به گزارش پارس نیوز، اختلافات اخیر بین اعضای حزب اعتماد ملی هنوز تمامی ندارد. درگیری‌هایی که هر چند به‌نظر می‌رسد سابقه طولانی دارد اما اوج آن در کنگره اخیر حزب در خردادماه بود که دو طیف حامیان رسول منتجب‌نیا و طرفداران الیاس حضرتی هنگام رای‌گیری بر سر شورای مرکزی درگیر شدند و کار به ضرب و شتم انجامید. 

پرونده این اختلاف به کمیسیون ماده 10 احزاب رفت اما ناگهان جمعه هفته گذشته و در حالی که پیشتر حجت‌الاسلام منتجب‌نیا قئام مقام اعتمادملی، شورای مرکزی را برای تشکیل جلسه در روز 22 تیرماه دعوت کرده بود، الیاس حضرتی در حاشیه مراسمی به جمع خبرنگاران آمد و اعلام کرد که قائم مقام جدید اعتمادملی شده است.

بلافاصله برخی اعضای شورای مرکزی حزب مانند قربانعلی قائمی و حجت‌الاسلام بیگدلی این اقدام حضرتی را "کودتا" خواندند و گفتند این جلسه رسمیت نداشته است.

هرچند منتجب‌نیا از بعد کنگره تقریبا سکوت کرده بود اما در روزهای گذشته دو واکنش از طرف او سر زد. یکی بیانیه دفتر وی که نشان می‌دهد بخشی از درگیری اخیر حزب بر سر شهرداری و انتخاب محمدعلی افشانی عضو حزب به‌عنوان شهردار تهران است. در بخشی از بیانیه دفتر منتجب‌نیا خطاب به حضرتی چنین آمده است "حضرت‌عالی به موفقیت حزب در انتخاب شهردار تهران اشاره کرده و آن را دلیل اثرگذاری و توفیق این حزب دانستید! ای‌کاش به معاملات و قرار و مدارهای پشت‌صحنه با افراد و احزاب تندرو برای رسیدن به این پیروزی اشاره می‌کردید".

روز گذشته (18تیر) نیز نامه‌ای با امضای منتجب‌نیا خطاب به اعضای حزب منتشر شد مبنی بر اینکه "هیچ‌گونه تغییری در ارکان حزب صورت نپذیرفته و احدی حق کم‌ترین تغییر، تبدیل و حتی تغییر جلسات را نخواهد داشت." وی در این نامه خود را همچنان قائم مقام اعتماد ملی معرفی کرد. 

بخشی از درگیری اخیر حزب اعتمادملی بر سر شهرداری و انتخاب محمدعلی افشانی عضو حزب به‌عنوان شهردار تهران است

با بروز این درگیری‌ها، محمدجوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در یادداشتی که در شماره امروز (سه‌شنبه 19‌تیر) روزنامه اعتماد منتشر کرده،  به نامه منتسب به دفتر منتجب‌نیا که در آن  به برخی اعضای شورای مرکزی از جمله الیاس حضرتی و اسماعیل  گرامی‌مقدم اتهاماتی زده شده و بر نقش آنها در مافیای دلّالی پُست‌ها در شهرداری تهران تاکید می‌کند، واکنش نشان داده است. 

جوادی حصار در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه  کسی که اتهامی را در مورد فردی مطرح می‌کند و کل نیروهای حزب را مخاطب قرار می‌دهد، باید آنقدر شهامت داشته باشد که با ذکر نام صحبت کند، می‌گوید "مراد از این گفته که با بازگشت فردی که خارج از کشور بوده اختلافات در حزب آغاز شد، آقای گرامی‌مقدم است که هند بود و بعد به ایران بازگشت. اختلافات در حزب نه از زمان بازگشت گرامی مقدم به ایران بلکه درست از زمانی آغاز شد که آقای منتجب نیا به همراه 8 حزب دیگر بیانیه‌ای علیه آقای خاتمی و شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان امضا کردند."

