پارس به نقل از دنیای اقتصاد- حاشیه های مناظره تلویزیونی کاندیدا های ریاست جمهوری همچنان داغ است.
پس از اینکه انتقاد از سبک برگزاری مناظره تلویزیونی کاندیدا های ریاست جمهوری از سوی محمد رضا عارف کاندیدای اصلاح طلب این میدان کلید خورد دیروز دیگر کاندیدا ها هم یکی پس از دیگری به میدان آمدند و به صدا و سیما به خاطر سبک جدید مناظره انتخاباتی خرده گرفتند.
در این میان تنها سعید جلیلی از اعلام موضع درباره سبک برگزاری مناظره (تا لحظه تنظیم این گزارش) خودداری کرد.
جمعه اولین دور از مناظرات تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری برگزارشد. اما برخلاف مناظره های گذشته که کاندیدا ها دو به دو با هم به بحث و گفت وگو می پرداختند در این دور هر ۸ کاندیدا در بازه زمانی مشخص و به سوالی که از پیش طراحی شده بود، پاسخ می دادند و روند مناظره کنترل شده و بدون کوچک ترین اصطکاکی از سوی مجری برنامه هدایت می شد. این شیوه کنترل شده که فرصت کوچک ترین بحث را هم از شرکت کنندگان گرفته بود، خیلی سرد هدایت شد تا اینکه در بخش دوم کاندیداها با سوالات گزینه ای که فرصت ارائه برنامه را به طور کامل از آنها گرفته بود، روبه رو کرد. به دنبال این امر عارف با توهین آمیز خواندن شیوه مناظره از پاسخگویی به سوالات خودداری کرد و روحانی و رضایی هم آن را توهین آمیز خواندند. درپی این انتقادها بود که مناظره هشت نفره حاشیه ساز شد و حاشیه آن استمرار یافت. دیروز برخی از منتقدان مناظره را به مسابقات تلویزیونی و مسابقه هفته تشبیه کردند و گفتند این برنامه توهین به مردم و کاندیدا هایشان است و باید روند آن تصحیح شود.
امیدوارم رسانه میلی، ملی شود
در همین راستا حسن روحانی بااشاره به مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: صداوسیما یادش باشد ما نمی خواهیم با رسانه ملی رقابت کنیم ما ۸ تا می خواهیم با هم رقابت کنیم. این کاندیدا ها نمی خواهند با کشور نظام یا بزرگان نظام رقابت کنند، بلکه می خواهند با خودشان رقابت کنند این حادثه وسیله تمسخر در رسانه های بیگانه شد.
وی دیروز در نشستی خبری که در ستاد انتخاباتی اش برگزار شد با بیان اینکه « توان رسانه ای ایران زیر سوال رفت و نتوانستند یک رقابت سالم ایجاد کنند. » افزود: توان رسانه ای ما در حد توان هسته ای ما مهم است. این توان رسانه ای است که باید مردم و افکار عمومی دنیا را اقناع کند؛ اما برنامه دیشب جوک شد که تعدادی از SMSهایش به من هم رسید. دیروز به یکی گفتم جای مرحوم نوذری خالی بود. امیدوارم از این ساعت به بعد رسانه میلی به رسانه ملی تبدیل شود. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وی گفت: این روز ها خیلی حرف ها شنیدیم؛ چقدر دلم می خواهد رسانه ملی باشد نه میلی، عده ای می خواستند انتخابات را مهندسی کنند؛ اما رهبری و مردم در برابر آنها ایستادند. حالا عده ای می خواهند رقابت کاندیدا ها را مهندسی کنند. روحانی اظهارکرد: من یادم هست در کلاس اول دبستان یک مدیری داشتیم که دانش آموزان را تست می کرد مناظره جمعه شبیه آن بود. اینکه به کاندیدا ها توهین شد مهم نیست؛ اما اینکه به ملت ایران توهین شد ایراد داشت. میلیون ها نفر داشتند این برنامه را می دیدند که انتخاب کنند.
