به گزارش پارس نیوز، 

سیاست خارجی کشورمان این روزها در حال جمع بندی آخرین اطلاعات و نتایج حاصل از گفتگوهای اخیر خود با طرف های برجامی است تا در نهایت مقامات عالی رتبه نظام با توجه به پیشنهادات دریافتی از سوی اعضای باقی مانده در برجام شامل ۱+۴ به اتخاذ تصمیم در خصوص ماندن یا خروج از برجام بپردازند که این مهم براساس تامین حداکثری منافع و امنیت ملی صورت خواهد گرفت. 

همواره سیاست های کلان نظام در حوزه سیاست خارجی بر اساس سه محور اصلی عزت، حکمت و مصلحت توانسته کشور را در طول چهار دهه از گردنه های سخت و بحران های عظیمی که دشمنان در عرصه بین المللی برای ایران ترتیب داده بودند عبور دهد و جای بسی امیدواری است که با توجه به تجارب ارزشمند دست اندرکاران تصمیم ساز حوزه سیاست خارجی و اجراکنندگان آن، بار دیگر ایران از این برهه تاریخی و حساس هم به سلامت عبور کند.

دیدارهای متعدد میان مقامات ایرانی و اروپایی در این هفته و اظهار نظر عراقچی مبنی بر رو به اتمام بودن زمان ارائه پیشنهادات اروپا، همگی به معنای آخرین تلاش های دیپلماتیک برای حفظ برجام بود.

بسته پیشنهادی اروپایی‌ها تا ۱۰ روز آینده روی میز مذاکره خواهد بود​

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کار آفرینان و مدیران اشتغالزای کشور گفت: مذاکرات فشرده‌ای با اروپایی‌ها برای تدوین بسته پیشنهادی راه حل حفظ برجام در جریان است و امیدواریم این بسته حداکثر طی ده روز اینده به ایران ارائه شود.

وی گفت: آنچه که الان با اروپایی‌ها در حال انجام است نه ناامید کننده است ونه می‌توان به آن امیدوار بود بلکه پیشنهاداتی وجود دارد شاید به یک چارچوبی برای ادامه برجام برسیم شاید هم نرسیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: به صراحت به طرف‌های باقیمانده در برجام اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران هنوز تصمیمی در خصوص ماندن یا خروج از برجام نگرفته است و تصمیم ما ماندن ایران در برجام منوط به اراده طرف‌ها و تصمیم آن‌ها برای تامین خواسته‌های ما است و نشانه‌های خوبی از تلاش کشورهای اروپایی و سران روسیه و چین و دیگر سران این کشورها برای حفظ برجام مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که آیا اروپایی‌ها قادر به گسستن بندهایی که آمریکا بر اقتصاد آن‌ها بسته است هست یا خیر؟ و ما منتظر ارائه بسته پیشنهادی آن‌ها هستیم.

«مرتضی رحمانی موحد» سفیر ایران در توکیو شد

بنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهور، «مرتضی رحمانی موحد» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ژاپن تعیین شد. 

رحمانی موحد پیش از این کارشناس ارشد سیاسی و مشاور وزیر امور خارجه بود، وی در دولت یازدهم ( چهار سال اول دولت حسن روحانی) معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، در مدت تصدی این مسئولیت مهم تلاش‌های زیادی برای توسعه گردشگری داخلی و خارجی کشور بویژه در عرصه بین المللی به عمل آورد، در این دوره جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در لیست ۵۰ کشور اول دنیا در جذب گردشگران خارجی قرار گرفت. 

سفرای ایران با شاخصه اقتصادی انتخاب شوند

«حسین شیخ الاسلام» مشاور سابق وزیر امورخارجه در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون تلاش های دستگاه دیپلماسی در ایجاد گشایش های اقتصادی با توجه به فضای ایجاد شده در تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران اظهارداشت: اینکه ما چقدر در این امر موفق بشویم یا نشویم تغییری در اصل وظیفه ما ایجاد نمی‌کند، وظیفه ما این است که حتما در این زمینه تلاش کنیم چراکه این یک جنگ تمام عیار با جهان استکبار و به خصوص آمریکا و ترامپ است.  

وی با بیان اینکه آقای انصاری به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به کار خود مسلط است، تصریح کرد: آقای انصاری مشابه این قبیل اقدامات اقتصادی را در دورانی که سفیر بودند به خوبی انجام دادند. 

