به گزارش پارس نیوز، سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، پنجشنبه هفته گذشته، در بخشی از سخنانش در یادواره شهدای استان همدان، خطاب به رئیس‌جمهور دیوانه نمای آمریکا گفت که «آقای ترامپ، بپرسید از فرمانده وقت خودتان که چه کسی را به ایران فرستاد، نزد من به عنوان سرباز، نه رئیس جمهور این کشور، که آیا می‌شود به ما مهلت بدهید و از نفوذتان استفاده کنید سربازان ما این چند ماه مورد حمله مجاهدین عراق قرار نگیرند تا ما از عراق خارج شویم!»

اگرچه سرلشکر سلیمانی به سبب رعایت اصل تحفظ از پرداختن به ابعاد بیشتر ماجرای فوق‌الذکر خودداری کرد و صرفا کدی به واشنگتن مخابره کرد تا حساب کار دست رئیس‌جمهور یاوه‌گوی آمریکا بیاید، اما با نگاهی گذرا به سیر شکست‌های مفتضحانه آمریکا در عراق در بین سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ می‌توان حدس زد که کدام مقطع مدنظر حاج قاسم بوده است.

عراق کابوسی بدتر از ویتنام برای آمریکایی‌ها

ارتش آمریکا در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۰۳ (۲۹ اسفند ۱۳۸۱) با همراهی ارتش انگلیس و ۲۸ کشور غربی دیگر با وجود مخالفت شورای امنیت سازمان ملل، به عراق حمله کرد. پیش از آغاز این حمله، استراتژیست‌های نظامی پنتاگون پیش‌بینی کرده بودند ارتش آمریکا در کمترین زمان ممکن کار عراق را یکسره خواهد کرد و با هزینه‌ای ناچیز بر این کشور مسلط خواهد شد. اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد و کار برای آمریکایی‌ها در عراق به قدری حاد شد که عراق را کابوسی بدتر از ویتنام نامیدند.

اهدافی که آمریکا از تهاجم نظامی به عراق دنبال می‌کرد، عبارت بودند از: ایجاد یک دولت دست نشانده و حافظ منافع آمریکا در عراق، دستیابی به ثروت‌های طبیعی به خصوص منابع نفتی این کشور، ایجاد و استقرار پایگاه‌های نظامی دائمی در عراق، استفاده از عراق برای پیگیری هدف‌های استعماری آمریکا در منطقه از جمله ایجاد مرکزی برای تهدید نظامی ایران و سرانجام تبدیل عراق به کشور دوست و متحد رژیم صهیونیستی.

خسارات آمریکا در عراق
آمریکایی‌ها پس از حدود ۹ سال جنایت‌آفرینی در عراق و کشتار مردم بیگناه این کشور، به هیچکدام از اهداف فوق‌الذکر نائل نیامدند و دست از پا درازتر، مجبور به ترک عراق شدند. بر اساس آماری که خود آمریکایی‌ها ارائه داده‌اند در جریان تجاوز نظامی آمریکا به عراق، حدود ۴۵۰۰ نظامی آمریکایی کشته و ۳۲ هزار نفر از آن‌ها زخمی شدند.

۵۰۰ میلیارد دلار، هزینه‌ای بود که آمریکایی در جریان تجاوز به عراق متحمل شدند؛ البته برخی منابع مستقل در آمریکا هزینه این جنگ را حتی تا ۴ برابر این رقم تخمین زده‌اند. در میانه‌های سال ۲۰۱۱ در شرایطی که آخرین گروه از نظامیان متجاوز آمریکایی در حال ترک عراق – عقب نشینی از عراق – بودند، دفتر بودجه کنگره آمریکا گزارش داد که هزینه سرسام آور جنگ عراق، حجم بدهی‌های آمریکا را به حدود ۱۴ تریلیون دلار رسانده است.

ماجرای سفر وزیر دفاع آمریکا به عمان

آذر ۱۳۸۹ در آخرین ماه‌های حضور نیرو‌های متجاوز آمریکایی در عراق، «رابرت گیتس» وزیر دفاع وقت آمریکا، همزمان با افزایش بی‌سابقهتلفات نظامیان آمریکایی در عراق، عازم مسقط پایتخت عمان شد. در مورد دیدار‌هایی که گیتس در سفر به عمان انجام داد خبری در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی مخابره نشد، اما شاید بشود حدس زد که دلایل سفر سراسیمه وزیر دفاع وقت آمریکا به عمان در آن مقطع زمانی چه بود.