به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات اخیرا در گفت‌وگوهایش نقدهای جدی را به دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور مطرح می‌کند.

هفته گذشته بود که وی در گفتگویی با شرق دولت روحانی را "گیج" و "کرخت" نامید و کابینه را در یک فضای تعلیق توصیف کرد: «ترجیح می‌دهم از واژه «تعلیق» استفاده کنم و بگویم وضعیت دولت روحانی «تعلیق در تعلیق» است. برای مثال در حوزه پرتلاطم اقتصاد، از یک‌ طرف با متغیرهای بیرونی نظیر تحریم درگیر است و از طرف دیگر با سنگ‌اندازی‌های داخلی مواجه است به‌نحوی که امکان تصمیم‌گیری و کنشگری از دولت سلب شده است و هرازگاهی موضعی رقیق اتخاذ می‌کند، آن‌هم به‌صورت دستوری. وضعیت در سیاست خارجی نیز به همین ترتیب است».

با گذشت یک هفته، گویا تحلیلگر اصلاح‌طلبان از دولت روحانی ناامیدتر شده است و معتقد است کابینه از درون فرو ریخته است. حجاریان در گفتگوی با نشریه "ایران فردا" گفته است: «واقعیت این است که روحانی تنها یک پروژه داشت؛ و زمانی که آن پروژه یعنی برجام با دست‌انداز مواجه شد، گویی کابینه از درون فروریخت. به‌نحوی که بعضی وزرا سودای رفتن دارند، بعضی مشاوران جدا شدند».

حجاریان پیشنهادی را هم به دولت روحانی داده که تاکنون از زبان کسی مطرح نشده است. پیشنهادی که شاید منتقدان جدی در بین اصلاح‌طلبان داشته باشد و آن هم ورود نظامیان به کابینه است که تاکنون از سوی اصلاح‌طلبان نهی می‌شد.

وی در این مصاحبه چنین می‌گوید: «روحانی می‌تواند چهره‌های شاخص نظامی، بالاخص آن‌هایی را که داعیه‌دار اداره امور هستند، در کابینه بحران به کار گیرد. مثلاً در حوزه آب و اشتغال که مطالبه مردم عیان است، می‌توان از مدعیان اداره امور کمک گرفت. چنانچه این کابینه نیمه نظامی شکل بگیرد، اولاً، روحانی نیروهای مخالف را ذیل دولت تعریف و به تبع آن تخریب‌ها را کاهش می‌دهد. ثانیاً، در کوتاه مدت وزن نیروهای نظامی را در اداره امور کشور مشخص می‌کند. یعنی گفته‌ها و نصایح از حالت انتزاعی خارج و جنبه عملی به‌خود می‌گیرند».