به گزارش پارس نیوز، 

 

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل،با اشاره به دیدار دونالد ترامپ و پوتین در هلسینکی گفت: ترامپ طی یکسال و نیم قدرتش نشان داده است که فردی خودشیفته و بسیار مایل به جلب توجه است؛ بنابراین طراحی نشست‌ها، رفتار، گفتار و توئیت‌هایی که می‌زند، بیشتر در این چارچوب قابل ارزیابی است و نمی‌توان منتظر حصول نتیجه بود.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ طی یکسال و نیم گذشته در رفتار‌های سیاسی که از خود بروز داده، مایل است نقل محافل شود؛ حتی وقتی که به او انتقاد جدی می‌شود از آن استقبال می‌کند، چرا که بیشتر در رسانه‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کند. تنها نقطه ضعف او تمسخر رفتارش است و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد، مثلا در جریان تنشی که بین کره شمالی و آمریکا اتفاق افتاد، وقتی که گفته شد ایشان دستش کوچک است، نسبت به آن حساسیت و واکنش تندی نشان داد.

عابدینی تصریح کرد: استنباطم بر این است که دیداری که با پوتین طراحی کرده است، در این چارچوب قرار دارد که مایل است بار دیگر در صدر رسانه‌ها قرار بگیرد. روابط و موضوعات چالش برانگیز بین ایالات متحده و روسیه به قدری زیاد است که در قالب یک دیدار نمی‌توان برای آن راهکاری متصور بود، چرا که موضوع سپر دفاع موشکی که آمریکا می‌خواهد در اروپا نصب کند، به غایت مورد خشم پوتین است. نکته دوم هم مسئله کریمه است که آمریکا مخالف ضمیمه شدن آن به خاک فدراسیون روسیه است.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: نکته بعدی بحث‌های مربوط به خروج ایالات متحده از پیمان‌های بین‌المللی است، از جمله مسئله یونسکو، بحث مربوط به حقوق بشر، معاهده تغییر آب و هوایی پاریس و خروج از برجام. این موضوع‌ها نشان می‌دهند که آمریکا قابل اعتماد نیست و پوتین هم این را می‌داند، به همین دلیل خیلی روی رفتار و گفتار دونالد ترامپ حساب باز نمی‌کند.

عابدینی ادامه داد: بنابراین یکی از موضوعات اساسی که رسانه‌ها تلاش می‌کنند آن را مطرح کنند، بحث سوریه و آینده رفتار روسیه در سوریه و تعاملش با ایران است. به نظر من پوتین در شرایط کنونی به راحتی حاضر نخواهد بود سر این موضوع معامله کند، چرا که او به چشم خودش به صراحت دید که طی ۵_۶ سال گذشته چطور از لیبی اخراج شد و آمریکایی‌ها و غربی‌ها سهمی برای روسیه قائل نشدند، بنابراین اکنون که توانسته در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نقش جدیدی برای خودش تعریف کند، بعید به نظر می‌رسد که به راحتی بتواند بر سر این موضوع معامله کند.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: نکته دوم درباره ایران است، این جمهوری اسلامی بود که روسیه را متقاعد کرد در سوریه برای مبارزه با تروریسم و توسعه‌طلبی و آمریکا و غرب ورود کند و اکنون روسیه بیش از هر زمان دیگر می‌داند که جمهوری اسلامی یکی از کشور‌های تعیین کننده در منطقه است؛ بنابراین به نظر می‌رسد بر سر این موضوع هم حاضر به باج دادن به آمریکایی‌ها نباشد.

او خاطر نشان کرد: پوتین می‌داند که دیدگاه غربی‌ها به روسیه این است که از آن به عنوان ابزار برای پیشبرد سیاست خودشان استفاده می‌کنند، بنابراین این نشست منجر به توافق پوتین و ترامپ نخواهد شد.

وی در پایان گفت:، اما در رابطه با برجام سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و روسیه هم طی سال‌های گذشته به صراحت اعلام کرده که از برجام دفاع می‌کند و، چون خود روسیه مورد تاخت و تاز سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا از جمله تحریم‌هایی که بر ضد روسیه است قرار گرفته، بنابراین در این زمینه نیز حاضر نیست با آمریکایی‌ها همنوا شود. به عقیده من دونالد ترامپ نتواند ولادیمیر پوتین را متقاعد کند دست از سیاست‌های منطقی‌اش بردارد.