربایجان است.

وی افزود: خواجه‌نصیرالدین طوسی با این اقدام، کتاب‌های علمی را به مامن امنی منتقل کرد و در آن زمان نیز شاگردانی از جمله قطب الدین شیرازی و نجم‌الدین دبیران کاتب که مدت‌ها بعد، هر کدام از آن‌ها از برجستگان علم و حکمت شدند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این‌که سلطان محمود غازان‌خان از نخستین کسانی بود که در دوره ایلخانی به اسلام روی آورد، افزود: به همت سلطان محمود غازان‌خان، مدرسه شنب‌غازانی در تبریز تشکیل شد که محل تربیت علما و دانشمندان بود.

وی از مجموعه تاریخی و علمی ربع‌رشیدی، به عنوان اولین شهرک دانشگاهی دنیا نام برد و ابراز داشت: دانشگاه ربع رشیدی در زمان هلاکوخان تشکیل شد که 400 استاد و حدود 7 هزار شاگرد را جای داده بود و علاوه بر دانشگاه ربع رشیدی، 4 هزار موقوفه از سطح کشور و نیز موقوفه‌هایی خارج از کشور را داشت.

ولایتی با بیان این‌که شهرک دانشگاهی ربع رشیدی، در نوع خود بسیار به ویژه ‌است، ادامه داد: بیمارستان ربع رشیدی از جمله مجهزترین بیمارستان‌های آن عصر بود که داروهای آن‌را از موقوفه‌های خود در کشورهایی مانند هند و سوریه تهیه کرده و نیز برای بیمارانی که توان پرداخت هزینه دارو را نداشته‌اند، داروی رایگان ارائه می‌داده است.

وی خاطرنشان کرد: با تکیه بر این سوابق درخشان آذربایجان در حوزه احیا علم، قصد داریم طرح تحول دانشگاه آزاد که توسط دکتر مقدم‌فر ارائه شد را از این استان شروع کنیم.

ولایتی تصحیح مسیر قبلی دانشگاه آزاد را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه مسیر قبلی خوب بود ولی مطلوب نبود ابراز داشت: دانشگاه آزاد در تحصیل علم و کمک به آموزش عالی نقش بسیار موثری داشت ولی به جایی رسیدیم که کمیت باید به کیفیت تبدیل شود.

وی رسیدن به کیفیت را آغاز تحول دانسته و سطح سواد مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی را برشمرد و با بیان اینکه همه مدیران ارشد دانشگاه در رشته خود استاد تمام هستند تصریح کرد: با یک مجموعه مدیریت عالی مواجه هستیم که در جای دیگری این تعداد افراد باسواد و صاحب نظر که بر راس امور باشند، سراغ نداریم

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ما باید حرکت کنیم چراکه اگر حیات علمی دانشگاه آزاد متوقف شود، یعنی مرده است ابراز داشت:  هیئت امنا به اتفاق آرا به این تحول در سطح مدیریت رای داد اما این اقدام نفی کسی نیست؛ آقای دکتر رهبر زحمات زیادی کشیدند و مانند دوی امدادی باید مشعل را به نفر تازه نفس‌تری بدهیم.

وی خروج از روزمرگی، شروع پژوهش و ابداع و رسیدن به درجه اجتهاد در حوزه تخصصی  را آغازگر تحول دانست و گفت: باید دانشگاه آزاد در تولید علم سرآمد شود و ارجاع به مقالات اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد که در رشته خود صاحب نظر هستند افزایش یابد.

ولایتی در ادامه با تاکید بر اینکه وضع فرهنگی دانشگاه آزاد مطلوب نبود افزود: وضعیت فرهنگی دانشگاه آزاد بهتر شده ولی آنچه انتظار داشتیم هنوز محقق نشده است. 

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم دانشجویانی را که از خانواده تحویل می‌گیریم، اگر معتقد‌تر نمی‌شوند، بی‌دین نشوند، که این موضوع در حوزه دانشجویان علوم انسانی نمود بیشتری دارد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی از اساتید در دانشگاه برای دانشجویان چنان القا می‌کنند که هرچه علم بوده متعلق به غرب بوده و ایرانی‌ها و اسلام امانت دار بودند ابراز داشت: قبله گاه علمی آنها واشنگتن و کمبریج و هاروارد و... هستند.

ولایتی با بیان اینکه اینطور نیست که دانشگاه‌های غربی شق‌القمر کنند ابراز داشت: بسیاری از افرادی که در اروپا و آمریکا مراتب علمی بالا دارند از کشورهای دیگر به ویژه از هند و ایران و سایر کشورها هستند و می‌خواهند این اعتماد بنفس را از دانشجو بگیرد که خودتان را معطل نکنید و نمی‌توانید از نظر علمی کاری از پیش ببرید. 

وی با اشاره به اینکه در علوم تجربی و ریاضی حرف‌های زیادی برای گفتن در ایران داریم، ابراز داشت: در علوم انسانی وضع ما بدتر از سایر علوم است.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه نباید فقط به برگزاری مراسم ختم شود، منشا علوم انسانی حوزه‌های علمیه است و باید دانشگاه آزاد پیشقدم باشد برای تحول در علوم انسانی. به همکاری حوزه و علمیه برای تالیف کتب علوم انسانی اهمیت بدهیم و از تجربیات غرب و شرق استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه دائما باید در حال تحول باشد و امسالمان بهتر از سال قبل باشد، تصریح کرد: باید در موضوع فرهنگی و اعتقادات بهتر کار کنیم. باید از برخی از مشکلاتی که با ارزش‌های نظام در  مغایرت است پیشگیری شود.

وی ادامه داد: همه مدیران ما به خاطر پایبندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب است که در این مسند هستند و با این انگیزه روی کار آمده اند چراکه قبلا زندگی راحت تر و آسوده تری داشتند ولی با حضور در دانشگاه آزاد دغدغه‌های انقلاب را پیگیری می‌کنند.

ولایتی با اشاره به اینکه نمی‌دانم در دانشگاه آزاد درسی هست که ویژگی هویت اسلامی را درس دهد یا نه؟ که باید این موضوع جدی گرفته شود اضافه کرد: چرا برخی باید با یک بورسیه از فرنگ، خود، دینش و وطنش را بفروشد؟ دانشگاه آزاد باید تقویت کننده ارزش‌های اسلامی و ایرانی باشد و باید کتابی تالیف شود که به دانشجو هویت بخشد.