به گزارش پارس نیوز، 

سیاست‌های جدید نفتی ایران با وجود تحریم‌های جدید آمریکا موجب می‌شود صادرات نفت این کشور همچنان ادامه داشته باشد.

وب‌سایت بلومبرگ به نقل از مؤسسه مشورتی (FGE) نوشته است صادرات محموله‌های نفتی ایران به چین در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد در حالی که خریداران نفت ایران در حال تسلیم‌شدن در برابر تحریم‌ها و فشار‌های نفتی آمریکا هستند، سیاست تغییر مالکیت کشتی‌های حامل محموله‌های نفتی و همچنین تغییر شرایط قرارد‌های نفتی ایران موجب می‌شود که صادرات نفت ایران با وجود کاهش همچنان ادامه داشته باشد.

این مؤسسه مشورتی می‌افزاید: بر اساس شرایط قرارد‌های جدید، ایران به راحتی می‌تواند کل صادرات نفتی را با استفاده از ناوگان نفت‌کش‌های ایران، خود تحویل خریداران دهد.

تخمین زده می‌شود این صادرات یک میلیون بشکه در روز باشد و پس از اعمال تحریم‌های آمریکا در ۴ نوامبر چین اصلی‌ترین مشتری نفت ایران باشد.

به گفته «اف جی ای» در ماه ژوئیه و دو هفته نخست ماه اوت همه صادرات نفت ایران به چین با نفت‌کش‌های خود ایران انجام گرفته است.

به نوشته بلومبرگ نقش حیاتی ناوگان نفتکش‌های بسیار غول‌پیکر ایران یا VLCC ها، نفتکش‌های افرامکس و سوئزمکس، در تحویل نفت خام ایران به مشتریان خود در حال افزایش است، زیرا بیمه‌گران و شرکت‌های بین‌المللی با برگشت تحریم‌های جدید از حمل محموله‌های نفتی ایران سرباز می‌زنند.

 خبرگزاری رویترز نیز  هفته گذشته گزارش داد که خریداران چینی نفت ایران برای حمل محموله‌های خود به استفاده از نفتکش‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران روی آورده‌اند تا با وجود بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا بتوانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

به گفته چهار منبع تجاری، شرکت ژو‌های ژنرنگ، یک معامله‌گر نفتی دولتی چین و شرکت سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگر نفت آسیا در توافق بلندمدت صادرات نفت با شرکت ملی نفت ایران به بندی استناد کرده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد از نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش استفاده کنند.

یکی از منابع که یک مدیر ارشد نفتی در پکن است اعلام کرد که این رویکرد به تازگی آغاز شده و تقریبا خواسته همزمان دو طرف بوده است.

بر اساس داده‌های کشتیرانی، در ماه ژوئیه امسال همه ۱۷ نفتکش حامل نفت ایران به چین، تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران بوده‌اند. در ماه ژوئن، هشت نفتکش از ۱۹ نفتکش حامل نفت ایران به چین تحت مدیریت چینی‌ها بود.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده برگردانده می‌شوند.

طی هفته‌های گذشته دونالد ترامپ و مقامات ارشد آمریکا تهدید کردند با فشار به کشور‌های دیگر صادرات نفت ایران را پس از اواسط آبان‌ماه (زمان برگشت تحریم‌ها) به صفر می‌رسانند. این اظهارات مقامات آمریکا با واکنش قاطعانه و فوری مقامات ارشد سیاسی و نظامی کشورمان روبرو شد.

وب‌سایت «بلومبرگ» ۱۲ مرداد گزارش داد دولت چین درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران را رد کرده است. بلومبرگ این خبر را به نقل از دو مقام آمریکایی آگاه به موضوع اعلام کرد. به گفته این دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود آمریکا سرانجام موفق نشد مقامات چین را به توقف واردات نفت از ایران ترغیب کند.

این مقامات آمریکایی که عضو تیم مذاکره‌کننده دولت این کشور برای ترغیب چین به توقف واردات نفت ایران بوده‌اند، گفته‌اند: این اقدام چین ضربه‌ای به تلاش‌های دولت دونالد ترامپ برای منزوی‌کردن جمهوری اسلامی ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای با این کشور است.