به گزارش پارس نیوز، سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تعلل اروپایی‌ها در دادن تضمین های عملی و احتمال خروج ایران از برجام، اظهار کرد: اقدام به خروج از برجام توسط جمهوری اسلامی ایران زمانی خواهد بود که اروپا عملا نتواند یک چشم انداز مثبت و عینی برای آینده این توافق چند جانبه  به نمایش بگذارد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه بیان کرد: ایران علی رغم عهد شکنی و نقض برجام توسط آمریکا و خروج آن کشور از این توافق چند جانبه همچنان پایبندی خود را به تعهدات  نشان داده و همزمان در انتظار تصمیمی موثر و سازنده توسط اروپا در فرصت محدود باقی مانده  است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در توصیه های اخیر خود در خصوص فعالیت های هسته ای سازمان انرژی اتمی بر قید " فعلا در چارچوب برجام" تاکید کردند، این بیان نمایش دوباره ای از صداقت و مسئولیت شناسی جمهوری اسلامی در عالیترین سطح مسئولان کشور است.

حسینی تاکید کرد: دقیقا در همین جاست که اروپا باید قدر فرصت اندک باقی مانده را بداند و درباره مطالبات قانونی، مشروع و تضمینی جمهوری اسلامی ایران  سریعتر تصمیم گیری و اقدام کند.

وی افزود: چنانچه اروپا به هر دلیلی نتواند راهکار مناسبی برای تامین و تضمین منافع جمهوری اسلامی و حفظ موجودیت برجام بیابد، ایران نیز چاره ای جز کناره گیری از برجام نخواهد داشت، در حقیقت چیزی از برجام باقی نمی ماند که ایران بخواهد حضور و مشارکت خود را در آن حفظ کند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود ایران به  مسیر گذشته برخواهد گشت و فعالیت های قانونی هسته ای خود را باشتاب و گستردگی بیشتر ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه  حساب رژیم عهد شکن و بی اعتبار آمریکا  برای همگان روشن است، تصریح کرد: اروپا  باید برای تقویت همکاری های چند جانبه و همچنین توافق های بین المللی، ظرفیت و توانمندی خود را به کار گیرد و پاسخ مناسب و کارآمدی نسبت به حسن نیت، پایبندی و مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی آماده سازد و اجازه ندهد فرصت ها یکی پس از دیگری بسوزد و  هدر برود.