به گزارش پارس نیوز، موضوع ساعت کاری روحانی از زمانی سوژه رسانه‌ها شد که برخی از وزرا برای نحوه ملاقات با رییس‌جمهوری گلایه کردند؛ که همین موضوع وقت ندادن‌ به وزرا موجب‌ نامه‌نگاری چهار وزیر درباره مسائل اصلی اقتصادی کشور به رییس‌جمهوری شد، نامه‌ای که محرمانه بود اما از رسانه‌ها سر‌درآورد. 

بعد از آن هم نوبت به مشاور روحانی رسید که از عدم ملاقات ‌رییس‌جمهوری با آقای توکلی درددل کند. آقای توکلی درباره این سنگ صبوری‌اش در زمستان‌94 گفته بود: «مدتی پیش یکی از مشاوران آقای رییس‌جمهوری را به جهت طرحی که در حال اجرا بود، دیدم و توصیه کردم که برای رفع مشکلات و کاهش انتقادات، اشکالاتی که در اجرای طرح وجود دارد؛ به رییس‌جمهوری منتقل کنید. اما در کمال تعجب پاسخی که شنیدم این بود: ‌رییس‌جمهوری به ما وقت ملاقات نمی‌دهد. مدتی پیش هم یکی از وزرای مهم دولت می‌گفت که برای کارهایم در حاشیه جلسه هیأت دولت با رییس‌جمهوری مسائلم را مطرح می‌کنم، چون رییس‌جمهوری به ما وقت دیدار نمی‌دهد.»

این وقت ندادن‌ها البته به اینجا ختم نشد و وزیر کشور هم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درد کابینه را در برابر همگان افشا کرد و گفت: «رابطه‌مان قبلاً با رییس‌جمهوری بهتر بود و بیشتر توفیق داشتیم ایشان را ببینیم ولی الان فرصت این کارها نیست.» از صحبت‌های آقای رحمانی فضلی این برداشت می‌شد که قبلاً رییس‌جمهوری وقت بیشتری داشته است.

آقای توکلی این توضیح قانونی را هم درباره وقت ندادن‌های رییس‌جمهوری داده بود که «طبق قانون اساسی رییس‌جمهوری هماهنگ‌کننده وزرا و حلقه وصل وزرا به یکدیگر است. رییس‌جمهوری با هماهنگی با وزرا باید کارهای خود را پیش ببرد. متاسفانه معاونان و وزرا دسترسی به رییس‌جمهوری ندارند و باید برای دیدار با وی و بیان مسائل و مشکلاتشان از رییس‌جمهوری وقت بگیرند و معمولاً هم موفق نمی‌شوند.»

اما وظایف و مسوولیت‌های رییس‌جمهوری علاوه‌بر اجرای قانون اساسی چیست؟ یک رییس‌جمهوری علاوه‌بر سخنرانی و موضع‌گیری، وظایف پیچیده و گاه عجیب و غریبی دارد. رییس‌جمهوری، رییس هیأت وزیران است. هفته‌ای دو روز، عصر یکشنبه و صبح چهارشنبه، هیأت دولت هر بار حدود ۴ ساعت تشکیل جلسه می‌دهد.  رییس‌جمهوری مسوول مستقیم‌ برنامه‌ و بودجه‌ و امور اداری‌ و استخدامی‌ کل کشور است (اصل ١٢۶ قانون اساسی). او برنامه‌ و خط مشی‌ دولت‌ را تعیین‌ و قوانین‌ را اجرا می‌‌کند (اصل ١٣۴). حق صدور تصویب‌نامه و آیین‌نامه دارد (اصل ١٣٨ قانون اساسی). رییس‌جمهوری ریاست بیش از ١٠ شورای‌عالی و بالادستی را بر عهده دارد که آمار دقیق و معتبری از تعداد آن‌ها در دسترس نیست. شورای‌عالی امنیت ملی (عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های خارجی، دفاعی و امنیتی کشور) و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از مهم‌ترین این شوراها هستند که به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل می‌شو‌د.

البته آقای همسایه از توصیه آقای ناطق نوری به رییس‌جمهوری هم خبر داده و به روزنامه فرهیختگان (دی ماه 96) گفته که «آقای ناطق نوری در این باره به روحانی اعتراض کرده و گفته من که الان فقط یک حوزه علمیه در لواسان دارم از ساعت 6:30 آنجا حاضر می‌شوم و شما باید کمی زودتر بروید و به سخن وزرایتان گوش دهید.»

از دیگر اعترافات آقای همسایه -که در همان بهمن ماه به روزنامه فرهیختگان گفته است- اینکه «در دولت اول روحانی هیچ‌کدام از استانداران با رییس‌جمهوری جلسه خصوصی نداشتند. استاندار رییس‌جمهوری استان است. در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب بی‌سابقه است که استانداری در طول چهارسال بارها درخواست جلسه اختصاصی با رییس‌جمهوری کند اما به خواسته‌اش نرسد. در دولت یازدهم فقط استاندار کرمانشاه موفق شد با آقای روحانی جلسه خصوصی داشته باشد. از بیست و اندی نفر که عضو کابینه دولت آقای روحانی هستند، جز وزرای معدودی مثل آقای ظریف بقیه وزرا با رییس‌جمهوری جلسه اختصاصی نداشته‌اند و این حتماً از نقاط ضعف آقای روحانی است.»

بر اساس بررسی سایت میانگین ساعت کاری خاتمی و هاشمی در یک دوره چهار ساله حدوداً 10 هزار ساعت، احمدی‌نژاد 17‌هزار ساعت و روحانی 6000 ساعت بوده است.

البته این شواهد آقای همسایه بی‌پاسخ هم نماند و آقای مشاور نام‌آشنای دولت نیز در همان بهمن‌ماه این‌گونه در توییتر جواب او را داد که «آیا کارتِ ساعت حضور و غیاب رییس‌جمهوری در اختیار ایشان است؟ آقا / خانم «‌می‌گویند‌» کیست؟ جریان آقای ناطق را خودشان برای ایشان تعریف کرده‌اند یا همان جناب می‌گویند؟ کار ریاست‌جمهوری شبانه‌روزی است.»

حتی آقای سیدرضا اکرمی، رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری هم وارد گود شد و در حمایت از رییسش گفت که «‌اگر از 9:30 تا 19 کار کند می‌شود حدود 10‌ساعت در روز. مگر روزی 10‌ساعت کار کم است؟»

اما ماجرای ساعت کاری رییس‌جمهوری آن‌قدر بالا گرفت که پای فامیل‌های آقای رییس‌جمهوری هم به ماجرا کشیده شد. پدرداماد روحانی در مصاحبه‌ای روایتی دیگر از ساعت کاری رییس‌جمهوری بیان کرد. او گفت که آقای روحانی هر سه شب یک بار به خانه می‌رود. او این را هم تاکید کرد که «همه خانواده از ریاست جمهوری آقای روحانی ناراحتند، چون  جز دردسرر، ضرر و درهای بسته برای اقوام چیزی نداشته است.» 

البته پدر آقای داماد این را هم گفت که آقای روحانی بسیار اهل صله‌رحم هستند و در مهمانی‌های خانوادگی بسیار خوش مشربند. امید است که رییس‌جمهوری فرصت ملاقات با وزرا و مشاورین خود را هم داشته باشد و این صله‌رحم در کابینه هم عرف شود.