به گزارش پارس نیوز، 

مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان با یورونیوز، بازتاب زیادی بین مخاطبان داشت.

سیامک شادکام نوشت: اقدامات اروپا نباید تنها در حد بیانیه و حرف باشد بلکه اکنون لازم است اقدام عملی انجام دهد.

اروپا قدرت و نفوذ خود را دست‌کم گرفته و باید در زمینه صلح و ثبات منطقه، فعال‌تر باشد. 

اگر رئیس جمهور ترامپ می‌خواهد برای خود اعتباری کسب کند، باید برای حمایت از داعش که آمریکا و متحدانش تمام مدت انجام می‌دادند، امتیاز کسب کند.

تسلیحات آمریکایی در دستان داعشی‌ها مستند است و خود منابع غربی این سند‌ها را تهیه کرده‌اند.

ایران به رابطه خوب خود با روسیه و دولت سوریه ادامه می‌دهد و هدف ایران کاملا روشن است که مبارزه علیه تروریسم و افراطی‌گری است.

این‌ها بخشی از سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بود که در گفتگو با خبرنگار یورنیوز آن‌ها را مطرح کرده بود. گزارش کامل این گفتگو و محور‌های بیان شده در آن را می‌توانیداینجا بخوانید.

بعد از درج این گزارش در خبرگزاری فارس، مخاطبان به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود نسبت به سخنان وزیر امورخارجه کشورمان پرداختند. این نظرات را می‌توان را در قالب سه دسته کلی بیان کرد.

برخی از مخاطبان با نگاهی به گذشته، به انتقاد از برجام و اینکه دولت چرا تن به این معاهده داد پرداخته و برخی دیگر از مخاطبان با تحلیل شرایط کنونی و تجربه‌های قبلی، لزوم عدم اعتماد به اروپا را بیان کرده‌اند. برخی دیگر نیز خواستار نگاه دولت به توانمندی‌های داخلی شده‌اند.

یکی از مخاطبان فارس از قید «اکنون» در سخنان ظرف انتقاد کرده و پرسیده چرا هیچ‌گاه زمان دقیقی در التیماتوم دادن به طرف‌های غربی مشخص نمی‌کند. این انتقاد، وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم بیش از «۱۰ هفته» از نقض برجام توسط آمریکا می‌گذرد و در آن زمان، دولتمردان ایرانی از فرصت صرفا «چندهفته‌ای» به اروپا برای ارائه تضمین‌های عملی سخن گفته بودند.

یکی از مخاطبان هم به از دست رفتن زمان برای حل مشکلات کشور و امید به غرب انتقاد کرده است و نوشت: دولت روحانی الهه وقت‌کشی است. همین‌ها به صف آمدند در تلویزیون و چند هفته مهلت برای تعیین موضع اروپا مشخص کردند و اروپایی‌ها هم گویا منتظر همین موضع بودند، مسیر وقت‌کشی را پیش گرفتند تا اثر خسارت‌هایی که بی‌کفایتی‌های مدیران کشور باعث آن شده است را به نام دستاورد خود برای ضربه زدن به ایران اعلام کنند. درست است که گفتند اسم، رسم می‌آورد، اما ظریف هیچ برازندگی با رسم جناب وزیر خارجه ایران ندارد. حساب کنید اگر نه در زمان حضرت امیر (ع)، بلکه حتی در زمان کوروش کبیر چنین شخصی در حکومت، صاحب سمتی بود با وی چکار می‌کردند.

مخاطبی هم گرچه از این موضع ظریف استقبال کرده، اما تفاوت لحن وزیرخارجه ایران در قبال آمریکا و اروپا را مورد توجه قرار داده است: «آقای ظریف! در برابر امریکا هم همینگونه محکم بودید؟ چه اختلافی هست که در برابر اروپا مواضع سرسخت می‌گیرید؟ گفتیم نکنه موضع سخت گرفتن را بلد نیستید، ولی اشتباه می‌کردیم... بلدید، ولی سوال اینجاست که چرا در برابر امریکا از این حرف‌ها نمی‌زدید؟»

این دست نظرات درباره تفاوت موضع‌گیری ظریف در قبال اروپا و آمریکا بار‌ها در میان مخاطبان تکرار شده است. از جمله اینکه گفته‌اند: «آقای ظریف! فکر کردی اروپا منتقد داخلیه که این طوری حرف می‌زنی؟ چرا به جان‌کری از این توپ و تشر‌ها نمی‌زدی؟ چی شده که آمریکا هر چی بگه درسته و اروپا باید زود باشه؟»

 

یکی از مخاطبان هم گریزی به قطعی برق در برخی از نقاط کشور زده و گفته است: «اگر در این ۵ سال کمی به فکر احداث نیروگاه‌های برقی هسته‌ای بودن و همه توان هسته‌ای کشور را حاشیه‌دار نکرده بودن، الان شاهد این همه بحران برق نبودیم و این تازه شروع بحران‌های دیگری است.»

«شیرازی» هم با نگاه به مشکلات این روز‌های کشور در حوزه برق و آب، سوالاتی را مطرح کرده و از مسئولان خواسته به آن‌ها پاسخ بدهند: «دولت روحانی عضو معاهده استکباری آب و هوا شده و متعهد شده نیروگاه حرارتی رو کاهش بدهد و توسعه هم نده، برای حفظ آب وهوا.

سد‌ها هم که آب چندانی نداره و اگه هم داشت باز کفاف تولید برق کشور را نداشت.

