به گزارش پارس نیوز، 

با وجود اینکه روز یکشنبه تعطیل هفتگی در جمهوری آذربایجان است اغلب رسانه های این کشور سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را بعنوان برجسته ترین رویداد در سرخط خبرهای خود قرار دادند . 

روز نامه 'ینی مساوات ' چاپ باکو در گزارشی با تیتر «روحانی به ترامپ درباره جنگ هشدار داد» نوشت : رئیس جمهوری اسلامی ایران دونالد ترامپ را به پرهیز از سیاست خصمانه علیه کشورش فراخواند . 

به گزارش این روزنامه ،دکتر روحانی گفت : جنگ با ایران مادر جنگ ها است و با دم شیر بازی نکنید که پشیمان می شوید.

ینی مساوات خاطر نشان کرد: آمریکا مدتی پیش از متفقان خود خواست تا از ماه نوامبر واردات نفت از ایران را متوقف کنند و «استیون مینوچین» وزیر دارایی آمریکا اعلام کرد که آمریکا آماده است کشورهای وارد کننده نفت از ایران مانند روسیه ، چین و دولت دیگر را تحریم کند. 

همچنین «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن از 4 نوامبر سال جاری تحریم علیه صنعت نفت ایران را به کار خواهد گرفت . 

بنا به این گزارش ،ایران در رابطه با تهدیدات آمریکا به دادگاه بین المللی سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

تهران همچنین اعلام کرده است که اگر از صادرات نفت ایران جلوگیری شود ، در آن صورت صادرات نفت از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی متوقف می شود . 

این گزارش یاد آور شد : از طریق تنگه هرمز 20 درصد از نفت صادراتی جهان حمل و نقل می شود و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله بحرین ، قطر ، کویت ، عربستان ، امارات متحده عربی و عراق نفت خود ر ا از طریق این تنگه صادر می کنند.

پایگاه خبری رپورت نیز در گزارشی باعنوان ' حسن روحانی از همتای آمریکایی خواست تا با آتش بازی نکند ' نوشت : رئیس جمهوری ایران آمریکا را از اقدام علیه منافع و امنیت کشورش بر حذر داشت . 

این گزارش افزود: دکتر حسن روحانی به ترامپ هشدار داد ،جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است.

بنا به این گزارش ، رییس جمهوری ایران همچنین گفت : تهدیدات بیگانگان ملت ایران را بیشتر یکپارچه می کند و ما طرح های آمریکا را نابود خواهیم کرد .

خبرگزاری 'آپا نیز در گزارشی باعنوان ' حسن روحانی به ترامپ درباره جنگ هشدار داد ' نوشت : رییس جمهوری ایران از ترامپ خواست تا از ادامه سیاست های خصمانه علیه کشورش خودداری کند . 

این گزارش افزود: رییس جمهوری ایران همچنین درباره پیآمد های این سیاست های خصمانه علیه ایران هشدار داد و خطاب به رییس جمهوری آمریکا گفت : با دم شیر بازی نکنید که پشیمان می شوید .

پایگاه خبری ' حقین . آذ ' ، روزنامه ' باکو خبر ' و شبکه های تلویزیونی ' آ .تی . وی ' ، ' لیدر ' ، 'آ. ار.بی ' و 'اسپیس' نیز در بخش خبری به انعکاس سخنان رئیس جمهوری ایران پرداختند .