به گزارش پارس به نقل از مهر، برنامه" پشت صحنه" رادیو گفتگو شب گذشته ۱۰ خرداد ماه با حضور رضا مقدسی مدیر عامل خبرگزاری مهر برنامه های انتخاباتی صدا و سیما را مورد نقد قرار داد.

مقدسی در این برنامه با بیان اینکه فضای خاص انتخابات رجوع مردم به رادیو را افزایش می دهد، اظهار کرد: به خاطر حضور متفاوت رادیو و نداشتن محدودیت های تلویزیون در این ایام، اقبال بیشتری نسبت به تلویزیون به رادیو نشان داده می شود. گرچه زندگی ماشینی استفاده از رادیو را محدود به خودروها کرده اما در ایام انتخابات به دلیل حس نیازی که در مردم به وجود می آید برای اینکه دیدگاه ها را بشناسند، رجوع آنها به رادیو بیشتر می شود.

وی افزود: مناظره ها از اهمیت فوق العاد ه ای نسبت به سایر برنامه ها برخوردار بوده و تفاوت جدی آن است که در مناظره ها تضارب آرایی شکل می گیرد که مردم را در انتخابشان یاری می کند. در واقع اینکه دو یا چند نامزد در کنار یکدیگر به ارائه نظریاتشان می پردازند مردم را در تصمیم گیری کمک می کند و نقاط ضعف و قوت آنها برایشان روشن می شود. بنابراین مناظره برای نمایش توانمندی های نامزدها و قوتشان در تبیین دیدگاه ها مثبت است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز درباره ایجاد نقد منصفانه، تصریح کرد: من معتقدم رسانه در گرم کردن فضا نقش موثر دارد. نقش رسانه در ایام انتخابات ویژه و بارزتر است. قبل از اینکه به این برنامه بیایم نظرسنجی ها را مرور می کردم و بر اساس نظرسنجی هایی که ما خودمان در مرکز افکارسنجی مهر انجام دادیم، رسانه ملی چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تاثیرگذاری در تعیین حضور مردم و گرم شدن فضا دارد. بقیه رسانه ها هم به تناسب نقش دارند. مثلا رسانه های مکتوب بین ۱۷ درصد، ۱۰ درصد فضای مجازی و بخشی رسانه های دیگر. همینطور درصد ناچیزی دوستان و آشنایان تاثیر دارند.

وی تأکید کرد: در فضای مجازی برداشت این است که کسانی که از سطح سواد بالاتری برخوردارند بیشتر از فضای مجازی استفاده می کنند و یا کسانی که عام تر هستند از رسانه ملی و بخش های مختلف آن استفاده می کنند. این تخصیص درست است اما بنا نیست در بین نخبگان فضای تهییجی تاثیر نداشته باشد.

در جامعه اخلاق محور افشاگری تحت عنوان مناظره جایی ندارد

مقدسی یادآور شد: اینطور نیست که در فضای طبیعی بخواهیم تنها نخبگان را هدف قرار دهیم و از فضای تهییجی استفاده نکنیم. ما جامعه ای اخلاق محور هستیم که در آن افشاگری که تحت عنوان مناظره باشد، پذیرفته نیست. طبعات مناظره هایی که در دور ه های گذشته انجام شد هنوز هم باقی است. البته این به بعضی از مناظره ها محدود می شود چون برخی دیگر نیز کاملا در چارچوب انجام شد و مردم بر آن صحه گذاشتند. اما برخی دیگر نیز التهاب عجیبی را در جامعه به وجود آورد و همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند تاثیر آن تا ۴۰ سال بعد در رفتار جامعه باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: هم اکنون دیده می شود که بعضی از نامزدها از خوف تخریب هایی که اتفاق می افتد مواضع خود را شفاف تبیین نکرده و صبر می کنند این مواضع را در روزهای آخر بیان کنند تا میزان تخریب ها به حداقل برسد. باید با توجه به آثار تخریب ها فضای درست مناظره را تبیین کنیم. من در اینجا به اصل درست بودن مناظره و لزوم تداوم آنها تأکید می کنم. همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند که مناظره ها به ایام انتخابات محدود نشود و در زمان های مختلف ادامه پیدا کند. این می تواند فضای نقد را در جامعه زنده نگه دارد.

مدیرعامل خبرگزاری مهر تصریح کرد: ما تجربه مناظره را به صورت طولانی مدت نداشتیم و باید به مدلی اخلاقی و صحیح در آن برسیم تا بتوان در عین نقد نظرات یکدیگر شخصیت هم را تخریب نکنیم. در بحث مناظره ها باید رسانه های خود را تقویت کنیم اگر با رسانه ها افکار عمومی را به سمت خود سوق ندهیم، رسانه های مجعول و بیگانه به ایجاد فضای منفی دامن می زنند و باعث می شوند شایعه به عنوان یک رسانه در جامعه عمل کند. در این صورت میدان به این افراد واگذار می شود. اگر رسانه بتواند به نیازهای فکری مردم و حس جستجوگری آنها را در مناظره ها به درستی پاسخ دهد از سوق پیدا کردن مردم به سمت رسانه هایی که فضا را به تخریب می کشانند و یا رسانه هایی که منافع ملی را تامین نمی کنند جلوگیری می شود.

مقدسی در پایان سخنان خود یادآور شد: باید این فضا را در رسانه های خود تقویت کنیم و اجازه دهیم که دیدگاه های مختلف طرح شود و از رفتن مردم به سمت رسانه های دشمن پیشگیری شود. با توجه به اینکه تجربه محدودی در برگزاری مناظره ها داریم نیاز هست که مصداقی تر به این مسایل ورود پیدا کنیم تا به معیارهای صحیح و درست انجام یک مناظره برسیم.