به گزارش پارس نیوز، 

برخی مقام‌های شبه جزیره کریمه، از تمایل ایران برای داد و ستد با این منطقه خبر دادند.

 آنطور که وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» روز سه شنبه گزارش کرد، «گئورگی مرادوف» نماینده دائمی کریمه در ریاست جمهوری روسیه، به روزنامه «ایزوستیا» گفته است، این مسیر تجاری از طریق آبراه «ولگا-دون» بنادر کریمه را با ساحل دریای خزر متصل می‌کند.

بر اساس این گزارش، کریمه، مرز آبی با ایران ندارد اما از طریق رودهای ولگا و دون که به دریای «آزوف» متصل است، با دریای خزر مرتبط می‌شود.

 مرادوف در این زمینه افزود : «داد و ستد با راه اندازی خط راه آهن امکان پذیر خواهد بود. مسیر راه آهن برنامه ریزی شده کریمه - قفقاز شمالی - آذربایجان - ایران است.»

بر این اساس، ارتباط بین کریمه و ایران می‌تواند بخشی از یک طرح بزرگتر باشد. این در حالی است که مسکو و تهران از مدت‌ها قبل علاقه مند به توسعه طرح بزرگتر «مسیر حمل و نقل شمال جنوب» بودند. بخشی از این مسیر در امتداد ساحل غربی دریای خزر از روسیه به ایران و از طریق آذربایجان است.

انتظار می‌رود در صورت برقراری این مسیر تجاری، زمان حمل بار از هند به آسیای مرکزی و روسیه به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. اینک انتقال کالا از «بمبئی» در هند به «مسکو» ، 40 روز طول می‌کشد و با راه اندازی این مسیر، زمان حمل کالا به 14 روز کاهش پیدا می‌کند. در صورت راه افتادن این طرح، قیمت  حمل کالا  نیز با صرفه‌تر از استفاده  از آبراه سوئز است. 

مقام‌های کریمه همچنین درصدد برنامه ریزی برای افزایش روابط تجاری با سوریه، از کشور‌های  تحت تحریم آمریکا هستند.