محمدرضا باهنر سابقه طولانی در نهاد قانون‌گذاری دارد؛ فقط در دوره اول و ششم در مجلس حضور نداشت بنابراین در هنگام حضور در قوه مقننه یا در جایگاه هیئت رئیسه و یا در جایگاه نایب‌رئیس مجلس تکیه زده بود و در انتخابات مجلس دهم نیز ترجیح داد دیگر وارد عرصه انتخابات نشود اما همچنان از بازیگران شاخص در عرصه سیاست شناخته می‌شود به همین جهت بعد از تشکیل مجلس با حکم علی لاریجانی به‌عنوان مشاور رئیس پارلمان منصوب شد.

با توجه به تحریکات این روزهای پارلمان برآن شدیم با او پیرامون فعالیت مجلس دهم گفتگو کنیم، البته گفتگو با باهنر قبل از استیضاح ربیعی در مجلس و حاشیه‌های آن صورت گرفت با این حال او در گفتگو با «پارس» از آرایش سیاسی مجلس دهم و مشکلاتی که پیش روی این مجلس قرار گرفته سخن می‌گوید.

*** مجلس دهم هیچ فراکسیون اکثریتی ندارد

محمدرضا باهنر، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «پارس»، با بیان اینکه مجلس دهم هیچ فراکسیون اکثریتی ندارد، گفت: من هفت دوره در مجلس حضور داشتم و در دو دوره نبودم اما چه در آن هفت دوره که حضور داشتم و چه در دو دوره‌ای که حضور نداشتم می‌توانم بگویم مجلس از اکثریت و اقلیت برخوردار بود.

وی افزود: همین مشکل باعث شد که در مجلس دهم شاهد سه استیضاح باشیم اما هر سه بار وزرا بیشتر از قبل رأی کسب کردند و این نشان دهنده ضعف مجلس است؛ این ضعف به نمایندگان برنمی‌گردد بلکه به ساختار مجلس برمی‌گردد که اتفاقاً این‌گونه شده و هیچ کس هم تقصیر نداشته است.

پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری مصاحبه کردم و گفتم، درست است احمدی‌نژاد در جناح ما است و ما از او حمایت کردیم اما با وی سر مسائل مملکت و منافع ملی شوخی نداریم.

*** کار در این مجلس برای رئیس مجلس سخت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: الان، هم برای رئیس مجلس وهم، برای فراکسیون‌ها کار کردن در این مجلس خیلی سخت شده، ما دیدیم دولت لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها را به مجلس فرستاد اما با آن مخالفت شد. دوره‌ای ما وقتی چنین لایحه‌هایی ارسال می‌شد می‌نشستیم بحث کارشناسی می‌کردیم و اصلاً بحث خط و جناح سیاسی و اینکه دولت در جناح ما بود یا نبود مطرح نبود.

باهنر با تاکید براینکه در اداره مملکت خاله‌بازی نمی‌شود کرد، یادآورد شد: بنده پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری مصاحبه کردم و گفتم، درست است احمدی‌نژاد در جناح ما است و ما از او حمایت کردیم اما با وی سر مسائل مملکت و منافع ملی شوخی نداریم.

نمایندگان باید بحث کنند دولت را قانع کنند یا لایحه ندهد و یا اگر لایحه داد تصویب کنند؛ سربه‌سر هم نباید بگذرایم، متأسفانه بعضی وقت‌ها احساس می‌شود بی‌خود سربه‌سر هم می‌گذاریم.

وی به آرایش سیاسی مجلس دهم پرداخت و افزود: در مجلس، سه فراکسیون فعالیت می‌کنند که هر سه در اقلیت قرار دارند از این رو برای آنکه بتوانند کاری انجام دهند باید با هم ائتلاف کنند.

*** تصمیمات سیاسی در مجلس به پنج درصد نمی‌رسد

مشاور رئیس مجلس در عین حال تصریح کرد: در مجلس، تصمیمات سیاسی به پنج درصد هم نمی‌رسد، ۹۵ درصد تصمیمات مجلس غیرسیاسی است و ضرورتی هم ندارد سیاسی باشد. حال یک وزارتخانه یا دو وزارتخانه، باید نشست بحث کارشناسی کرد.

باهنر گفت: نمایندگان باید بحث کنند دولت را قانع کنند یا لایحه ندهد و یا اگر لایحه داد تصویب کنند؛ سربه‌سر هم نباید بگذرایم، متأسفانه بعضی وقت‌ها احساس می‌شود بی‌خود سربه‌سر هم می‌گذاریم.