به گزارش پارس نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در نشست فراکسیون شفافیت اقتصادی مجلس اظهار داشت: نمایندگان وظیفه خود را انجام داده اند. وظیفه نمایندگان این است که قانونگذاری کنند. قوانین خوبی در حوزه شفاف سازی و فساد اداری به تصویب رسیده است و وظیفه مهم مجلس در این زمینه ها انجام شده است.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر لزوم شفاف سازی حقوق و مزایای نمایندگان گفت: حقوق و مزایای نمایندگان در سایتی درج شده است و چیز پنهانی نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: من نمی دانم روی چه حسابی برخی تخلفات را در مورد نمایندگان مطرح می کنند، مبنی بر اینکه یک نماینده ۴۰ میلیارد دلار دارد. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید این موضوع را بررسی کند.

لاریجانی گفت: در مبارزه با فساد، افراطی وجود دارد که کمکی به حل مسئله نمی کند. بزرگترین مشکل ما حجیم بودن دولت است که مانع کارکردن می شود.

وی با اشاره به تصویب قانون «دریچه واحد» گفت: باید بر اجرای این قوانین نظارت کرد. اجرای این قوانین جلوی فساد را می گیرد. اجرای این قانون باعث می شود که  فردی که می خواهد مجوزهای قانونی برای راه انداختن کسب و کار بگیرد، دیگر به ادارات مختلف مراجعه نکند.

وی در تشریح اولویت های مبارزه با فساد اقتصادی بیان کرد: اجرای قانون دریچه واحد و دولت الکترونیک موجب می شود مردم از دست دستگاه های اجرایی و رشوه گیری ها نجات پیدا کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی اظهارکرد: با اجرای دولت الکترونیک پنجاه درصد فساد از بین می رود، برخی مقررات، بخشنامه ها و آئین نامه های زائد موجب می شود ریش مردم گروی مسائل کارمندی و اداری شود.

وی از نمایندگان خواست قانونگذاری ها را مستند به آئین نامه نکنند و ادامه داد: شرایط کشور ناشی از برخی مشکلات داخلی و خارجی است. سرویس های اطلاعاتی دنیا اصل کارشان را روی فعالیت های اقتصادی ایران گذاشته اند.

وی تاکید کرد: باید ساختار اداره کشور بر اساس علم اقتصاد باشد. این موضوع قانون نیست که تصویب کنیم. مجلس کار خود را انجام داده است. ما در قانون برنامه توضیح دادیم که قیمت ارز باید به صورت «شناور مدیریت شده» باشد. کاری که به خاطر اضطرار انجام شد، توقف بلاوجهی ایجاد کرد، مجلس باید بر لزوم مدیریت نرخ ارز بر اساس «شناور مدیریت شده» تاکید کند.

لاریجانی گفت: باید سیاست های ارزی روشنی برای اداره کشور وجود داشته باشد که در روزهای آینده ابلاغ می شود. برای مایحتاج مردم و نیازهای اساسی‌شان باید تدبیر شود. این تدبیر انجام شده است و حتماً سامان پیدا می کند. لذا نگرانی نباید وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نیازهای مردم به بهداشت و درمان و کالاهای اساسی جزء بسته ای است که دولت برای حمایت از مردم در نظر گرفته است.

وی تاکید کرد: کسی که می خواهد سفر برود، باید ارز مورد نظر خود را از بازار آزاد تامین کند. نباید حمایت های دستوری در این زمینه صورت گیرد.

عضو شورای عالی امنیت ملی در خصوص شرایط آینده کشور تصریح کرد: ما همه راه هایی را که می توانستیم طی کنیم که کشور در شرایطی قرار نگیرد که فشار توطئه آمریکائی ها بر معیشت مردم وارد نشود، طی کردیم.

وی ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته با آمریکا مذاکره نکردیم، اما در چند سال گذشته با در خواست آمریکا جهت مذاکره بر سر مسائل هسته ای مذاکرات را آغاز کردیم. ۲ سال این مذاکرات طول کشید و منجر به برجام شد. تلاش کردیم تا مسئله هسته ای ما موجب نشود که به معیشت مردم فشار وارد کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مسئولان آمریکا تعهدی به قوانین بین المللی ندارند، افزود: مذاکرات با اروپایی ها را نیز رد نکردیم و مذاکرات در حال انجام است. ما حق داشتیم به محض اینکه آمریکا زیر میز زد، از برجام خارج شویم اما این کار را انجام ندادیم.

وی با بیان اینکه حالا فرض را بر این گذاشته ایم که امکان دارد کار به جایی برسد که اینها اجازه ندهند ما مسیر عادی را طی کنیم، گفت: در این خصوص نیز طرح جمهوری اسلامی آماده است که در حوزه نفت و انتقال پول ها چه اقداماتی انجام دهیم. درست است که آنها نیز لشکری درست کرده اند و چریک های کت شلواری را آماده کرده اند.

رئیس مجلس ادامه داد: به هر حال ما باید دوره ای را شامل فشارهای بیرونی و منطقه ای طی کنیم. می توان از این دوره به عنوان فرصت استفاده کرد. ما می توانیم از ظرفیت های بالقوه ای را که در کشور وجود دارد استفاده کنیم.

لاریجانی یادآور شد: ما ۱۵ همسایه داریم و از این ظرفیت می توانیم برای صادرات استفاده کنیم. اگر سیاست ارزی ما درست باشد، صادرات رونق می یابد.

وی تاکید کرد: نتیجه این دوران، نوسازی اقتصاد ایران خواهد بود. می توانیم خلاءهای اقتصادی را رفع کرده و مشکلات را برطرف کنیم تا جوانان ما شغل بهتری پیدا کنند. برخی از مهاجران با تغییرات ارزی در حال خروج از کشور هستند.

رئیس مجلس بیان کرد: نتیجه گذار از این دوران این است که ایرانی پایدارتر خواهیم داشت.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: عده ای در حال تبدل این مشکلات و تلخی ها به یأس هستند. ایجاد امیدواری می تواند شگرد دشمنان را از بین ببرد. نقاط برجسته ای در کشور وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

لاریجانی تاکید کرد: دولت در تغییراتش باید به نارسایی های اقتصادی توجه کند و نگاهش، نگاه عجولانه نباشد و عاقلانه باشد. نمایندگان هم باید در صحبت هایشان دقت کنند.

وی افزود: مشکلات موسسات مالی و اعتباری را مجلس دنبال کرد. سازوکارهایی برای حل مشکلات مردم فراهم شد. باید ریشه های ایجاد این مشکلات بررسی شود. این موسسات نباید به وجود می آمد. حل مشکلات طرح های عمرانی را مجلس دنبال کرد. دولت این موضوع را به صورت جدی دنبال نکرد و اشتباه کرد.

وی ادامه داد: مخصوصاً اقداماتی که در برخورد با مفسدان،انجام می شود، اقدامات خوبی است. مشکلاتی در آئین دادرسی وجود دارد که برخورد با مفسدان طولانی می شود اما باید شرایط ویژه را در نظر گرفت تا برخورد جدی و سریع صورت گیرد. با قوه قضائیه صحبت می کنم که اگر طرحی دارند زودتر بیاورند که در شورای هماهنگی و یا مجلس بررسی شود.

لاریجانی گفت: جدا از تدابیر اقتصادی باید با اخلالگران برخورد شود. یکی از موارد را که بررسی کردیم، شخصی که به تلاطم ارزی ورود کرده بود اصل و ریشه اش در کشور دیگری بود. یعنی ما در مصافی هستیم که ابعاد مختلفی دارد.