رضایی: شیوه مناظره اصلاح نشود شرکت نمی کنم
محسن رضایی دیگرکاندیدای انتخابات هم در انتقاد به سبک مناظره تلویزیونی که جمعه برگزار شد، گفت: شیوه اجرای مناظره اخیر جسارت به ساحت شریف مردم ایران بود. بنده با احترام به قانون اعتراض خود را نسبت به این شیوه اعلام کرده و در حال بررسی این موضوع برای شرکت یا عدم شرکت در مناظره های بعدی هستم این نظر را به ستاد انتخاباتی وزارت کشور نیز اعلام خواهم کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رضایی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ظاهرا آنها در طراحی مناظره های امسال از ترس حوادث سال ۸۸ از سوی دیگر بام افتادند. او گفت: شیوه اجرای مناظره اخیر در شأن مردم ایران و نامزدهای رییس جمهوری نبود.
ستاد قالیباف: پاسخ معضلات اقتصادی کشور بلی یا خیر نیست
پرویز اسماعیلی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نیز با بیان اینکه بخش دوم مناظره هم در زمینه محتوای سوالات چند گزینه ای و هم نشان دادن عکس ها مناسب نبود، گفت: پاسخ معضلات اقتصادی بلی یا خیر نیست و نمی توان به مشکلات مردم صفر و یکی نگاه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیلی درخصوص مناظره تلویزیونی اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ساختار خود برنامه را هم باید به دو بخش تقسیم کرد. اگر اصرار است دو مناظره بعدی هم ۸ نفره برگزار شود، بخش اول با اصلاحاتی می تواند بهبود یابد. اما بخش دوم، هم در زمینه محتوای سوالات چند گزینه ای و هم نشان دادن عکس ها مناسب نبود.
رییس ستاد ولایتی: با سطح انتخابات تناسبی نداشت
همچنین رییس ستاد انتخابات علی اکبر ولایتی گفت: نوع برنامه ریزی مناظره اخیر به گونه ای بود که با سطح انتخابات ریاست جمهوری تناسبی نداشت. شاهین محمدصادقی در گفت وگو با « ایسنا» ، با اشاره به مناظره هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که جمعه از شبکه اول سیما پخش شد، تاکید کرد: سطح انتخابات ریاست جمهوری بالاتر از این مناظره بود. وی همچنین گفت: ولایتی در این برنامه نتوانست همه مباحث مورد نظر خود را مطرح کند. در همین راستا پیشنهادی داریم مبنی بر اینکه جلساتی با صداوسیما گذاشته شود تا مناظره های بعدی اینچنین نباشد.
حداد عادل: کاندیداها از روز اول قهر نکنند
غلامعلی حداد عادل هم با اشاره به انتقاد برخی کاندیداها نسبت به برگزاری مناظره انتخاباتی گفت: قرار نیست کاندیداها از روز اول قهر کنند، صدا و سیما می خواهد مناظره ها برگزار شود و در عین حال بداخلاقی های سیاسی چهار سال گذشته نیز تکرار نشود، باید نگرانی های صدا و سیما را مد نظر داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه برخی کاندیداها بعد از مناظرات تلویزیونی که گفتند اگر مناظرات به این سبک ادامه یابد در مناظرات شرکت نمی کنند آیا شما هم موافق این نظر هستید، گفت: فکر می کنم کاندیداها نباید به این زودی قهر کنند.
غرضی در مناظره های بعدی شرکت خواهد کرد
هر چند به جز حداد عادل که درباره برگزاری مناظره موضع بینابینی داشت، دیگر کاندیدا ها به این اقدام صدا و سیما انتقاد کردند. در این میان اما فرزند سیدمحمد غرضی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با تاکید براینکه « آقای غرضی قطعا در مناظره های بعدی شرکت خواهد کرد» ، خاطرنشان کرد: غرضی با تمام کادرهای جمهوری اسلامی کار می کند و همکاری دارد. به گزارش « ایسنا» ، زهیر غرضی افزود: من کارشناس رسانه ای نیستم؛ ولی معتقدم رسانه ملی در حال بهره برداری از همه ظرفیت های خودش است. اگر رسانه ملی تلاش داشته باشد برنامه های بعدی را چالشی تر برگزار کند، قطعا این مناظره ها نتیجه بخش تر خواهد بود.
