به گزارش پارس نیوز، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چند وقت دیگر راهپیمایی عظیم اربعین شروع می‌شود؛ چه اقداماتی برای تسهیل تردد زائران نسبت به سال گذشته انجام شده است, اظهار کرد: سال گذشته دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ویزا دریافت کردند و در مراسم اربعین شرکت حضور یافتند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: با توجه به اینکه جمعیت دو میلیون و ۳۵۰ هزار نفری باید در یک بازه زمانی کوتاه به یک کشور خارجی بروند و برگردند؛ تلاش شد تا در سالهای اخیر به کمک دستگاههای ذی ربط, زیرساخت‌های لازم علاوه بر کشور خودمان در داخل خاک عراق هم فراهم شود تا مشکلاتی که وجود داشته را برطرف کنیم.

امسال همایش بین المللی درخصوص اربعین برگزار می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه امسال وضعیت زیرساخت‌هایمان به یک نقطه قابل قبولی رسیده است, گفت: پس از مراسم اربعین سال گذشته پیگیر مسائل این راهپیمایی عظیم بودیم و جلسات ستاد اربعین را به صورت منظم برگزار کرده‌ایم؛ علاوه بر این در شورای راهبردی نیز از مسئولین و دستگاههای مختلف برای هدایت و رفع مشکلات مراسم اربعین دعوت کردیم؛  امیدواریم امسال  یک همایش بین المللی در ارتباط با اربعین برگزار کنیم و کار‌های مقدماتی وکمیته‌های مربوطه تشکیل شده و در حال انجام فعالیت برای این موضوع هستند.

ذوالفقاری با بیان اینکه در فصل تابستان هوا گرم‌تر است و شرایطمان در مناطق سخت‌تر می‌شود, بیان کرد:  به دنبال این هستیم که ببینیم نیاز‌های جدیدمان در مناطق چه چیزهایی هستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها مثل جاده باید یک سری نقاط در استان خوزستان اصلاح می‌شد و کنار گذر‌هایی در شهر‌هایی مانند سوسنگرد و بستان ایجاد می‌شد, اظهار کرد: امسال اینها تقریبا تمام می‌شوند و آماده بهره برداری هستند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه یک بخش هم درمناطق مهران است و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در حال ساماندهی جاده ایلام به مهران است؛ گفت: تلاش می‌شود امسال کل پروژه به بهره برداری برسد؛ اما قسمتی از این مسیر کوهستانی است و به دلیل ساخت تونل ممکن است به نتیجه نرسد،

وی تصریح کرد: علاوه بر این در حال هماهنگی با استانداری مربوطه هستیم تا با کمک پیمانکار پروژه کنار گذر‌ها و راه‌های دسترسی ساخته شود تا در این مناطق با گره ترافیکی مواجه نشویم.

 معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه گذر شرقی مهران مشکلاتی داشت که در حال رفع شدن است؛ اظهار کرد: زیرساخت‌ها، پارکینگ‌ها و یک سری خدمات جانبی که باید صورت بگیرد در حال انجام  است و  طرح تفصیلی را  به استانداری‌ها اعلام کردیم تا این جانمایی‌ها را برای همیشه قطعی کنیم.

منتظر نظر طرف عراقی در خصوص بازگشایی مرز خسروی هستیم

ذوالفقاری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا برای مراسم اربعین امسال مرز خسروی بازگشایی می‌شود, گفت: در پیش نویس موافقت نامه با طرف عراقی آورده‌ایم که اگر کشور عراق بتواند امنیت را در مسیر مرز خسروی به سمت بغداد تامین کند؛ مرز خسروی فعال خواهد شد؛ اما اگر تردیدی در ارتباط با تامین امنیت در داخل خاک عراق وجود داشته باشد, قاعدتا فعال نمی‌شود. به هرحال امنیت باید مورد توجه قرار بگیرد و اکنون منتظر نظر قطعی طرف عراقی هستیم.

وی ادامه داد: ما طبق تجارب گذشته‌ای که هم در زمینه بیمه و هم در زمینه صدور ویزا داریم؛ تلاشمان این است که امسال یک مقدار تسهیلات در نحوه صدور ویزا ایجاد کنیم. طرح‌های مختلفی هم در دستگاه‌های مختلف آماده و در حال بررسی هستند.

