به گزارش پارس نیوز، 

پس از صحبت‌های اخیر سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر اینکه سرور‌های هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان امام (ره) وزارت ارتباطات است، «محمدجواد آذری‌جهرمی» وزیر جوان ارتباطات به این صحبت‌ها واکنش نشان داد. او گفته بود: متعجبم که چرا همواره برخی افراد با صحبت‌های نادرست، برای کشور هزینه‌تراشی می‌کنند. البته ما در مقام مسئول، خودمان را ولو به این حرف ناروا، مسئول می‌دانیم و ایجاد شفافیت می‌کنیم و وظیفه خودمان می‌دانیم که پاسخ دهیم.

جهرمی با کنایه به سردار جلالی افزوده بود: شاید نشود دزدی ابر‌ها را ثابت یا رد کرد، اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را می‌شود ثابت کرد. ما امروز (دوشنبه ۲۵ تیر) از روابط عمومی خواسته‌ایم ساعت ۱۴، از خبرنگاران دعوت کند تا بروند و طبقه نهم ساختمان امام را بازدید کنند و نتیجه را به قضاوت افکار عمومی بگذارند. [۱]جهرمی درست گفته بود... خبرنگاران همان روز به طبقه نهم ساختمان امام (ره) رفتند و در حالی که خبری از سرور‌ها نبود، با سوئیچ‌های تلفن خارج از کشور مواجه شدند. در واقع، تجهیزات مستقر در طبقه نهم صرفا به مکالمات تلفنی اختصاص داشت و خبری از اینترنت و سرور و تلگرام هم در آن نبود. [۲].

اما نکته مهم اینجاست که اگر سروری هم در آنجا یافت می‌شد، تشخیص اینکه متعلق به تلگرام هست یا خیر، کار آسانی نبود و یا اقلا کار خبرنگاران نبود. این قضیه، اما نشان داد که وزیر جوان روحانی، درست یا غلط، خوب بلد است چکار کند!

*شوآف یا کار‌های مؤثر؟! / از لایک به پارازیت تا فهرست واردکنندگان موبایل

سر و کله آذری جهرمی در عموم مطالب جنجالی که متعلق به حیطه اینترنت و موبایل و... باشد پیدا می‌شود.

او به تازگی هم طی اظهاراتی در شیراز از نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری پارازیت خبر داده بود. ماجرای دامنه‌داری که سال‌هاست مورد اشاره عده‌ای قرار دارد و اگرچه تاکنون حتی یک برگ سند هم در اثبات مضرّ بودن پارازیت‌ها و امواج به اثبات نرسیده، اما وزیر جوان روحانی ترجیح داد به این قضیه ورود کند.

آذری جهرمی در این باره با اشاره به نصب ۱۸ سایت اندازه‌گیری امواج رادیویی در شیراز گفته است: در دیگر شهر‌های کشور که ذهنیت وجود پارازیت‌های مضر در فضای آن‌ها وجود دارد، این اندازه‌گیری انجام و نمایشگر آن نصب می‌شود. [۳]این قضیه، اما کنایه‌های مختلفی را روانه سمت وزیر کرد. مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل استراتژیک در همین زمینه نوشت: «وزیر ارتباطات در شهر‌ها پایشگر میزان تاثیرات پارازیت نصب کرده است. مستندات علمی تاثیر پارازیت بر سلامتی را هم منتشر کند که شبهه‌ای در زمینه سیاسی‌کاری و شوی رسانه‌ای باقی نماند.»

کنایه بعدی، اما از جانب یک عضو اصلاح‌طلب شورای شهر روانه این شوآف آذری جهرمی شد. حسن رسولی درباره احتمال نصب پایشگر میزان پارازیت در تهران گفته بود: «باید اذعان کنم که موضوع پارازیت‌ها و آلودگی‌های ناشی از این پدیده، خارج از حوزه تخصصی شخصی من است و موضوعاتی از این قبیل مانند آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی و سایر آسیب‌ها و تهدیدات متوجه سلامت و محیط زیست شهروندان ایرانی، به صورت تخصصی در کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر مطرح می‌شود. به صورت عمده به نظر من نفس ورود آقای وزیر ارتباطات به موضوع آلودگی‌های ناشی از پارازیت‌ها در شهر‌ها چنانچه مبتنی بر اراده عملی باشد، مثبت است و شورای شهر از آن استقبال می‌کند. اما با توجه به وعده‌های پیشین آقای جهرمی بیم آن دارم که این مورد، یعنی نصب سیستم‌های نمایشگر سنجش پارازیت در شهر‌های کشور عملیاتی نشود چراکه در دو مورد طی چند ماه اخیر، آقای جهرمی سیاستی را اعلام کردند و با وجود اینکه مورد استقبال افکار عمومی و حمایت رسانه‌ها و به خصوص رسانه ملی قرار گرفت، اما در عمل ثمری برای مردم به دنبال نداشت.»

او افزوده بود: آخرین وعده امیدوار کننده آقای وزیر، اعلام و اقدام ایشان به انتشار نام شرکت‌های واردکننده تجهیزات تلفن همراهی بود که از ارز ٤٢٠٠ تومانی استفاده کردند. ایشان اینگونه وانمود کرد که در مقایسه با دیگر وزرا توان تنظیم بازار را دارد. در همین راستا فشار افکار عمومی متوجه برخی دیگر از وزرای دولت یازدهم معطوف شد. شب گذشته برنامه مستندی از خبر بیست و سی دیدم که نشان می‌داد بازار موبایل، هم از منظر عرضه‌کنندگان و هم متقاضیان هیچگونه تاثیری از این وعده وزیر ارتباطات نگرفته است. در مورد فیلترینگ تلگرام هم مشابه همین ماجرا را شاهد بودیم. [۴]همانطور که از اظهارات رسولیِ اصلاح‌طلب نیز آشکار است، ماجرای اعلام لیست واردکنندگان متخلف موبایل هم اگرچه در ابتدای امر موفق می‌نمود، اما تبدیل به شوآف ناموفق وزیر ارتباطات شد و نهایتا کسی نفهمید از ماجرای اعلام لیست واردکنندگان توسط وزیر ارتباطات، دقیقا چه فساد مشخصی استخراج شد و آیا کسانی محکوم شدند یا نشدند؟! و اساسا چرا خود وزارت ارتباطات نسبت به کشف و معرفی مفاسد احتمالی به مراجع قضایی اقدام نکرده است.

اینگونه رفتار‌های جهرمی که حاکی از علاقه او به ایفای نقش و شاید سلبریتی شدن هستند کم نیستند. برخی معتقدند این رفتار‌های آذری‌جهرمی ناشی از یک فهم خاص رسانه‌ای است. اما عده‌ای دیگر هم با اشاره به نمایشی بودن برخی از این رفتار‌ها و عدم تاثیرگذاری عمده آن‌ها در کنش‌های مختلف اجتماعی و حکومتی، از این می‌گویند که وزیر جوان روحانی، چشم به سال‌های آینده دارد...