توکلی: نامزدها باید سالن را ترک می کردند
واکنش به نحوه برگزاری مناظره محدود به کاندیداها یا نمایندگان آنها نبود، بلکه صاحبنظران در عرصه سیاسی هم با ابراز تعجب از شیوه مناظره انتخاباتی تلویزیون به صدا سیما و برنامه ریزان این برنامه انتقاد کردند، همچنان که توکلی با بیان اینکه اتخاذ روش های بچگانه متناسب با برنامه های تفریحی، خطایی است که در کارنامه صدا و سیما ثبت شد، تصریح کرد: تعجب می کنم که چرا ۸ نامزد ریاست جمهوری با خروج از سالن، وظیفه خود را در برابر این رفتار نامناسب انجام ندادند. احمد توکلی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه آنچه به نام مناظره توسط صدا و سیما پخش شد اسباب تاسف و شرمندگی است، گفت: صدا و سیما نتوانست مردم ایران را به عنوان مخاطبان مناظره های ریاست جمهوری نگه دارد.
جلالی: مناظره نبود مسابقه از کی بپرسم بود
کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس هم در واکنش به نوع برگزاری مناظره های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری که از رسانه ملی پخش شد، به خبرگزاری مهر گفت: برنامه جمعه مناظره انتخاباتی نبود و بیشتر شبیه مسابقه نام ها و نشان ها و مسابقه از کی بپرسم بود.
باهنر: رسانه ملی بازنگری کند
همچنین محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بازنگری صدا و سیما در برگزاری مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری افزود: این شیوه برگزاری مناظره به شکلی نیست که مخاطب به جمع بندی و مقایسه برسد. باهنر در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت درخصوص نحوه برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در صدا و سیما گفت: پیشنهاد من این است که برای مراحل بعد با خود کاندیداها برای بهبود سطح کیفی برگزاری این مناظره ها مشورت شود.
احتمال تغییر در شیوه برگزاری مناظره ها
در پاسخ به این انتقادات ناصر سراج نماینده دادستان کل کشور در کمیسیون تبلیغات انتخابات گفت: باید بازخوردهای مناظره ها بررسی شود؛ ولی هنوز تصمیم جدیدی درباره نحوه برگزاری آنها گرفته نشده است. با این حال احتمال برخی تغییرات وجود دارد.
وی با اشاره به برگزاری نخستین مناظره و حضور کاندیداها در شبکه های صدا و سیما گفت: متن گفت وگوهای تلویزیونی، رادیویی و همچنین نخستین مناظره زنده تلویزیونی در کمیسیون تبلیغات انتخابات بررسی می شود. تاکنون کاندیداها به قانون پایبند بوده اند و هیچ جرمی مرتکب نشده اند. سراج در گفت وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۵ عضو دارد که وزیر کشور، دادستان کل، رییس سازمان صدا و سیما، رییس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و نماینده شورای نگهبان از اعضای آن هستند.
کارگردان: برخی دوست داشتند مسابقه مشت زنی ببینند
کارگردان مناظره انتخابات ریاست جمهوری هم در واکنش به انتقادات با بیان اینکه برخی که از ساختار برنامه ناراحتند دوست داشتند مسابقه مشت زنی ببینند، تاکید کرد: مناظره امکان مقایسه همزمان هر هشت نامزد را برای مخاطبان فراهم کرد. حسین فردرو مشاور هنری و کارگردان مناظره های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظرم یک کم لطفی است ما بخواهیم برنامه ای که می تواند تاثیر خود را بگذارد، بکوبیم. چرا که خستگی را بر تن دست اندرکارانی که می خواهند خدمت کنند باقی می گذاریم. این تهیه کننده تصریح کرد: اگر کسی بگوید برنامه روی من تاثیر نداشت آن وقت می فهمیم کارمان بد بوده است. این درحالی است که برخی آن را سرگرم کننده دانسته اند.
کارگردان مناظره در حالی تاکید می کند مناظره تاثیرگذار و سرگرم کننده بوده است که براساس نظرسنجی خبرگزاری ایسنا ۶/۹۱درصد اعلام کرده اند که با عملکرد صداوسیما در نحوه برگزاری مناظره ۸ نامزد ریاست جمهوری موافق نیستند و تنها ۴/۸ درصد با روند برگزاری مناظره اعلام موافقت کرده اند.