مشاور امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب در خصوص نقش سفرای ایران در نمایندگی های خارج از کشور تصریح کرد: با توجه به شرایطی که بیان شد، امروز سفرای ما باید حتما آموزش های لازم را در بحث اقتصادی دیده باشند و نگرش وزارت امور خارجه هم در انتخاب سفرا باید بر حسب این موضوع باشد. از طرفی بدنه سفارت خانه‌ها نیز طبعا باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشند، به تعبیری هم رأس و هم بدنه سفارتخانه‌های ما باید به سمت توجه بیشتر به شاخص‌های اقتصادی بروند و همانطور که گفتم جنگ امروز ما، جنگ اقتصادی است.

ایران ترور نافرجام به جان رئیس جمهور زیمبابوه را محکوم کرد

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه سوء قصد نافرجام به جان «امرسون منانگاگوا» رئیس جمهوری زیمبابوه در یک گردهمایی انتخاباتی را محکوم کرد.   

فعالان بخش خصوصی سربازان اقتصاد کشور هستند

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان صبح  یکشنبه ۳ تیرماه، در جمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بخش خصوصی موتور محرکه اقتصاد کشور است و فعالان بخش خصوصی سربازان اقتصادی کشور هستند. اگرچه وزارت امور خارجه در حوزه روابط خارجی اقتصادی محدود است، اما همواره تلاش کردیم از بخش خصوصی به عنوان کارفرما، همفکر و مشاور استفاده کنیم.

هزینه بدنامی ترامپ دراز مدت به نفع ماست

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عاملی بنام دیپلماسی اقتصادی در دنیای امروز تاکید کرد: دولت ها دیگر صرف قدرت نظامی نیست که قدرتشان مطرح شود بلکه بُرد کلام آنها است که تاثیر گذار می شود. در دوران مذاکرات عاملی داشتیم تحت عنوان هزینه بدنامی که امروز دولت آقای ترامپ درگیر این مساله است و در دراز مدت بدنامی ترامپ به نفع ما می شود. 

وی گفت:‌ آمریکا قدرت اول اقتصاد جهان است و امروز آنها برای نابودی برجام و خروج ایران از آن کمر همت بسته‌اند و این هدف استراتژیک آمریکاست که باید این را بدانیم.

از ظرفیت شرکت های کوچک و متوسط استفاده کنیم

ظریف بیان داشت: موتور محرک اقتصاد اکثر کشورها امروز شرکت های متوسط و کوچک هستند که می توانند جایگزین شرکت های بزرگ باشند؛ به طور مثال وقتی شرکت توتال می خواهد با ایران همکاری داشته باشد صرفا دو کار را انجام می دهد و آن هم مدیریت و سرمایه گذاری است و بقیه آن را شرکت های متوسط و کوچک انجام می دهند.

وزیر امور خارجه افزود: پیشنهاد می کنم شما در اتاق بازرگانی کارگروهی را تشکیل دهید و شرکت های متوسط و کوچک اروپایی که توان همکاری با ایران را دارند، شناسایی کنید تا ما فقط مصرف کننده نباشیم و این ما باشیم که به طرف اروپایی بگوییم با کدام شرکت ها کار خواهیم کرد و با کدام شرکت ها نمی توانیم همکاری داشته باشیم.

همه در یک کشتی نشسته ایم

وی خاطرنشان کرد: ما در ایران از اصلاح طلب، اصولگرا، بی خط، مخالف جمهوری اسلامی، مخالف دولت همه در یک کشتی هستیم. هدف نه نظام است نه دولت روحانی بلکه هدف ایران است. این  ایران است که برای بعضی اهداف و تمایلات، مانع است.

ایران همواره از مذاکره در خصوص بحران یمن حمایت کرده است

«رضا میرابیان» سفیر اسبق ایران در کویت در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تحولات اخیر یمن و تلاش های دیپلماتیک صورت گرفته در جهت حل و فصل سیاسی آن بحران اظهارداشت: در خصوص یمن علی رغم هیاهویی که غرب در بسیج کردن ائتلاف میان عربستان و آمریکا در موضوع الحدیده به راه انداخت و از تمام توان و ظرفیت خود در اجیر کردن مزدوران فرانسوی و آفریقایی استفاده کرد تا حدیده را به عنوان اهرم فشاری علیه انصارالله استفاده کند نه تنها نتوانست کاری را پیش ببرد بلکه در محاصره اسیر شدند و امروز التماس می کنند که بتوانند اسرای خود را از آنجا رها کنند.

وی در خصوص مذاکرات میان ایران و اروپا در موضوع یمن که از جمله تلاش ها و ابتکارات ایران در حل سیاسی این بحران به حساب می آید، ادامه داد: اروپایی ها بعد از برجام تلاش کردند در مساله یمن راه حلی سیاسی را پیدا کنند، از طرفی جمهوری اسلامی ایران هم همیشه بر این مساله اصرار و تاکید داشته که راه حل یمن سیاسی است و نه نظامی؛ اما متاسفانه سعودی ها راهکار نظامی را مد نظر قرار دادند و بر آن اصرار می کنند. 

