به گزارش پارس نیوز، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران با انتقاد از بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه شریف، گفت: در برجام، عده‌ای دستاوردهای کشور را در ازای برخی وعده‌های که عملی نشده، داده‌ و تعهداتی را نیز پذیرفته‌اند که اجرای پروتکل الحاقی و بازدید از مراکز دانشگاهی و علمی در همین راستا تعریف می‌شود.

وی گفت: امروز بر همین اساس، بازرسان آژانس از مراکز نظامی و غیرنظامی و مراکزی که به هر طریقی کار علمی می‌کنند و مقاله‌هایشان در مجلات بین‌المللی منتشر می‌شود، بازدید می‌کنند که دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر در همین زنجیره قرار دارد؛ بازرسان از دانشگاه شریف و امیرکبیر بازدید کرده‌اند اما اینها می‌گویند اساتید خودشان خواسته‌اند که بازدید صورت بگیرد تا از تحریم خارج شوند.

عباسی گفت: مقاله از یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت درباره موتورهای الکتریکی در مجلات بین‌المللی چاپ شده بود که در همین راستا از دانشگاه علم و صنعت نیز بازدید کردند اما هیچ دلیل و منطقی ندارد که اینها بخواهند از اتاق اساتید نیز بازدید کنند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه، اصل موضوع بازید بازرسان از مراکز دانشگاهی غلط و غیرقابل قبول است، افزود: من نمی‌گویم که وقتی اینها می‌آیند و می‌رود پس ترور دانشمندان ما در راه است چون اینها برای شناسایی دانشمندان و اساتید ما کانال‌های زیادی دارد و با آدرس‌های که دارند آنها را مورد تهدید قرار بدهند لذا ما باید از دانشمندان خود مراقبت کنیم.

وی با بیان اینکه، بازدید از مراکز دانشگاهی و علمی ایران به هیچ زمان خاصی محدود نیست، گفت: تا زمانی که پرونده ما در آژانس به عنوان یک پرونده خاص مطرح است بازرسی‌ها ادامه خواهد داشت و البته ممکن است این بازدیدها و بازرسی‌ها به بخش نظامی و دانشگاه‌های نظامی و تحقیقاتی ما نیز کشیده شود.