به گزارش پارس نیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به بررسی آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان اظهارداشت: لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) در جلسات متعدد شورای نگهبان بررسی شد و بعد از اینکه ایراداتی نسبت به ترجمه این کنوانسیون وجود داشت، اصلاحاتی در مجلس به عمل آمد اما همچنان در ماده ۳ این لایحه ایرادات شکلی شورای نگهبان باقی است.

وی افزود: همچنین نسبت به ماده ۴ این لایحه، نسبت به مواردی که شرعاً مصارف دیگری دارد و مشمول مصادره می شود، ایراد خلاف شرع تشخیص داده شد و ۸ مورد هم تذکر در خصوص غلط های تایپی و امثال آن اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین دو مورد ایراد از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این لایحه اعلام شد که شامل مغایرت با سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های امنیتی بوده است که این دو ایراد نیز مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان مجلس اعلام شد.

کدخدایی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به بررسی لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به عنوان یکی از موارد چهارگانه مرتبط با FATF تصریح کرد: این لایحه که مربوط به قوانین داخلی خودمان بوده، صرفنظر از ایرادات ماهیتی آن، با یک ایراد شکلی مواجه و اعلام شد که با توجه به قضایی بودن لایحه و ضرورت تقدیم آن توسط رئیس قوه قضائیه، مغایر بند ۲ اصل ۱۵۸ قانون اساسی تشخیص داده می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تذکر رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس در خصوص تبعات الحاق به برخی کنوانسیون های بین المللی و اینکه شورای نگهبان چه نظری در خصوص لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اعلام خواهد کرد، گفت: نظر مقام معظم رهبری برای همه دستگاه ها صائب است البته این بدان معنا نیست که دستگاه ها وظایف خودشان را انجام ندهند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نیز هنوز به دست ما نرسیده و پس از دریافت، در خصوص آن اعلام نظر خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید دوره آزمایشی قانون آئین دادرسی کیفری در مجلس و نظر شورای نگهبان در خصوص وکلای منصوب از طرف رئیس قوه قضائیه، تصریح کرد: ما نسبت به مصوبات مجلس اعلام نظر می کنیم؛ مجلس نیز در این خصوص تاکنون جز تمدید قانون فعلی مصوبه جدیدی اعلام نکرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره اظهارات کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد مبنی بر رد صلاحیت حسن روحانی توسط شورای نگهبان و تهدید شورا توسط وی پرسیده بود، اظهارکرد: آنچه وظیفه ماست این است که تاکید کنیم مواضع شورای نگهبان صرفاً توسط سخنگو و روابط عمومی اعلام می شود و غیر از این را باور نکنید.

مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرانجام عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها را مشخص می‌کند

کدخدایی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص بررسی وضعیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنچه در مجمع در دست بررسی است به دلیل ایراد شورای نگهبان به مصوبه جدید مجلس و اصرار مجلس بوده و مشخصاً برای این فرد نیست. اما به طور کلی هر نتیجه ای که از مجمع بیرون می آید همه از آن تبعیت می کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره توزیع کارت هدیه بین عده ای از نمایندگان مجلس در موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، اظهارداشت: تخلفات احتمالی که ممکن است نمایندگان داشته باشند در شورای نگهبان و در دوره بعدی بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که مدعی اظهارات کدخدایی مبنی بر ورود شورای نگهبان به صلاحیت رئیس جمهور در صورت مذاکره با آمریکا شده بود، بیان کرد: من چنین چیزی نگفته ام؛ سوال خبرنگار از من این بود که چه اقداماتی از طرف روسای جمهور و مقامات ممکن است محل بررسی و ورود شورای نگهبان باشد و در ادامه این را مثال زد که آیا مذاکره با آمریکا برخلاف سیاست های نظام می تواند محل ورود شورای نگهبان باشد که من پاسخ دادم با این فرض، بله؛ شورای نگهبان موضوع را بررسی می کند.

وی تاکید کرد: هرگونه فعالیت افراد طبق قانون می تواند مورد رصد شورای نگهبان باشد و برای ادوار آینده محل بررسی خواهد بود.

بررسی ۶۲ مصوبه مجلس شورای اسلامی در یک سال اخیر

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به فرارسیدن ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل شورای نگهبان به ارائه گزارش مختصری از عملکرد این شورا در یک سال اخیر پرداخت و اظهارداشت: از اول تیرماه ۹۶ تا ۲۰ تیرماه امسال در مجموع ۶۲ مصوبه شامل ۳۳ لایحه و ۲۹ طرح از مجلس به دست ما رسیده که ۳۰ مصوبه در مرحله اول تائید شده، ۲۰ مصوبه پس از رفع ایراد در مجلس به تائید شورا رسیده است و ۱۴ مصوبه نیز همچنان در دست بررسی بین مجلس و شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

کدخدایی همچنین افزود: طی این مدت ۱۵ اساسنامه مصوب دولت نیز به شورای نگهبان واصل شده بود که ۱۴ اساسنامه تائید شده و یک مورد رد شده است.

جزئیات بررسی مصوبات اخیر مجلس/ تایید «دائمی شدن ۲ قانون کیفری»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین به ارائه جزئیاتی از بررسی مصوبات هفته های اخیر مجلس پرداخت و تصریح کرد: در جلسات اخیر شورای نگهبان ۱۰ مصوبه مجلس به تائید رسیده است که مهمترین آنها شامل «طرح دو فوریتی استفصاریه جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۷»، «طرح الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر»، «طرح دائمی شدن قوانین مجازات اسلامی و آئین دادرسی کیفری»، «طرح الحاق موادی به قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلام» و «طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات آسیب رسان به سلامت در فضای مجازی» و نیز «طرح اصلاح قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» بوده است.

کدخدایی همچنین از تشخیص مغایرت برخی مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی و ارجاع آنها به مجلس خبر داد و گفت: طرح دوفوریتی تمدید مهلت جذب اعتبارات عمرانی سال ۹۶ به دلیل مغایرت با اصل ۵۲ قانون اساسی و طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی از جمله این موارد است.