به گزارش پارس نیوز، 

مشاور وزیر امور خارجه ایران در چهارمین دور از کنفرانس سالانه 'محیط ژئوپلتیک جدید در خاورمیانه؛ بین مبارزه با تروریسم و آینده منطقه' در بخارست گفت: آمریکا مسئول تروریسم و ناامنی ها در منطقه است.

«مجتبی زهرانی» با اشاره به اینکه تروریسم مشخصه ذاتی منطقه خاورمیانه نیست، تروریسم را حاصل جهانی شدن ایالات متحده خواند.

وی یازده سبتامبر را ادله ای بر این مدعا دانست و با اشاره به سخنان بوش پسر پس از یازده سبتامبر مبنی بر اینکه جنگ را از ایالات متحده به خاورمیانه خواهد آورد، آمریکا را مسئول تروریسم و ناامنی ها در منطقه دانست. 

«کیوان برزگر» استاد دانشگاه آزاد و مدیر موسسه مطالعات استراتزیک خاورمیانه در این کنفرانس سیاست های ترامپ در منطقه خاورمیانه را مسبب سردرگمی استراتژیک در این منطقه دانست.

وی با اشاره به اینکه روابط بین دولت ها در دو سطح روابط بین مقامات دولتی و بازیگران غیر دولتی دچار تحول شده است، گفت: در این روند دولت ها به محدودیت خود پی برده و به همکاری های چند جانبه مبتنی بر راه حل های سیاسی روی آورده اند. 

برزگر همچنین به افزایش نقش نیروهای محلی در مبارزه با تروریسم و در روند همکاری های سیاسی اشاره کرد. 

«داود کیانی» معاون موسسه مطالعات ایران و اورآسیا نیز در این کنفرانس گفت: توافق آستانه به دلیل اینکه ایران، ترکیه و روسیه پذیرفتند در مسئله سوریه با یکدیگر همکاری می کنند، اقدام مثبتی برای مقابله با تروریسم است. 

وی افزود: در صورت ضعیف شدن توافق آستانه امکان قوت گرفتن تروریسم در منطقه وجود دارد. 

«بسامابوعبدالله» مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و مشاور وزیر اطلاعات سوریه نیز در این همایش در خصوص روابط سوریه با ایران ابراز داشت: رویکرد ایران در مورد سوریه برخلاف آنچه دیگران نشان می دهند، در دست گرفتن کنترل سوریه نیست و کسی نمی تواند سوریه را مجبور به انجام کاری کند.

وی مصالحه و همکاری را تنها راه حل مشکلات منطقه دانست و ابراز داشت: عربستان نمی تواند سایرین را مجبور به انجام به آنچه می خواهد، کند. 

«نعیم جناح» مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه و جنوب آفریقا نیز در این کنفرانس، همکاری در منطقه خاورمیانه را بسیار مشکل دانست و اظهار داشت: واژه تروریسم در این منطقه به عنوان ابزاری برای تخریب کشورها و نیروهای مخالف استفاده می شود. 

وی استفاده ابزاری از تروریسم را یکی از جدی ترین عوامل لاینحل شدن این بحران دانست. 

«حمید معیّر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی نیز در مراسم افتتاحیه این همایش که صبح پنجشنبه در بخارست انجام شد در خصوص اقدامات یکجانبه گرایانه ایالات متحده در جهان از جمله در خاورمیانه، نقش رژیم صهیونیستی در بقای تروریسم در منطقه و راهکار جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران تروریسم در منطقه سخنانی را ابراز کرد.