به گزارش پارس نیوز، طرح سئوال از رئیس جمهور در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم جدی تر شده است. این طرح که پیشتر با پس گرفتن امضای برخی نمایندگان از حد نصاب افتاده بود امروز حالت جدی تر به خود گرفته است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح سئوال از رئیس جمهور با امضای 80 نفر از نمایندگان اعلام وصول شده است، بیان داشت: «لاریجانی گفت: قبلا ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای سوال از رییس جمهور را به هیات رییسه ارائه کردند که به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگان رییس جمهور این موضوع را بررسی کرد که در نهایت ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این سوال باقی مانده است، یعنی بیش از یک چهارم از نمایندگان تقاضای سوال از رییس جمهور را دارند.»

اما دولت با واکنشی که «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی روحانی نشان داد، مخالفت خود را با این طرح ابراز کرد. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با تاکید بر لزوم استفاده قانونی از حق طرح سوال از رییس‌جمهوری، استیضاح وزرا و تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مجلس، اظهار کرد:« آنچه که در جریان اعلام وصول طرح سوال از رییس‌جمهوری دیروز اتفاق افتاد، خلاف اصول مسلم حقوقی، خلاق قانون اساسی و خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.»

روزنامه دولتی ایران نیز با رویکرد منفی نسبت به سئوال نمایندگان برخورد کرد و آنرا « سئوال نابه هنگام» و هدایت یک جریان سیاسی و بر خلاف عزم نظام برای ایجاد وحدت خواند!


روزنامه اصلاح طلب شرق نیز با تیتر «دوباره علیه رئیس جمهور» با سیاسی کردن این موضوع سعی کرد انتقادات به دولت را جناحی سیاسی جلوه دهد.


روزنامه ابتکار دیگر روزنامه اصلاح طلب نیز با تیتر « سئوال های سیاسی محورهای اقتصادی» به سراغ طرح سئوال از رئیس جمهور رفت و همان رویه روزنامه شرق را در پیش گرفت و سعی کرد این موضوع را سیاسی جناحی نشان دهد.
البته روزنامه‌های اصلاح طلب آفتاب یزد و قانون نیز به این موضوع به دیده مثبت نگاه کرده و آنرا فرصتی برای شفاف سازی و صراحت دولت در انتقال واقعیات به مردم عنوان کردند. آفتاب یزد این سئوال را پرسیده که «آیا رئیس جمهور از این فرصت سود می برد؟»


روزنامه قانون نیز با تیتر « ابطال روزه سکوت» نوشت: «مردم و دلسوزان کشور می‌‌دانند چه کسانی در این مرز و بوم زحمت می‌کشند و کار می‌کنند و چه کسانی به دنبال نمایش‌های سیاسی می‌گردند، بنابراین اگر روحانی می‌داند که فعالیت‌هایی برای بهبود وضعیت کشور داشته است پس نباید ترس داشته باشد و بدون واهمه به مجلس برود و پاسخگو باشد. از طرفی نیز اگر این دولت و رییس آن کارشکنی یا ناکارآمدی دارند باید در مقابل چشمان 80 میلیون ایرانی و در خانه ملت پاسخ دهد چرا آن گونه که باید به وظایف خود عمل نکرده است.»


اگرچه دولت و برخی رسانه های اصلاح طلب با طرح سئوال از رئیس جمهور مخالفت کرده‌اند اما آنچه از فضای افکارعمومی شنیده می‌شود مردم به دور از موارد سیاسی خواهان پاسخگویی دولت درباره وضعیت اقتصادی و گرانی و افزایش سرسام آور دلار و سکه هستند. مطالبه ای که تا به امروز متاسفانه دولتمردان به آن بی اعتنایی کرده اند و اگرچه وعده داده شده که رئیس جمهور با مردم به طور مستقیم صحبت می کند اما تا به امروز که چند ماهی از این بحران می گذرد هنوز شاهد این مسئله نبوده ایم. از سوی دیگر کارشناسان بیان می کنند که اگر رئیس جمهور در تلویزیون به صحبت با مردم بپردازد نیز با توجه به رویه قبل روحانی چندان برای مردم قانع کننده نخواهد بود.

هنوز مردم دیالوگ «رضا رشیدپور» و رئیس جمهور درباره قولی که مجری رسانه ملی از حسن روحانی برای کنترل قیمت ارز گرفت را فراموش نکرده اند. اصلاح طلبانی چون «صادق زیباکلام» هم همواره نسبت به سخنان رسمی رئیس جمهور و خارج از فضای واقعی جامعه در رسانه ملی انتقاد کرده است.

در این برهه زمانی سیاسی جلوه دادن درخواست و مطالبه امروز مجلس به انحراف کشیدن اصل ماجرا یعنی پاسخگو کردن مسئولان است. جای تعجب دارد روزنامه های اصلاح طلبی که ادعای آزادی دارند یکی از اصلی ترین مسئولیت رسانه ای خود یعنی پاسخگو کردن مسئولان را به جهت منافع جناحی زیر پا می گذارند. آیا مردمی که چند ماهی است با مشکلات اقتصادی به طور جدی دست و پنجه نرم می کنند و در استرس شدید هستند نباید انتظار پاسخ جدی مسئولان را داشته باشد؟

اتفاقا مجلس با وجود نمایندگانی که دلسوز نظام جمهوری هستند محل خوبی برای پاسخگویی مسئولان است. از سوی دیگر رسانه های اصلاح طلب سعی در نوعی تابوسازی درباره سئوال از رئیس جمهور دارند و آنرا خلاف وحدت ملی می خوانند؛ این موضوع نیز به کشور لطمه وارد می کند؛ چراکه سئوال از رئیس جمهور و بر آورده شدن مطالبه پاسخگویی مردم می تواند تا حدودی جو روانی و التهابات کشور را آرام سازد. اتفاقا اگر مردم بدانند که مسئولان پاسخگوی عملکرد خود هستند اطمینان و اعتماد بیشتری نسبت به دولت خواهند داشت.  این موضوع حتی دیرهنگام هم صورت گرفته است و به لطف ساختار مدیریتی مجلس این موضوع تا به اینجا به تاخیر افتاده است. با این حال مردم انتظار دارند مسئولان در مورد بحران های پیش آمده پاسخگو باشند و حتی نسبت به مدیریت غلط خود از آنها عذرخواهی کنند.