به گزارش پارس، علی اصغر سلطانیه با اعلام این خبر به ایسنا افزود: در جلسه سفرای جنبش غیرمتعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی که عصر روز جمعه (۱۰خرداد) در مقر آژانس برگزار شد، بیانیه نم درباره فعالیت های صلح آمیز هسته یی ایران تصویب شد.

سلطانیه گفت که این بیانیه در نشست شورای حکام که از روز دوشنبه (۱۳ خرداد) به مدت یک هفته آغاز به کار می کند، توسط وی که نماینده نم در آژانس بین المللی انرژی اتمی است با در دستور کار قرار گرفتن موضوع ایران در این شورا قرائت خواهد شد.

گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اول خردادماه در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت.

مدیرکل در گزارش جدید خود درباره ایران بار دیگر بر منحرف نشدن مواد هسته یی اعلام شده ایران از مسیر صلح آمیز تاکید کرد.

هم چنین در این رابطه، نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایسنا گفته بود که" جای جای این گزارش نشان می دهد تمامی فعالیت های هسته یی ایران از جمله ۱۶ تاسیسات و ۹ محل مرتبط با فعالیت های هسته یی همگی زیر نظارت کامل آژانس هستند. "

وی ادامه داد: این گزارش با ارقام دقیق نشان می دهد که چه میزان اورانیوم تا غنای ۵ درصد و نیز با غنای ۲۰ درصد تولید شده است و حتی دقیقا اعلام می کند چند ماشین سانتریفیوژ از نسل یک و دو نصب و چند ماشین از نسل جدیدتر در حال تحقیق و توسعه است. جالب این که در این گزارش آمده است که بخشی از اورانیوم غنی شده به پودر تبدیل شده و برای تهیه میله های راکتور تهران مورد استفاده قرار گرفته است که این راکتور رادیو ایزوتوپ ها را تولید می کند.

سلطانیه گفت: گزارش این واقعیت را نشان می دهد که ایران به طور کامل متعهد به ضوابط بین المللی است، در عین حال لحظه ای نسبت به احقاق حقوق غیرقابل انکار خود مصالحه نکرده است.

وی درباره طرح ادعای همکاری نکردن ایران با آژانس تصریح کرد: این عبارات تکراری است؛ اولا اشاره به قطعنامه های شورای امنیت شده است که به دلایل حقوقی قطعنامه های شورای امنیت مبنا و وجاهت حقوقی نداشته و لذا قابل اجرا نیستند. به صراحت از طرف کشورمان در شورای حکام مطرح کرده ام که هیچ مبنا و وجاهت حقوقی ندارد و اصولا از نظر فنی نیز قابل اجرا نیست. برای مثال قطعنامه شورای امنیت خواستار تعلیق فعالیت های بازفراوری در ایران شده است در حالی که در گزارش مدیرکل به صراحت آمده است که ایران هیچ گونه فعالیت بازفراوری ندارد. چطور می توان فعالیتی که وجود ندارد را تعلیق کرد؟

وی ادامه داد: این گونه مواضع شورای امنیت به اعتبار و جایگاه این شورا لطمه وارد کرده و خواهد کرد.

سلطانیه با اشاره به بخش دیگری از این گزارش که بر ادعاهای بی اساس مربوط به ابعاد محتمل نظامی پرداخته است، گفت: این ادعا نیز تکراری است که قبلا بارها تاکید کرده ایم. جمهوری اسلامی ایران در اثبات حسن نیت و شفافیت و همچنین اثبات بی اساس بودن این ادعاها مذاکراتی را با آژانس آغاز کرده است که ادامه دارد و پس از نهایی شدن و توافق بر یک چارچوب ضابطه مند می توانیم به این ابهامات بپردازیم.

وی تاکید کرد: انجام این مذاکرات نشان دهنده حسن نیت و عزم سیاسی کشورمان در تعامل با جامعه بین الملل است.