به گزارش پارس ، به نقل ازخراسان سید عباس عراقچی صبح روز گذشته در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی در مورد اهداف و دستاوردهای نشست تهران، با بیان اینکه این اجلاس با شعار راه حل سیاسی و ثبات منطقه ای روز چهارشنبه در تهران برگزار خواهد شد هدف از این نشست را کمک به پیشبرد ایده راه حل سیاسی بحران سوریه دانست و افزود: ما از همه سازمانها و کشورهایی که بتوانند در این مساله کمکی داشته باشند دعوت کردیم تا با حضور در این کنفرانس و همفکری بیشتر، راهکارهای سیاسی که مورد قبول مردم سوریه باشد را به دست آوریم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا نتایج این نشست و همفکری های درون آن به کنفرانس بین المللی ژنو ۲ نیز کمک کند. عراقچی تصریح کرد: راهکار سیاسی که از هر نشستی خارج می شود باید مورد پذیرش مردم سوریه بوده و چیزی فراتر از خواست ملت سوریه را به آنها تحمیل نکند ؛ ضمن اینکه اعتقاد داریم راهی جز شروع گفتگوهای ملی میان دولت و معارضین واقعی و غیر مسلح وجود ندارد.

از ایران برای حضور در نشست ژنو۲ دعوت نشده است

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین در مورد اجلاس ژنو۲ نیز که قرار است برای حل بحران سوریه تشکیل شود و اعلام دعوت آمریکا از ایران برای حضور در این اجلاس، خاطر نشان ساخت: آنچه موفقیت این نشست را تضمین می کند فراگیر بودن و حضور همه طرفهای موثر در بحران از خارج و داخل سوریه است. وی افزود: هنوز از ایران دعوتی برای حضور در این نشست به عمل نیامده و اگر کشورمان دعوت شود ایران با نگاهی مثبت بررسی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر اینکه در چه سطحی میهمانان این نشست حضور پیدا خواهند کرد نیز گفت: انتظار می رود ۴۰کشور و سازمان مهم بین المللی و منطقه ای به همراه مهمانان ویژه ای که دعوت شده اند در این نشست حاضر شوند و در انتها نیز مجموعه مشورت هایی که صورت خواهد گرفت در نشستی خبری توسط وزیر امور خارجه کشورمان به اطلاع خواهد رسید. معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در جواب سوالی در مورد دعوت از عربستان، قطر و ترکیه برای حضور درنشست تهران گفت: از این سه کشور هم دعوت شده و ما هنوز منتظر عکس العمل آنها هستیم.

تصمیمی برای نشست ۴جانبه ایران، ترکیه، عربستان و مصر گرفته نشده است

وی در ادامه در جواب سوال دیگر خراسان در مورد احتمال برگزاری نشست چهار جانبه میان ایران، ترکیه، مصر و عربستان اظهار داشت: توافق اصولی میان ۴کشور برای ادامه رایزنی ها وجود دارد اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. خبرنگار دیگری پرسید مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه سفری به تهران داشته است در حالی که فرانسه مخالفت خود را با حضور ایران در نشست ژنو ۲ عملا اعلام کرده است، آیا درباره این موضوع با این هیات مذاکراتی انجام شد؟ که عراقچی پاسخ داد: درباره فرانسه مواضع ما کاملا روشن است. مدیرکل وزارت خارجه فرانسه سفری به تهران داشت که برای پیگیری روابط دوجانبه بود که در کنار آن مشورت های مختلفی درباره موضوعات مختلف انجام شد. ما دیدگاه های خود را در مورد سوریه به صراحت برای وی تشریح کردیم و راهکارهایی که به حل و فصل مسالمت آمیز کمک می کند را شرح دادیم. امیدواریم کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه دیدگاه واقع بینانه و درستی نسبت به سوریه داشته باشند.

لغو تحریم تسلیحاتی شورشیان سوریه از سوی اروپا تصمیم خطرناکی است

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ارسال سلاح به معارضین سوری در آستانه شکل گیری مذاکرات بین المللی با بیان اینکه این تصمیم جای تأسف دارد، اظهار داشت: به نظر بنده رهبران اروپا هوشمندتر و خردمندتر از آن هستند که چنین تصمیماتی بگیرند. وی ادامه داد: تصمیم لغو ارسال سلاح به گروه های مخالف دولت سوریه تصمیمی خطرناک است و اروپا با سیاست های نادرست خود تروریست ها را چند هزار کیلومتر به خاک خود نزدیک کرده است. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: اروپا همچنین با این تصمیم تهدیدات را نسبت به خود افزایش می دهد و علاوه بر این حل بحران سوریه را مشکل تر، طولانی تر و پیچیده تر خواهد کرد.

راه اندازی لیگ امارات با نام جعلی خلاف اساسنامه فیفاست

عراقچی در ادامه این نشست خبری در مورد راه اندازی یک لیگ فوتبال در امارات با نام جعلی خلیج عربی نیز گفت: ما هم از طریق رسانه ها مطلع شدیم و از آنجا که این اقدام سیاسی بوده و با اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال در تعارض است، فدراسیون فوتبال کشورمان از طرق قانونی و کانالهایی که در اختیار دارد در حال پیگیری رفع این اقدام اشتباه امارات است. وی در پاسخ به سؤال دیگری، درباره اظهارات سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان که ایران را به شعله ور کردن آتش جنگ در منطقه متهم کرده، ضمن ابراز تاسف از این اظهارات، خاطرنشان کرد: ایران و عربستان دو کشور مهم منطقه هستند که منافع و اهداف مشترکی در جهان اسلام و در منطقه دارند رفتن به سمت اتهام زدن و اتخاذ مواضع تند و فرافکنی کردن کمکی به روابط دو کشور و حل و فصل مسائل نمی کند.

از داووداوغلو بعید بود

سخنگوی وزارت خارجه در پایان این نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعاهای وزیر خارجه ترکیه پیرامون ایجاد کمربند علوی- شیعی در منطقه گفت: این اظهارات از آقای داوود اوغلو بعید است و ما انتظار این ادعاها را از ایشان نداشتیم کمربند علوی - شیعی یک امر خیالی است و مشابه کسانی که بحث هلال شیعی را مطرح می کردند است و نباید دچار توهمات این چنین شویم.