 ویزا با نرخ رسمی ارز محاسبه می‌شود

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه ضمن محور بودن سامانه سماح که مربوط به حج و زیارت است؛  باید تلاش کنیم که همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم تا در تعامل با سامانه سماح بتوانند از هر نقطه‌ای کار درخواست ویزا را انجام بدهند و مردم به راحتی ویزا را دریافت کنند, افزود: یکی از کارهایی که در روزهای گذشته توانستیم با مسئولان بانک مرکزی به نتیجه برسانیم دریافت حق ویزا با نرخ رسمی ارز بود. قرار است بانک مرکزی معادل ریالی را دریافت کند و در یک هماهنگی که با طرف عراقی خواهیم داشت؛ تعیین ارز بر مبنای قیمت رسمی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ارز به زائران پرداخت نمی‌شود و  اینجا بحث حق ویزا مطرح است, اظهار کرد: اکنون طرف عراقی  ۴۰ دلار بابت صدور ویزا می‌خواهد و هرچه که نرخ رسمی باشد بر اساس آن هماهنگی کردیم که کسی  این ارز را به صورت غیررسمی تهیه نکند.

 بدون بیمه نامه ویزا صادر نمی‌شود

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه از زائرین دلار نمی‌گیرند، بلکه آنها معادل ریالی نرخ رسمی ارز را پرداخت می‌کنند، بیان کرد: این یکی از کار‌هایی بود که امسال خیلی برای ما مهم بود.

ذوالفقاری درباره بیمه زائران نیز اظهار کرد: سال گذشته خیلی از افرادی که برای زیارت به عراق رفتند، بیمه پرداخت نکردند و مشکلاتی هم برای برخی از آنها پیش آمد. امسال ساز و کاری ایجاد کردیم که بدون بیمه نامه ویزا صادر نشود.

وی با بیان اینکه میزان پرداخت حق بیمه نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی خواهد داشت, اظهار کرد: این هم یکی از موضوعاتی است که تا الان به نتیجه رسیدیم. دوستانمان در سازمان حج و زیارت با بیمه‌ها وارد بحث شده‌اند و کار مناقصه را انجام داده‌اند و فکر می‌کنم که در حال نهایی شدن است و تلاش می‌کنیم هزینه زائرین کم شود.

حدف روادید ایران و عراق را اقدامی مثبت ارزیابی می‌کنیم

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به حذف روادید ایران و عراق گفت: من این را باید تکرار کنم که جمهوری اسلامی ایران هم در گذشته و هم در حال حاضر به شدت دنبال حذف ویزا برای زائرین دو کشور بود. ما این را به عنوان یک کار مثبت می‌دانیم که ویزا را هم برای زائرین عراقی که برای سفر زیارتی به ایران سفرمی‌کنند و هم زائرین ایرانی که می‌خواهند به عراق بروند رایگان کنیم. این خواست همیشگی مسئولان جمهوری اسلامی بوده است؛ مسئولین عراقی ملاحظاتی دارند که تاکنون برای حذف ویزا اعلام آمادگی نکردند، اما این خواست اصلی ما بوده است.

ذوالفقاری درباره دلایل اصلی مخالفت عراقی‌ها با حذف روادید گفت:  آنان ملاحظات خودشان را از نظر تعداد افرادی که می‌خواهند به عراق سفر کنند, دارند و می‌گویند اگر ما ویزا را حذف کنیم چه تعداد افراد می‌آیند و اینجا ما ظرفیت نداریم و نمی‌توانیم جواب بدهیم. یک بخش هم ممکن است به بودجه کشورشان مربوط شود و ردیفی برای درآمدهایشان لحاظ کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک سری نارضایتی‌ها درباره ویزاهای جعلی وجود داشت, گفت: اگر طرف مقابل بخواهد پول بیشتری از زائر ایرانی دریافت کند؛ اینجا ما باید ورود کنیم.

 معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا به زائران اربعین که از مرزهای هوایی عبور می کنند ارز تخصیص داده می‌شود, یا خیر؛ گفت: اصولا اینها جزو روال خود سیستم مسافرت خارج از کشور است که باید طبق همان چارچوب قرار بگیرند.

زائرین اربعین که به صورت زمینی تردد می‌کنند از عوارض خروج از کشور  مستثنی شدند

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که تفاهم‌نامه مشترک اربعین چه زمانی به امضا می‌رسد, اظهار کرد: مقرر شده بود که در روز‌های گذشته مقامات عراقی به ایران سفر کنند؛ اما ظاهرا این سفر لغو شده است و سفیر کشورمان در حال پیگیری این موضوع است.