سفیر اسبق ایران با بیان اینکه فشارهای دیپلماتیک باید از طرف آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان بین المللی سعودی بر آنها وارد شود تا پای میز مذاکره بنشینند، اظهار داشت: آنهایی که به عربستان سلاح و تجهیزات پیشرفته می دهند تا علیه مردم مظلوم یمن استفاده شود، باید سعودی ها را مجاب کنند تا به سمت مذاکره و راه حل سیاسی سوق پیدا کنند وگرنه تا زمانی که روند ارسال تسلیحات به عربستان ادامه داشته باشد امکان حضور عربستان پای میز مذاکره بسیار ضعیف است.

سامانه صدور تمام الکترونیک روادید در فرودگاه مشهد افتتاح شد

طی مراسمی با حضور «حسین پناهی آذر» معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه سامانه صدور تمام الکترونیک روادید در فرودگاه مشهد افتتاح شد.

اتباع ۱۸۰ کشور می توانند از طریق سیستم آنلاین درخواست ویزا کنند.

دیدار مسجدی با دبیرکل «جنبش نُجَباء عراق»

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روز ۴ تیرماه  با حضور در مقر مرکزی نُجَباء در بغداد با شیخ اکرم الکعبی دبیرکل این جنبش دیدار و گفتگو کرد.

مسجدی در این دیدار سیاست‌ها و عملکرد مقاومت اسلامی نُجَباء را مایه افتخار ملت عراق دانست.

این ملاقات به منظور تبادل‌نظر درباره تحولات اخیر عراق و بررسی روابط متقابل دو کشور صورت گرفت.

دیداراهای متعدد ظریف/ کمیسیونر مهاجرت اتحادیه اروپا در تهران

«دیمیتریس آوراموپولوس» کمیسیونر مهاجرت اتحادیه اروپا ۴ تیرماه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار در خصوص مسائل مختلف از جمله گفتگوهای ایران و اروپا، آخرین وضعیت برجام، مسائل مهاجرتی، قاچاق مواد مخدر، مسائل پناهندگان در ایران و منطقه، مبارزه با تروریسم و افراطی گری گفتگو و تبادل نظر شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه با ظریف دیدار کرد

همان روز «فیصل مقداد» قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص آخرین وضعیت میدانی و راه حل سیاسی  بحران سوریه و نیز سایر مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو و تبادل نظر کردند.

سفرای چهار کشور با ظریف دیدار و خداحافظی کردند

سفرای کشورهای پاکستان، سنگال، تونس و قطر در پایان ماموریت خود در ایران، بعد از ظهر امروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و خداحافظی کردند.

سفیر جدید ویتنام در ایران، استوارنامه خود را تقدیم ظریف کرد

سفیر جدید ویتنام در جمهوری اسلامی ایران، در آغاز ماموریت خود در کشورمان با وزیر امور خارجه دیدار و رونوشت استوار خود را  تقدیم ظریف کرد.

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، با ظریف دیدار و خداحافظی کرد

 رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران پس از اتمام دوره ماموریت خود، با محمد جواد ظریف دیدار و خداحافظی کرد.

جابری انصاری با روسای نمایندگی‌های ۴ کشور اروپایی دیدار کرد

«حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور بحران‌های منطقه‌ای، امروز دوشنبه در محل وزارت امور خارجه با سفرای فرانسه، انگلیس و ایتالیا و همچنین کاردار آلمان (در غیاب سفیر) دیدار و در خصوص وضعیت اسفبار انسانی در یمن و همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپایی برای حل بحران و کاهش آلام انسانی مردم این کشور گفتگو و تبادل نظر کرد.

دستیار ارشد وزیر خارجه در این دیدار با اشاره به تشدید وخامت اوضاع انسانی به خصوص پس از حملات اخیر ائتلاف متجاوز به الحُدیده، تاکید کرد که راه‌حل نظامی برای بحران یمن وجود نداشته و حل این بحران تنها از طریق گفتگو، توافق سیاسی و مشارکت طرف های مختلف یمنی امکان پذیر است.

دیدار قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه با جابری انصاری

«فیصل مقداد» قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه، در محل وزارت امور خارجه کشورمان با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفتگو کرد.

دو طرف در این دیدار که در قالب دور جدید نشست های کمیته سیاسی مشترک دو کشور برگزار شد، آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات سیاسی و میدانی سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

مشاور امنیت ملی عراق با ولایتی دیدار کرد 

«علی اکبر ولایتی» مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با «فالح فیاض» رئیس هیات بسیج مردمی و مشاور امنیت ملی عراق اظهارداشت: روابط عراق و جمهوری اسلامی ایران، بسیار وسیع است و ما احساس می کنیم که در یک سنگر هستیم و چالش های مشترکی در مقابل خود داریم.