وی ادامه می‌دهد " بعد از این اتفاق آقای گرامی مقدم اعتراض کرد که بدون مصوبه شورای  مرکزی حق چنین کاری وجود ندارد اما آقای منتجب نیا در دفاع از خود تاکید داشت که من قائم مقام هستم و تصمیم  می‌گیرم. عده زیادی هم تلاش کردند ایشان را مجاب کنند تا به رفتار حزبی و جمعی تن دهد که  ایشان قانع نشد....متاسفانه  تصور آقای منتجب نیا از حزب  این بود که ایشان به عنوان فرمانده لشکر دستور دهد و باقی اعضا به عنوان سربازان لشکر از او حمایت کنند، گویی هیچ درکی از کار حزبی ندارند.

جوادی حصار با اشاره به کمیته تعاملی که از سوی شورای مرکزی حزب اعتماد برای همکاری حزب با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شده بود،گفت: ایشان (منتجب‌نیا) به شکل اعلی‌حضرتی، تصور می‌کنند باید در جلسات شورای هماهنگی و سیاستگذاری بنشینند و دیگران از ایشان بپرسند ما چکار کنیم. اجازه می‌دهید حرکت کنیم یا نکنیم؟!"

یکی از اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی می‌گوید "متاسفانه  تصور آقای منتجب نیا از حزب  این بود که ایشان به عنوان فرمانده لشکر دستور دهد و باقی اعضا به عنوان سربازان لشکر از او حمایت کنند، گویی هیچ درکی از کار حزبی ندارند"

این عضو شورای مرکزی اعتمادملی در واکنش به ادعاهای مطرح شده از سوی منتجب‌نیا  می‌گوید "آقای منتجب نیا دچار بدبینی مفرط یا ذهنیت متوهمانه‌ای شده است که تصور می‌کند هرکس به ایشان خدمت نکرد، مزدور است... آقای منتجب نیا در هیچ یک از جلسات یک سال گذشته شرکت نکرده است که بنابر اساسنامه کسی که بدون دلیل در سه جلسه شورای مرکزی حضور نداشته باشد اخراجی تلقی می شود." 

** از تلاش برای حذف دبیرکل تا سرقت اموال و اسناد حزب توسط شورای مرکزی

طیف دیگر جریان اعتماد ملی که حامیان منتجب نیا به شمار می‌روند و پایگاه اطلاع‌رسانی حزب نیز در اختیار آنهاست، روز گذشته در  گزارشی تحت عنوان "با کودتاهاى ده‌گانه حلقه شش نفره در حزب اعتماد ملى بیشتر آشنا شوید" که در سایت این حزب منتشر شده بود، برخی اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی از جمله "حضرتی، جوادی حصار، حق‌شناس و امینی" را متهم به کودتا در این حزب  کرد. 

در بخشی‌هایی از این گزارش آمده است "در سال 95 آقایان جوادى حصار، ابوالحسنى، امینى، حق‌شناس، گرامى مقدم و حضرتى در جلسه‌اى عنوان کردند که آقاى کروبى پدر معنوى حزب است و باید دبیرکلى دیگر انتخاب کنیم که با مخالفت آقاى منتجب‌نیا و استعفاى آقاى کروبى مواجه شدند."

این گزارش تا آنجا پیش‌رفته که می‌نویسد "در همان سال 95 توسط خانم نجمه‌گودرزى و آقاى ابولحسنى، نیمه شب و بدون اجازه و هماهنگى، دفتر مرکزى حزب واقع در خیابان جلال‌آل احمد را تخلیه کردند و کلیه اموال، اسناد و وسائل حزب را به محلى نامعلوم بردند و وجه پیش پرداخت مالک را دریافت کردند که تاکنون نیز تسویه حساب نکرده اند!!"

این گزارش می‌افزاید "در آستانه انتخابات شوراها، در غیاب قائم مقام (رئیس کمیته تعامل)، در دفتر حزب جلسه کمیته تعامل برگزار کرده و آقاى حق شناس را به عنوان دبیر انتخاب کردند و مصوب کردند چند روز بعد در جلسه دیگر رئیس کمیته تعامل را به جاى قائم مقام انتخاب کنند که با برخورد قاطع و به موقع قائم مقام و تعطیلى موقت دفتر توطئه آنها در این مورد نیز شکست خوردند... "

به نظر می‌رسد اختلافات در اعتماد ملی بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود و شاید در آینده نه چندان دور شاهد انشقاق و شکل‌گیری حزبی دیگر از بدنه اعتماد ملی باشیم.