به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، المانیتور گزارشی را به ترکیب جمعیتی افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان اختصاص داده و تصریح کرده است که نقش نسل جوان ایرانی در این انتخابات نقشی به سزا خواهد بود.

بنابراین گزارش، کارشناسان بر این باورند که ایران شاهد یک مرحله انتقالی در عرصه اقتصادی – اجتماعی در دو دهه گذشته بوده است. در انتخابات ۱۴ ژوئن، ۵۰.۵ میلیون نفر واجد شرایط مشارکت هستند و در حالی که تعداد واجدین شرایط افزایش یافته است، ترکیب آنها نیز با توجه به مسائل مردم شناسی و گرایش های اجتماعی – اقتصادی تغییر کرده است.

المانیتور برای اثبات مدعای خود از آمار اکتبر ۲۰۱۱ استفاده کرده که بر اساس آن ۵۰ درصد از جمعیت ایران بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند. این آمار بدان معناست که کاندیداهایی که بتوانند جذابیت بیشتری برای نسل جوان ایرانی داشته باشند، در نهایت شاهد نتایج بهتری نیز در انتخابات خواهند بود. بنابراین، اتفاقی نیست که برخی از کاندیداها به مسائل خاص نسل جوان نظیر ایجاد اشتغال و آزادی های فرهنگی پرداخته اند.

همچنین بر اساس گزارش فوق، در حالی که در سال ۱۹۷۶، متوسط تعداد اعضای هر خانواده ایرانی ۵ نفر بود، این تعداد اکنون به ۳.۶ نفر به طور متوسط رسیده است و با کوچک شدن خانواده ایرانی، گرایش های نوینی در دیدگاه های اقتصادی و اجتماعی خانواده های ایرانی پدیدار شده است.

از سوی دیگر، جامعه ایران در حال حرکت به سوی یک جامعه شهری است و ۷۰ درصد از جمعیت این کشور شهرنشین هستند. چنین جمعیتی به مسائلی نظیر مدیریت شهری، حمل و نقل درون شهری و محیط زیست اهمیت بیشتری می دهند.