به گزارش خبرنگار سیاسی پارس؛ شنیده اید که مولانا می گوید" هر کسی از ظن خود شد یار من… " این وصف حال امروز نظرسنجی های انتخاباتی است. حدس و گمان درباره نتایج انتخابات و اینکه ریاست دولت دهم را سرانجام چه کسی در اختیار می گیرد در فضای مجازی بالا گرفته است. در این بین نظرسنجی های رسانه ای جایگاه ویژه ای دارند و هر رسانه بر اساس مخاطبین خاص خود از نتایج انتخابات خبر می دهد.

به عنوان مثال رسانه دولتی آموزش و پرورش حسن روحانی، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی را با کسب ۲۱ درصد آرا به عنوان نفرات اول رقابت می داند. سایت انتخاب ۹۲ از رسانه های نزدیک به رضایی، ابتدا قالیباف و سپس رضایی و روحانی را با کسب آرای بالای ۲۰ درصد به عنوان رقبای اصلی معرفی می کند.

در برخی سایت های اصولگرای میانه رو رقابت بین محمدباقر قالیباف و حسن روحانی است (به عنوان مثال نظرسنجی افکار نیوز) که سهم این دو کاندیدا هر یک حدود ۳۰ درصد است.

ملاک نظر سنجی این سایت ها مشخص است و مخاطبین آنها رای دهندگان به این نظرسنجی هستند و با توجه به اینکه در این سایت ها هر نفر تنها یکبار رای می دهد می توان نتیجه آن را به عنوان نتیجه یک طیف (مخاطبین سایت) دانست.

در این بین برخی نظرسنجی ها که دائما به اسم یک منبع معتبر منتشر می شود (نمونه آن را در الف بخوانید) نتیجه ای کاملا معکوس نظرسنجی های سایتی نشان می دهد. در این نظر سنجی اگر چه قالیباف در صدر است اما جلیلی جایگاه دوم و ولایتی جایگاه سوم را دارد. ۲ نماینده طیف شکست خورده اصلاحات نیز روی هم ۱۳ درصد رای دارند که کمی بیشتر از آرای سعید جلیلی می شود.

نکته مهم این است که هیچ یک از این نظرسنجی ها از واقعیت جامعه خبر نمی دهد زیرا آنهایی که رای اصلی انتخابات هستند (آرای خاکستری) هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده اند. از طرف دیگر معرفی نامزدها برای این طیف به خوبی انجام نشده مردم نمی توانند گزینه مناسبی را انتخاب کنند.

در این شرایط این سوال پیش می آید که انتشار نظرسنجی ها از سوی مراجع معتبر با چه هدفی است و اگر این نظرسنجی صحیح است چرا ارگان معتبر خود راسا آمار را منتشر نمی کند بلکه تنها بخشی از سایت ها و رسانه ها به این اطلاعات دسترسی دارند.

باید توجه داشت که انتشار آمار غلط، فضای ناامیدی را در جامعه منتشر می کند و بنابراین انتشار آمار مراجع معتبر یا باید به صورت رسمی باشد تا همه وضعیت و نوع آمارگیری آن را بدانند و یا از انتشار آن خودداری شود تا شاهد حضور حداکثری در انتخابات پیش رو باشیم. تحقق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری تنها با حضور همه اقشار و گروه ها پای صندوق رای میسر است و هر کسی فضای ناامیدی در جامعه ایجاد کند به نوعی خیانت کرده است.