به گزارش پارس نیوز، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دومین همایش همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ایران و اروپا در بروکسل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: از زمانی که ایران برجام را امضا نموده است، ایران تا به حال تمام تعهدات خود به برجام را رعایت نموده است. اما طرف مقابل از انجام تعهدات خود بر اساس برجام سر باز زده است. اروپایی‌ها طی مدت گذشته امریکا را بهانه می‌کردند و اظهار می‌داشتند که شرکت‌های اروپایی به دلیل فشار امریکا نمی‌توانند با ایران معامله کنند و اینکه کشور‌های اروپایی به دلیل ترس از امریکا با ایران معامله نمی‌کنند، بدین ترتیب چند سال وقت تلف کردند و همه تقصیر‌ها را گردن امریکا انداختند. امروز امریکا از برجام خارج شده است و اروپایی‌ها باید تکلیف خود را مشخص نمایند که اگر می‌خواهند در برجام باقی بمانند، ایران باید از تمامی امتیازات برجام استفاده کند و برخوردار باشد.

عراقچی تصریح کرد: اگر بنا باشد کشور‌های اروپایی بخواهند بازی قبلی خود را ادامه دهند و این بار بگویند که به بهانه تحریم‌های امریکا، شرکت‌ها و بانک‌هایمان با ایران تعامل نخواهد کرد، و می‌ترسند تعامل کنند این عملاً از سوی ایرانی‌ها به عنوان یک بازی تلقی می‌شود. یعنی اروپایی‌ها می‌گویند که ما در برجام باقی خواهیم ماند، اما شرکت‌ها و بانک‌های ما نمی‌توانند با ایران تعامل کنند. این در واقع نشانه این است که اروپایی‌ها با امریکایی‌ها دست‌شان در یک کاسه است و بدین ترتیب امریکا نقش «پلیس بد» و اروپا نقش «پلیس خوب» را ایفا می‌کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه «تحریم‌ها و برجام در کنار هم نمی‌نشینند» اظهار داشت: «ایرانی‌ها می‌گویند خروج امریکا از برجام فقط بازی پلیس بد و پلیس خوب است و در این میان، نقش پلیس خوب را اروپا بازی می‌کند. آنچه که برای ما اهمیت دارد اجرای کامل و تمام عیار برجام است. برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحریم‌های امریکا را دور بزند.»

عراقچی تأکید کرد: آنچه که برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت‌های اروپایی در ایران است. آنچه که برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است. ما می‌خواهیم که پول‌ها به راحتی به حساب ما واریز شود. روز جمعه نشستی به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران برگزار خواهد شد. در نشست پیش رو با توجه به خروج امریکا از توافق هسته‌ای با ایران، به راهکار‌ی برای ادامه اجرای برجام و حفظ این توافق پرداخته خواهد شد. این نشست بنا به درخواست ایران برگزار می‌شود. قرار است بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به منظور حفظ حقوق مردم ایران در برجام ظرف روز‌های آینده به ایران ارائه شود.