به گزارش پارس، پرویز اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، درباره مناظره تلویزیونی روز جمعه بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه تعداد کاندیداها برای مناظره زیاد بود و زمان لازم برای پرداختن به مهمترین موضوع امروز جامعه یعنی اقتصاد، در دسترس آنها نبود خاطرنشان کرد: نقد به این برنامه به معنی نادیده گرفتن زحمات صدا و سیما نیست.

به گفته وی، این شکل از مناظره اولین تجربه سیما بود و بخشی از مشکلات قابل انتظار بود و طبیعی است که در روند برنامه ها چنین مشکلاتی نمایان شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: مهمترین دغدغه مردم و محوری ترین برنامه کاندیداهای این دوره، موضوع اقتصاد است. بنابراین بهتر بود که از یک طرف کاندیداها در استرس توضیح برنامه های خود برای حل مقولات مهمی چون گرانی، آن هم در ۹۰ ثانیه، قرار نمی گرفتند و از طرف دیگر مردم نیز مجال می یافتند با دیدگاه های تخصصی کاندیداها در حوزه مشکلات اقتصادی عمیق تر آشنا شوند.

سخنگوی ستاد انتخابات قالیباف همچنین با بیان اینکه" اطلاع نداشتنِ کاندیداها و نمایندگان آنها از ساختار برنامه، از نقطه ضعف های برنامه بود" ، تصریح کرد: پرسش های برنامه می تواند محرمانه باشد یعنی پیش از آغاز مناظره ها افشا نشود اما اطلاع از ساختار برنامه، حق کاندیداست.

وی افزود: ساختار خود برنامه را هم باید به دو بخش تقسیم کرد. اگر اصرار است دو مناظره بعدی هم هشت نفره برگزار شود؛ بخش اول با اصلاحاتی می تواند بهبود یابد. اما بخش دوم، هم در زمینه محتوای سوالات چند گزینه ای و هم نشان دادن عکس ها مناسب نبود.

اسماعیلی درباره نقش مجری برنامه نیز گفت: شاید به خاطر ساختار ناهمگون برنامه، برخی کاندیداها به جای چالش مثبت با یکدیگر به چالش منفی با مجری پرداختند و هر مجری دیگری غیر از حیدری بود، برنامه از کنترلش خارج می شد.

سخنگوی ستاد قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه" نکته دیگر اینکه، همین سوالات عموما اشتباه طراحی شده بودند و به واقع دولت ها نمی توانند میان گزینه ها اولویت قائل شوند بلکه باید به طور متوازن به هر یک از آنها بپردازند" ، خاطرنشان کرد: پاسخ معضلات اقتصادی بلی یا خیر نیست و نمی توان به مشکلات مردم بصورت صفر و یک نگاه کرد.

وی با بیان اینکه" از نظر تکنیکی، مناظره بین هشت نفر، بازده بالایی ندارد" ، افزود: جالب اینکه از یک طرف زمان چهار ساعته برنامه مخاطب را خسته می کرد و از طرف دیگر به علت اینکه کاندیداها مجبور بودند در ۹۰ ثانیه همه برنامه ها و ایده های خود را بگویند، مخاطب با انبوه و تراکم اطلاعات مواجه می شد و امکان مقایسه و دسته بندی دیدگاه ها را نمی یافت.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: تحول در ساختار و ترکیب مناظره می تواند به تحقق حماسه سیاسی و انتخاب بهترین گزینه کمک بزرگی کند. در عین حال ما تابع تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هستیم.