به گزارش پارس نیوز، 

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، گفت: درخصوص مسائل یمن مطالب زیادی گفته شده و مطالب ناگفته‌ای وجود دارد که با توجه به اهمیت مسئله و ارتباط تحولات یمن با مسائل جمهوری اسلامی، گزارشی را خدمت شما عرض می‌کنم.

وی افزود: یمن صحنه‌ای است که در‌ آن می‌شود دو موضوع متضاد را کنار هم به تماشا نشست، یک موضوع جنایتی که در یمن علیه ملت یمن در جریان است. جنگ سنگینی با ائتلاف جهانی و منطقه‌ای با حضور اشرار عالم و جنگ‌افروزان علیه ملت مظلومی که هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند، به جز اینکه می‌خواهند مستقل باشند و سرنوشت خود را تعیین کنند، راه افتاده است و  با حضور 17 کشور این جنگ جریان دارد.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: رأس این جنگ آمریکا قرار دارد و می‌خواستند نقش خود را مخفی کنند، اما قضایای الحدیده نشان داد که فرماندهی جنگ در دست آمریکاست؛ حاصل این جنگ که طی سه سال و نیم گذشته جریان داشته، شامل این آمار است: براساس گزارش اخیر سازمان عفو بین‌الملل، دست‌کم 6 هزار و 300 نفر از مردم مظلوم یمن در جریان حملات متجاوزین به شهادت رسیدند که هزار و 491 نفر کودک زیر 15 سال بودند و 24 درصد کشته‌شدگان کودک هستند. 

زارعی تصریح کرد: بر اثر این جنگ، 14 هزار نفر بیمار بر اثر فقدان دارو و محاصره ظالمانه غربی‌ها و وابستگان عرب آنها را از بی‌دارویی جان باختند، 2400 نفر از طریق وبا که در دنیا ریشه‌کن شده است، جان خود را از دست دادند و  هزاران نفر نیز در معرض وبا قرار دارند، هشت و نیم میلیون نفر گرفتار قطحی و گرسنگی هستند و هر دو روز فقط یک بار قوتی برای استفاده دارند و یک غذای مختصر یا نانی به دست می‌آورند.

وی با تأکید بر اینکه یمن کشور فقیری نیست و اگر درگیر جنگ نباشد، این ملت سرزمین خودش را اداره می‌کند، اظهار داشت: 4 میلیون نفر آواره جنگ شدند که فاقد سرپناه و منزل هستند، 350 هزار نفر آواره بر اثر حمله الحدیده هستند و 500 هزار نفر کارمند یمنی سه سال و نیم است که حقوقی دریافت نکردند و در شرایط فقر مطلق هستند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: جنایت علیه یمنی‌ها مهندسی و حساب شده است و شورای امنیت سازمان ملل پشت این گرفتاری‌هاست و قطعنامه سازمان ملل اجازه داده متجاوزان دریا و زمین یمن را به محاصره درآورند تا این جنایات و آمار بزرگی که سابقه ندارد، اِعمال شده باشد و سرمنشأ آن شورای امنیت سازمان ملل است.

زراعی با طرح این سؤال که در کجای دنیا اجازه حمله به بیمارستان داده می‌شود؟، گفت: 52 کودک در جریان حمله هواپیمای متجاوزین در منطقه‌ای به شهادت رسیدند و فرمانده متجاوز سعودی با گستاخی در این باره می‌گوید که "اینها کودک بودند، اما در دبستان مشق زرم می‌دیدند و در آینده به حوثی‌ها می‌پیوستند."

زارعی با اشاره به سربازگیری و گرسنگی دادن به نیروهای جنوب یمن، گفت: در چند روز گذشته یکی از رهبران جنوب به نام آقای بائوم خطاب به اماراتی‌ها گفت "شما جنوبی‌ها را در مضیقه قرار دادید تا جنوبی‌ها سربازی شما را کنند و به ما گفتید ما بر الحدیده مستقر می‌شویم و منطقه جنوب را مستقل می‌کنید. شما به ملت ما گرسنگی دادید تا از ما کار بکشید." هزاران نفر از کسانی که به حدیده اعزام شده بودند منطقه را ترک کردند.  فقط سعودی‌ها 500 میلیارد سعودی را خرج جذب مزدور کردند و گرسنگی می‌دهند و پول می‌پاشند تا فتنه‌ای که هزینه انسانی دارد به گردن همان ملت بیاندازند اما این سیاست‌های شیطانی و ضد انسانی به کجا رسیده است؟

