به گزارش پارس نیوز، پس از اعلام کشورهایی مانند چین و روسیه مبنی بر حمایت نکردن از تحریم های اعمالی علیه  ایران، دولت ترامپ موفق نشد اکثریت دولت ها را در سیاست هایش علیه تهران  با خود همراه کند درنتیجه درخواست های خود را متوجه همپیمانانی مانند لندن کرد. سفرای دیگر آمریکا هم بی کار ننشسته و شانس خود را در کشورهایی که با ایران رابطه دارند امتحان می کنند.

حسن لاسجردی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگاران درباره ی اقدامات اخیر آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا قصد داشت برای رسیدن به مقاصد خود یک ائتلاف بزرگ جهانی با کشورهای اروپایی و برخی کشور های منطقه تشکیل دهد اما مجموعه واکنش هایی که برخی  دولت های اروپایی, عربی و همچنین چین,روسیه داشتند باعث شد تا  به نوعی  ائتلاف بزرگ موردنظر واشنگتن شکل نگیرد.

وی با اشاره به شکست آمریکا در تشکیل ائتلاف بزرگ جهانی علیه تهران  تصریح کرد: درشرایطی که  واشنگتن سیاست های خود را شکست خورده یافته و نتوانسته است اکثریت آراء را با خود همراه کند تلاش جدیدی را تحت عنوان نزدیکی به همپیمانانش آغاز کرده و سعی در جلب نظر آنها دارد .

لاسجردی   افزود: باتوجه به سوابق طولانی همکاری  انگلستان و برخی کشورهای اروپایی با آمریکا همچنین نزدیکی فکری زیادی که بین دولت های آنها در گذشته وجود داشته است ،می توان این طور برداشت کرد که ترامپ در واقع روی زمینه های راهبرد و اندیشه ای مشترک با آنها حساب باز کرده و شاید به همین دلیل سفیر واشنگتن علنا درخواست حمایت خود از لندن را مطرح کرده است.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار کرد: واشنگتن تصور می کند با نزدیک شدن به همپیمانان دیرینه اش  می تواند آنها را با خود همراه کند و بعد از آن کشورهای دیگر هم به مرور به آنها خواهند پیوست؛  اما این راه طولانی به راحتی به نتیجه نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه  اقدامات آمریکاعلیه تهران سابقه دیرینه دارد، بیان کرد: واشنگتن پیش تر تلاش کرده بود چنین سیاست هایی را که امروز در قبال ما درپیش گرفته است ،در مورد کوبا و کره شمالی هم اجرایی کند اما تا امروز اجماع جهانی محکمی در حمایت از آنها شکل نگرفته و اگر هم اجماعی بوده بر اساس منافع بوده است.

لاسجردی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا تا پایان به حمایت تلویحی از ایران ادامه می دهد یا خیر، تاکید کرد: حوزه منافع کشورها قابل پیش بینی نیست و همه چیز به نگاه دو طرف,واکنش ها,اقدامات و سیاست ها بازمی گردد و در نتیجه فعلا  نمی توان نظر قطعی در رابطه با سیاست های آتی اروپا در قبال تهران  داشت و باید منتظر باشیم.