به گزارش پارس نیوز، حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی­‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در نشست «بررسی گزینه­‌های جدید سیاست یارانه بنزین» با اشاره به آمار تولید و مصرف بنزین در کشور، درباره ضرورت تغییر رویکرد نسبت به عرضه و مصرف سوخت در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر مصرف کشور در بخش بنزین به طور متوسط حدود ۸۵ میلیون لیتر در روز و تولید کشور درحدود ۷۶ میلیون لیتر است که البته با تکمیل فاز جدید پالایشگاه خلیج فارس امکان تامین مصرف فعلی وجود خواهد داشت.

وی افزود: درصورت عدم کنترل وضعیت فعلی رشد مصرف، کشور مجدداً نیازمند واردات بیشتر خواهد بود. با این وضعیت، رشد شتابان مصرف بنزین ادامه دارد و در صورتی که تولید و مصرف را با هماهنگ نکنیم وارد دوره­‌ای با کمبود فزاینده خواهیم شد.

مشاور رئیس­‌جمهور با بیان اینکه سیاست کارت سوخت براین اساس طراحی شد که سهمیه­‌ای متناسب با ۲۰ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور تعلق گیرد، خاطرنشان کرد: فلسفه وجود سهمیه بنزین نیز آن بود که منابع نفت و گاز کشور متعلق به عموم مردم است و بنابراین توزیع بنزین یارانه­‌ای بازگرداندن سهم اندکی از ثروت جامعه به خود مردم است، اما عملا کسانی که خودرو یا موتور ندارند از یارانه سوخت محروم و کسانی که چند خودرو یا موتور دارند از یارانه بیشتری استفاده میکنند.

آشنا تاکید کرد: لازم است تدابیری جهت اصلاح مبنای قیمت گذاری، مصرف سوخت و باز توزیع درآمدهای حاصل از سیاست های قیمت اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به تبعات اجتماعی سیاست افزایش کافی قیمت پایه، آن را در حال حاضر امکان­‌پذیر ندانست و گفت: باید به دنبال گزینه­‌های دیگری باشیم.

این نشست با حضور گروهی از متخصصان حوزه انرژی، بانک و آی‌تی جهت بحث و بررسی پیرامون تولید فرآورده‌های نفتی و توزیع آنها، مسائل مربوط به احتمال تحریم‌­های آتی و همچنین پیامدهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی وضعیت فعلی و سناریوهای آینده­‌نگرانه برگزار شد.