انرژی هسته‌ای رو هم که با برجام ترکونده وگرنه حداقل با تولید صنعتی و غنی‌سازی اورانیوم، سوخت برای توسعه نیروگاه هسته‌ای رو داشتیم؛ که اونم فعلا هیچی.

حالا کشور مونده با بی‌برقی و عدم تدبیر برای توسعه برق کشور.

از اون‌ور وزیر نیرو میخاد مردم صرفه‌جویی کنند، ولی نمی‌گه که مشکل واقعی به خاطر بی‌تدبیری و عضویت کشور در معاهدات ذلت‌باره که باعث مشکل شده وگرنه چطور چین با جمعیت یک میلیارد و پانصد میلیون نفری مشکل اینطوری نداره؟ خجالت داره واقعا. یعنی مشکل برق کشور با خاموش کردن لامپ خونه شهروندان حل میشه؟ اگه میشه باشه ما حرفی نداریم، ولی آقایون جواب سوالات بالا رو هم بدن.»

مخاطبی نیز کنایه جالبی به غارتگران بیت‌المال زده است: «ای کاش با این جدیت که برق خانه‌ها را قطع می‌کنند، دست غارتگران بیت المال را هم قطع می‌کردند. باهمان جدیت به توان داخلی بها می‌دادند و وقت و سرمایه مملکت را صرف یک قرارداد آبدوغ خیاری نمی‌کردند.»

مخاطبین زیادی نیز بر عدم اعتماد به اروپا تاکید کرده‌اند که به بخشی از آنها، اشاره می‌کنیم: «بر فرض (اروپایی‌ها) اراده هم داشته باشن، توانش رو دارن؟! سیستم مالی دنیا با دلار امریکاست. خود دولت مگه اروپاییان را اقا اجازه نمی‌دانست؟! فقط وقت تلف می‌کنید. از آن تعهدات برجامی حالا به فروش نفت رسیدیم، اما با وجود امریکا تعهدات عملی نمی‌شد حالا با تحریم امریکا عملی می‌شود؟! بعضی گویا خودشون رو به خواب زدن. همین کشور‌های اروپایی بر علیه ما اقدامات امنیتی فرهنگی اقتصادی ندارن؟! این حرف‌ها هم برای دلخوشی شما می‌زنن تا وقت تلف کنن و زمان اجرای تحریم‌ها برسد تا امتیاز‌ها را بیشتر به نفع خود بچینند.»

و یا گفته‌اند: «اروپا در «برجام با آمریکا» هم دقیقاً همین رویکرد را داشت. آنجا که ظریف صراحتاً اعلام کرد که "ما هنوز نمی‌توانیم یک حساب در بانک‌های انگلیس باز کنیم" و آنجا که آلمان در اقدامی توهین‌آمیز از سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کرد و آنجا که آقای روحانی اعلام کرد که "۴ سال است که با گونی دلار می‌آوریم". کارشناسان معتقدند که با خروج آمریکا از برجام، عملاً تعهدات اروپایی‌ها در توافق، به‌صورت خودکار از بین خواهد رفت. به‌عبارت دیگر، اروپا توان و اراده ارائه تضمین‌های لازم به ایران را ندارد.»

 

«محمدی» نیز از آن دست مخاطبانی بوده که خواستار حل مشکلات کشور با نگاه به توانمندی‌های داخلی بوده است. این مخاطب نوشته است: «آقای ظریف و کلا دولت اصلا فرض کنند برجام نیست و نبوده و اروپا و امریکا هم مذاکره نکرده بودند، چطور می‌خواستند کشور رو اداره کنند؟ ول کنید بابا برجام رو، تا کی میخواید کشور و ملت رو معطل برجام کنید؟ اروپا خودش گرفتار امریکاست، باز ظریف داره از اجرای برجام به اروپا التماس می‌کنه. خیلی واقعا مسخره است.»

مخاطبی با نام «جوان مومن انقلابی» نوشته است: «واقعا بعد از این حجم از بدعهدی‌های اروپایی‌ها و همچنین اتمام حجت حضرت آقا که فرمودند: به اروپا هم اعتمادی نیست، باز هم دل بستن به آن‌ها چه معنایی داره؟ به جای این‌ها به ظرفیت‌های داخلی توجه کنید. به فکر تولید داخلی باشید. کارگر ایرانی را دریابید.»

مخاطب دیگری نیز نوشته: «اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های استفاده‌نشده برای رفع نیاز‌های کشور، چشم به استعداد‌های داخلی داشتن، استفاده از ظرفیت جوانان دانش‌آموخته کشور، اهمیت دادن به علم و صنایع دانش‌بنیان و تجاری سازی آن‌ها، اعتماد کردن به نیرو‌های جوان داخلی، حمایت از تولید داخلی، پشتیبان کارگر ایرانی بودن از جمله راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات است.»

مخاطبی با نام «سعید» هم آینده درخشانی برای برجام اروپایی متصور نشده و نوشته است: «ابتدا قرار بود تضمین گرفته شود (و البته نمی‌دانم چه تضمینی) و بعد تضمین‌ها از سوی ایران و از نظر پذیرش آن از سوی مقام معظم رهبری. عمل اروپا یعنی چه؟! ممکن است چندوقت رویه‌ای را در جهت رضایت ایران در پیش بگیرند و بعد که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون ما مردم را فریفتند، رویه اروپا تغییر کند. آینده خوبی برای برجام اروپایی متصور نیست.»