به گزارش پارس ، بیژن مقدم در گفت و گو با ایسنا، درباره ی وجود خودسانسوری در برخی رسانه ها، اظهار کرد: اگر تقسیم بندی درستی از رسانه ها داشته باشیم، باید نوع فعالیت آن ها را با کانون هایی که این رسانه ها نمایندگی آن ها را برعهده دارند، مشخص کنیم. رسانه ای که به یک حزب خاص متعلق است طبیعتا در چارچوب گفتمان حزبش دست به انتشار اخبار می زند.

او با اشاره به نحوه ی عملکرد رسانه ها بنابر سلیقه ی جریان سیاسی مورد حمایت شان، گفت: رسانه ها بسیاری از مطالبی را که با فکر و سلیقه ی سیاسی شان هماهنگی ندارد، حذف می کنند و این اتفاق بسیار طبیعی است، مگر این که رسانه ای ادعای بی طرفی داشته باشد که در آن صورت، مخاطبان از آن رسانه توقع دارند همه ی اخبار را بگوید و نیاز مخاطبان را پوشش دهد. پوشش ندادن انتظارات مخاطبان توسط رسانه های بی طرف مورد اعتراض قرار می گیرد.

مدیرمسوول روزنامه ی جام جم با تأکید بر این که پوشش ندادن برخی اخبار توسط رسانه های به دلیل این است که با سلایق فکری آن ها سازگار نیست، بیان کرد: برخی رسانه های تلاش می کنند، اخباری را که با منافع شان در تضاد است، به گونه ای انتشار دهند که با منافع آن ها سازگاری شود، مثلا امکان دارد شما یک خبر را در یک رسانه، مثبت و در رسانه ای دیگر، منفی ببینید و این یعنی به یک خبر جهت داده می شود.

مقدم با بیان این که به طور طبیعی هیچ رسانه ای نمی تواند همه ی اخبار را پوشش دهد، ادامه داد: به قدری تولید اخبار زیاد است که هیچ رسانه ای نمی تواند همه ی آن ها را پوشش دهد. بنابراین بنابر سلیقه ی خود دست به گزینش می زند و در چارچوب های مورد نظرش اخبار را منتشر می کند؛ اما خطای رسانه در جایی رخ می دهد که اخبار مهم را پوشش نمی دهد و در اینجاست که مخاطب احساس کمبود می کند و به رسانه های مکمل مراجعه می کند. ادامه ی چنین روندی توسط رسانه ها ممکن است مخاطب را ناچار به کوچ کردن به رسانه های دیگر و مراجعه نکردن به رسانه های داخلی کند.

مدیرمسوول روزنامه ی جام جم در پاسخ به این که نقش قوانین و خطوط قرمز بیرونی در شکل گیری این خودسانسوری ها چیست؟ تأکید کرد: سهم آن ها زیاد نیست، چراکه در قانون مطبوعات همه چیز به طور مشخص معلوم شده است و سلایق گردانندگان رسانه ها سهم اول را در شکل گیری این خودسانسوری ها دارد.

مقدم درباره ی تأثیر میزان سواد و تجربه ی مدیران رسانه یی در شکل گیری خطوط قرمز خودساخته، گفت: مدیران رسانه باید بتوانند دسته بندی های خوبی از خبر ارائه کنند و مطالب مورد نیاز مخاطب را تا آنجا که امکان دارد، در اختیار آن ها قرار دهند. در یک صفحه از روزنامه می توان پنج یا پنجاه خبر کار کرد و این به مهارت و سلیقه ی مدیر روزنامه بستگی دارد.