به گزارش پارس ، فارس به نقل از پایگاه خبری مرآة الجزیره، « عبد الله بن عبد العزیز» ، پادشاه سعودی از اواسط سال گذشته میلادی شروع به اتخاذ تصمیمات و صدور فرمان هایی کرد که رهاورد آنها دور کردن شماری از شاهزادگان « سدیری» و فرزندان آنها از قدرت بود که در میان آنها می توان به افرادی همچون شاهزاده « احمد بن عبد العزیز» ، وزیر کشور سابق و شاهزاده « محمد بن فهد» ، امیر منطقه الشرقیه و شاهزاده « خالد بن سلطان» ، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی اشاره کرد تا جای آنها را شاهزادگانی از طبقه پایین تر بگیرند که به تاکید کارشناسان و صاحبنظران مطیع تر و فرمان بردارتر بودند و مهم تر از همه اینکه چشم داشت های کمتری به تخت سلطنت داشتند.

بنابر تاکید این کارشناسان و صاحبنظران امور عربستان این امر زمینه انتصاب شاهزاده « متعب» فرزند پادشاه سعودی به مقام ولی عهدی این کشور در صورت مرگ « سلمان بن عبد العزیز» ، ولی عهد کنونی سعودی را بسیار هموار می کند که گفته شده در وضعیت سلامتی و جسمانی مناسبی قرار ندارد.

به همین منظور کارشناسان و صاحبنظران امور عربستان سعودی تصمیم هفته گذشته پادشاه سعودی در انتصاب شاهزاده متعب به ریاست گارد ملی و تبدیل این گارد به وزارتی مجزا و جدید در حکومت سعودی را گام عجولانه و بلند پادشاه عربستان برای انتصاب متعب به سمت ولی عهد آینده عربستان سعودی به شمار آوردند.

در تفسیری بر این اقدام شاه سعودی خبرگزاری رویترز نوشت که این تصمیم نقش و جایگاه گارد ملی را در عربستان تقویت می کند، به خصوص که هم اکنون خاندان سعودی با عملیات انتقال قدرت از یک نسل به نسل دیگر مواجه است و همین موجب شده تا نزاع برسر قدرت در این خاندان شدت بسیاری گیرد.

همچنین « عبد العزیز الصقر» ، رئیس اندیشکده پژوهش ها و تحقیقات الخلیج در جده تاکید کرد که شاهزاده متعب در سمت جدید خود نقش مهم تری را در عرصه سیاسی عربستان سعودی پیدا خواهد کرد و تبدیل گارد ملی به وزارتخانه مستقل قدرت بیشتری و سازماندهی بهتر و بودجه فزاینده تری را در حکومت سعودی خواهد داد.

ملک عبد الله درحالی نودمین سال زندگی خود را سپری می کند که شاهزاده سلمان، ولی عهد عربستان در سن ۷۷ سالگی است و نسلی که شاهزاده متعب یکی از آنهاست و برای به دست گرفتن قدرت در عربستان مبارزه می کنند، در دهه های پنجاه یا شصت عمر خود قرار دارند.

شاهزاده متعب متولد سال ۱۹۵۳ میلادی و سومین فرزند پادشاه سعودی از همسرش « منیرة دختر محمد العطیشان» به شمار می آید. وی در ریاض به دنیا آمده و ملک عبد الله در ۱۷ نوامبر گذشته فرمانی صادر کرد که به موجب آن شاهزاده متعب به سمت وزیر حکومت و یکی از اعضای مجلس حکومت و رئیس گارد ملی عربستان منصوب می شود.

این درحالی است که خود ملک عبد الله طی سال های ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۰ میلادی ریاست گارد ملی عربستان را به شخصه برعهده داشت که به عنوان ارگانی جدا و مستقل از نیروهای مسلح عربستان سعودی فعالیت می کند که ریاست و فرماندهی آن را شاهزاد سلمان بن عبد العزیز، ولی عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی برعهده دارد و این نشان از جایگاه خاص این ارگان در میان نیروهای نظامی و مسلح عربستان سعودی دارد.

در واقع گارد ملی عربستان سعودی یکی از بخش ها و دوایر امنیتی این کشور را تشکیل می دهد که به وزارت دفاع در زمان بروز بحران های خارجی کمک می کند و از وزارت کشور سعودی در مقابله با ناآرامی ها و نارضایتی های داخلی حمایت و پشتیبانی می کند که نمونه این امر را می توان در سال ۱۹۸۰ و در زمان سرکوب انتفاضه شیعیان عربستان در منطقه الشرقیه در این سال توسط گارد ملی ملاحظه کرد.

آنچه در انتصاب شاهزاده متعب به وزارت گارد ملی عربستان سعودی قابل تامل و توجه است، سرعت ادای سوگند شاهزاده متعب در این سمت در برابر پدرش، شاه سعودی بود که تنها چند ساعات پس از صدور فرمان پادشاهی صورت گرفت.

همچنین مشاهده شد که مطبوعات عربستانی در همان روز و به سرعت پس از صدور فرمان شاه سعودی لفظ وزارت گارد ملی را در خبرها و گزارش های خود به کار بردند که نشان از وجود آمادگی و اطلاع سابق رسانه های سعودی از این امر پیش از صدور و انتشار فرمان شاه سعودی بود.