وی افزود: حمله به بازار ماهی‌فروشان، حمله به اتوبوس کودکان و بیمارستان‌ها به کجا رسید؟ امروز بعد از سه سال و نیم قضایای یمن قوای متجاوز جنگی که قرار بود به تعبیر بن سلمان طی سه هفته به سرانجام برسد و به تعبیر محمد بن زاید خبیث قرار بود 4 هفته‌ای به پایان برسد، در برابر ملتی مظلوم و فقیر به زانو در آمدند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حدیده‌ قرار بود به تصرف امارات و سعودی و آمریکا دربیاید و آمریکا کل پایگاه‌های انصارالله را در سواحل بمباران کرد، اظهار داشت: امروز 13 هفته از‌ آن زمانی که آنها اعلام کردند گذشته و سواحل یمن در سیطره انصارالله قرار دارد و انصارالله ارتش جهانی را با شکست مواجه کرد. متجاوزین در بخش غربی سواحل یمن در دریای سرخ حضور دارند اما سیطره ندارند. متجاوزین بیش از 5 هزار کشته و 10 هزار زخمی دادند. 8 هزار نفر آنها متواری شدند. مزدورانی که با گرسنگی دادن و نشان دادن پول جذب شدند، فرار کردند و متجاوزان در دریای سرخ زیر سیطره نیروهای یمنی هستند.

زارعی خاطرنشان کرد: امروز انصارالله می‌تواند دریای سرخ را ببندد یا باز کند ولی انصارالله گذشت کرده و امنیت دریای سرخ را تامین کرده است. موشک‌های انصارالله ریاض را با طی مسافت هزار کیلومتر مورد حمله قرار داد و توانایی رو به افزایش انصارالله نشان می‌دهد می‌تواند تنگه باب المندب را ببندد و خلیج عدن را ناامن کند اما این کار را نکرده و دنیا با چشم باز این مسئله را می‌بیند. 

وی افزود: سرنوشت جنگ با این همه جنایت، این شد مردم یمن به انواع تجهیزات دفاعی نائل شدند به شکلی که یک پهپاد از یمن 1500 کیلومتر پرواز کند و ابوظبی را مورد حمله قرار دهد. امروز مشغول ساخت سیستم دفاع هوایی است و به زودی آن را فعال می‌کند. انصارالله اعلام کرده  سال 2018 سال تمرکز حمله موشکی به عربستان است و امنیت و آسایش را بطور کامل از عربستان مختل می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عربستان، امارات و آمریکا باور نمی‌کنند ملت مظلوم در شرایطی که توسط 17 ارتش مورد حمله قرار گرفته و مورد محاصره مطلق است بتواند پیشرفتی داشته باشد، گفت: امروز پهپادهایش هر نقطه را مورد هدف قرار می‌دهد. وزیر خارجه عربستان پوسته موشکی را به نمایش می‌گذارد که ایرانی است! اما یک سوال بزرگ این است که زمین و دریا و هوا را محاصره کردید پس ایران چطور قادر است موشکی را به آنجا منتقل کند؟ شما نمی‌توانید باور کنید ملت یمن تجربه‌ای که ملت ما در مواجه با متجاوزان در زمان جنگ تحمیلی داشت، تکرار کند. 

زارعی با اشاره به اینکه یمنی‌ها با نگاه به ما در برابر دشمن مقاومت می‌کنند و پوزه آمریکا و اسرائیل را به خاک مالیدند و ملت مظلوم یمن به یک کشور موثر تبدیل شده، تصریح کرد: ملتی مثل ایران با این جمعیت و توانمندی مادی و مرزهای باز سرزمینی و ارتباطات گسترده خارجی و نیروی کارآمد، آیا در برابر تهدید آمریکا زانو می‌زند؟

وی خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: شما از پس ملت مظلوم یمن برنیامدید. امروز منطقه یمن به 2 بخش تقسیم می‌شود بخشی در سیطره شما است که انواع جنایت و تجاوز به زنان در‌ آنجا روی می‌دهد و یک چهارم جمعیت آنجاست اما در منطقه شمال که دست انصارالله است امنیت و شرافت برقرار است. یک هفته‌ی شما 4 هفته شد و به دلیل سرافکندگی در جنگ حدیده، فرانسه از این جنگ کنار رفته و بین آمریکا و عربستان اختلاف شده است.