جامعه جهانی باید با سیاست یک جانبه گرایی آمریکا مقابله کند

«مرتضی سرمدی» قائم مقام وزارت امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهور، روز دوشنبه به وقت محلی با آقای «اوو مورالس آیما» رئیس جمهور دولت چندملیتی بولیوی، دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، سرمدی ضمن تسلیم پیام کتبی رئیس جمهور در خصوص خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به رئیس جمهور بولیوی، از مواضع شجاعانه «مورالس» در قبال خروج آمریکا از این توافق قدردانی کرد.

قائم مقام وزارت امور خارجه با برشمردن بهانه های اصلی ترامپ برای خروج از برجام، نقض توافقات چندجانبه و بین المللی را بدعتی خطرناک در نظام بین الملل و تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی دانست و اقدام قاطع کشورهای جهان برای به شکست کشاندن این سیاست مخرب را یک ضرورت دانست.

برجام سرجای خود محکم است/ گفتگوهای خوبی برای حفظ برجام داشته‌ایم

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم روز جهانی آفریقا در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت برجام اظهار داشت: برجام سر جایش هست و محکم است.

وی افزود: باید ببینیم اروپایی‌ها و دو عضو دیگر برجام و سایر اعضای جامعه بین المللی چقدر آمادگی دارند که برای حفظ این دستاورد اقدامات لازم را انجام دهند، گفتگوهای خوبی داشتیم و باید ببینیم این گفتگوها تا چه حد به اقدام می‌رسد.

ظریف همچنین در خصوص روز جهانی آفریقا گفت: امروز که آفریقا آزاد است و استقلال دارد، تمام تلاش آفریقایی‌ها این است که از یک طرف توسعه یافتگی را که نتیجه سیاست های استعماری و میراث استعمار است را درمان کنند و از طرف دیگر جنگ‌ها و اختلافات داخلی را، که تا حد قابل توجهی از نتایج دوران استعمار است، از طریق همکاری و هماهنگی بین خودشان درمان کنند. ایران از ابتدای انقلاب بیشترین توجه را به آفریقا داشته و امروز هم خوشحال هستیم که روابط بسیار خوبی را با کشورهای آفریقایی داریم.

ایران همواره طرفدار مردم آفریقا بوده‌ است

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در مراسم روز جهانی آفریقا اظهار داشت: روابط ایران با آفریقا صرفا یک رابطه سیاسی نیست بلکه رابطه‌ای احساسی و صمیمی است. ما در ماه‌های اخیر در کشورهای آفریقایی کنفرانس های اقتصادی و تجاری برگزار کردیم و ایران به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی هست.

وزیر امور خارجه بااشاره به روابط جامع ایران و آفریقا گفت: بخش خصوصی در ایران مشتاق است با شرکت های آفریقایی ارتباط نزدیک تری داشته باشد.

مبارزه مردم تحت اشغال نباید اقدام تروریستی تلقی شود

 «اسحاق آل حبیب» روز سه شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع استراتژی جهانی این سازمان در مبارزه با تروریسم این مطلب را مطرح کرد. 

 

وی افزود: قطعنامه استراتژی ملل متحد در مبارزه با تروریسم دارای ابعاد مثبتی همچون شرایط و علل ایجاد تروریسم، افراط گرایی و خشونت از قبیل اشغالگری خارجی است. همچنین این استراتژی بر لزوم استقرار حاکمیت قانون در سطح بین المللی تاکید داشته و نقض حقوق بین الملل در زمان مبارزه با تروریسم را موجد خشونت های بیشتر می داند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: تحقق حق سرنوشت برای مردم تحت اشغال خارجی، از اصول شناخته شده بین المللی است که در اسناد متعدد بین المللی همچون بیانیه و برنامه عمل فرهنگ صلح سازمان ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته است.

مالزی سیاست متوازنی در قبال بحران‌های منطقه‌ای داشته باشد

«داتو نوشیروان زین العابدین» معاون دبیرکل وزارت خارجه مالزی، در محل وزارت امور خارجه با «حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفتگو کرد.

جابری انصاری در این دیدار ضمن تبریک انتخابات اخیر پارلمانی مالزی و آغاز به کار دولت جدید این کشور به ریاست ماهاتیر محمد، روند تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و سیاست های ایران در خصوص حل بحران های این منطقه را تشریح و بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف از جمله حل و فصل بحران های منطقه ای تاکید کرد.