وی با بیان اینکه وزرای هر دو کشور به این تفاهم‌نامه معتقد هستند, اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه را نوشتیم و قرار شد بخشی از جزئیات را بعدا روشن‌تر بیان کنیم؛ مثلا وقتی می‌خواهیم باری را به آن کشور بفرستیم باید با صراحت برای آن کشور بنویسیم که این‌ها معاف از پرداخت عوارض هستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره عوارض خروج از کشور زائران اربعین نیز اظهار کرد: زائرین اربعین که به صورت زمینی تردد می‌کنند از عوارض خروج از کشور  مستثنی شدند.

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا مسافران هوایی عوارض خروج از کشور را پرداخت می‌کنند, بیان کرد: در این باره هم تلاش کردیم، اما تنها با زائرانی که از راه زمینی می‌روند, موافقت شد.

تسهیلات لازم برای زوار عبوری از ایران در نظر گرفته شده است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مینی بر اینکه سال گذشته برای زائران پاکستانی عبوری از ایران یکسری مشکلات پیش آمده بود؛ برای جلوگیری از تکرار این مشکلات چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید؛ اظهار کرد: مشکلات از ناحیه کشور ما نبود بلکه از طرف کشور پاکستان بود. 

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: پاکستانی‌ها افرادی که به مرز مراجعه می‌کردند را با آرامش عبور نمی‌دادند گاهی این افراد را نگه می‌داشتند و پس از آن زائران را به این سوی مرز می‌فرستادند. اینها گاهی یک اتوبوس از سمت مرز میرجاوه به این طرف می‌فرستادند و چند اتوبوس را در آن طرف مرز نگه می‌داشتند، این موضوع مربوط به چند ساعت نبود بلکه برخی اوقات ۲۴ ساعت طول می‌کشید. برخورد‌هایی حالا براساس مشاهداتی که نیرو‌های ما داشتند از آن سوی مرز اتفاق افتاد و ما پیگیری کردیم به ما گفتند این‌ها اتباع شما نیستند و این اتباع خود ما هستند. به هر حال نیرو‌های پاکستانی به خوبی این‌ها را عبور ندادند و پیش‌بینی کرده بودیم اختلال ایجاد می‌شود و این افراد به سختی وارد می‌شوند و بعد منتظر می‌ماندند تا بخش دیگری از خانواده‌هایشان ورود پیدا کنند و مشکل و معطلی برایشان ایجاد می‌شود. ما ناچار شدیم یک برنامه‌ای را تنظیم کنیم و با محوریت نیرو‌های بسیج و سپاه و با هماهنگی و حمایت استانداران از نقطه‌ای که زائرین وارد می‌شدند به صورت منزل به منزل از روی نقشه هدایتشان کنیم و خدمات هم به آن‌ها ارائه شد تا از مرز خارج شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مقامات عراقی هم اعلام کرده بودند شما به این افراد ویزا ندهید. یعنی به طور مثال افرادی که از افغانستان به ایران وارد شدند؛ ویزای رفتن به عراق را نداشتند و ما کلی همکاری کردیم که بتوانیم مشکل این افراد را حل کنیم لذا مشکل از طرف کشور ما نبود. من با مقامات مسئول و بالای عراقی این موضوع را مطرح کردم: گفتند خودشان  این خواسته را داشتند وگرنه سفارت ما در آن جا آماده بود که به این‌ها ویزا بدهند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا امسال مرز خاصی برای عبور زائران مشخص کرده‌اید, گفت: بله، شلمچه؛ سال گذشته هم یک مسیر جدا برای این‌ افراد گذاشته بودیم تا مقداری مراعات حالشان شود.

وی ادامه داد: افرادی هم که از  آذربایجان  وارد می‌شدند را به صورت منزل به منزل تا مهران هدایت می‌کردیم تا مسافتشان کمتر بشود؛ چرا که اگر از مرز دیگری بخواهند عبور کنند مسافت آن‌ها طولانی می‌شود. امسال هم این تسهیلات در نظر گرفته شده است و به دوستانمان اعلام کردیم که با سفرای عراق، پاکستان و افغانستان در ایران جلسات مشترکی در وزارت کشور و امور خارجه برگزار کنند و این هماهنگی را ایجاد کنند که آن‌ها وقتی می‌خواهند وارد کشور شوند مشکلی برایشان بوجود نیاید.