به گزارش پارس ، به نقل از فارس، هر گاه پای کمک مالی و تسلیحاتی کشورهای حامی نظام بشار اسد به میان آمده، دولتمردان آمریکایی عزم خود را جزم کرده اند تا به هر نحو ممکن مانع عملی شدن آنها شوند. مصداق آن، تصمیم روسیه برای اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به دمشق است که پیش از آغاز ناآرامی ها در سوریه، میان این دو کشور منعقد شده است. با این حال، طی چند روز گذشته که احتمال ارسال این تسلیحات قوت گرفته، سیاستمداران آمریکایی از هر تریبونی برای نکوهش این اقدام مسکو بهره می گیرند و آن را عامل بر هم خوردن تلاش های مسالمت آمیز بین المللی برای حل بحران سوریه قلمداد می کنند! اما نکته اینجاست که خود آنها، از همان ابتدای شروع درگیری ها دستی در آتش داشته اند و طی دو سال گذشته از هیچ کمک مالی و تسلیحاتی برای یاری رساندن به معارضان سوری دریغ نکرده اند.

هر چند سابقه کمک های مالی آمریکا به مخالفان نظام سوریه به خیلی قبل تر از جرقه خوردن تنش در این کشور باز می گردد، اما، زمانی که ناآرامی ها در این کشور کلید خورد، کمک های مالی و تسلیحاتی ایالات متحد به این کشور بحران زده سرازیر شد.

هر چند، قطعا، بخشی از این کمک ها پنهانی بوده و یا با واسطه کشوری ثالث برای مخالفان سوری ارسال شده، اما، میزانی که خود آمریکایی ها نیز علنا از آن سخن به میان آورده اند، نیز مبلغ هنگفتی است. نکته اینجاست، برخی از این مبالغ درست زمانی هزینه شده اند که دولت سوریه در برخی برهه ها، آمادگی خود را برای همراهی با طرح های بین المللی اعلام کرده است.

از جمله این موارد می توان به کمک ۲۵ میلیون دلاری کاخ سفید به مخالفان نظام سوریه اشاره کرد، آنهم دقیقا پس از آنکه فروردین ماه سال گذشته، کوفی عنان، نماینده سابق ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد، دمشق با طرح شش ماده ای سازمان ملل برای پایان دادن به بحران سوریه به ویژه طرح آتش بس موافقت کرده است.

چند ماه بعد از این کمک ۲۵ میلیون دلاری، یعنی مهرماه سال گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در نشست « دوستان سوریه» ، از کمک ۴۵ میلیون دلاری واشنگتن به شورشیان سوری خبر داد که به گفته او قرار بود در دو بخش، ۱۵ میلیون دلاری برای تجهیزات ارتباطی و ۳۰ میلیون دلاری برای کمک های انسان دوستانه به دست مخالفان اسد برسد.

با وجود اینکه طی چند سال گذشته، آمریکا خود با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، اما، ظاهرا هزینه کردن برای سرنگونی بشار اسد، از اولویت بالاتری برای دولتمردان آمریکایی برخوردار است. بهمن ماه سال گذشته بود که رسانه های عربی از کمک ۱۵۵ میلیون دلاری آمریکا به گروه های تروریستی در سوریه خبر دادند.

کمتر از یک ماه بعد از اختصاص این مبلغ هنگفت به معارضان سوری، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست « دوستان سوریه» در رم پایتخت ایتالیا، از اعطای ۶۰ میلیون دلار برای تامین « اقلام غیرکشنده» مورد نیاز مخالفان سوری سخن گفت.

منظور از اصطلاح « اقلام غیرکشنده» امکانات و تجهیزات به استثنای اسلحه است و می تواند شامل کمک های بشردوستانه و اقلامی باشد که برای گروه های مسلح داخلی سوریه نیز قابل استفاده است.

جان کری در همان نشست در مورد نوع کمک های مورد نظر آمریکا گفت: « ما مقادیری دارو و غذا برای شورای عالی نظامی سوریه ارسال می کنیم که به معنی کمک مستقیم به نیروهای مسلح مخالف حکومت سوریه است. »

اما ظاهرا این کمک های بشردوستانه آمریکا تمامی ندارد. هنوز یک ماه از اختصاص این بودجه هنگفت برای کمک های دارویی و غذایی و اقلام غیرکشنده نگذشته بود که یکی از مشاوران کاخ سفید خبر داد، دولت اوباما درصدد است تحت عنوان کمک های دارویی و غذایی، بیش از ۱۰ میلیون دلار به طور مستقیم به گروه های مسلح کمک کند. جالب اینجاست که کاخ سفید اعلام کرد، ۳۸۵ میلیون دلار نیز برای کمک به آوارگان و پناهندگان سوری هزینه کرده است.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز جان کری پس از دیدار با رهبران معارضین سوری در استانبول با انتشار بیانیه ای از تصمیم جدید دولت آمریکا برای ادامه حمایت از تروریست های سوری و اعطا ۱۲۳ میلیون دلار دیگر به آنها خبر داد و گفت: « ادامه ارسال تجهیزات برای تروریست های سوری از طریق فرماندهان ارشد نظامی هدایت کننده مخالفان صورت خواهد پذیرفت. » طبق برخی گزارش ها، از جمله وسایل اعطا شده به تروریست های سوری در بسته پیشنهادی دولت آمریکا وسایل نقلیه زرهی، تجهیزات ارتباطی و جاسوسی پیشرفته و تجهیزات دید در شب ذکر شده اند.

با یک حساب سرانگشتی می توان تخمین زد ایالات متحده تاکنون مجموعا ۸۰۳ میلیون دلار برای سرنگونی بشار اسد هزینه کرده است که طبق ادعای خود آنها، ۳۸۵ میلیون دلار آن بابت کمک به آوارگان و پناهندگان سوری بوده.

البته این میزان به غیر از تسلیحاتی است که آمریکایی ها پنهانی به دست مخالفان سوری رسانده اند و یا غیر از هزینه هایی است که نظامیان آمریکایی برای آموزش تروریست های سوریه خرج کرده اند.

نکته جالب توجه اینجاست، با این همه صرف هزینه برای کمک به سرنگونی بشار اسد، دولتمردان آمریکایی تاب تحمل اجرای قرارداد میان مسکو و دمشق برای فروش سامانه دفاعی اس-۳۰۰ را ندارند و یا دائما ایران و حزب الله را به کمک مالی و تسلیحاتی به نظام سوریه متهم می کنند.