به گزارش پارس نیوز، 

اسدالله بادامچیان گفت:شهید بهشتی تمام کارهایش را جمعی می‌کرد و جالب اینکه شهادتش هم با 72 از یارانش در محل حزب جمهوری صورت گرفت.

 نشست کتابخوان ویژه شهدای ترور همزمان با هفتم تیر ماه شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یارانش در مجتمع سرچشمه تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش اسدالله بادامچیان مؤلف بیش از 50 اثر به معرفی کتاب حکومت در اسلام پرداخت و گفت: شهید بهشتی فرزند زمان خود بود اما فراتر از زمان خودش بود. یعنی محدود در یک زمان نبود. او حتی نسبت به زمان گذشته نیز اشراف داشت و ما باید بدانیم اشراف او بر گذشته جهان در تعیین استراتژیک و برنامه‌هایش مؤثر بود.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی گذشته را آئینه‌ای می‌خواست برای ساخت آینده و خود را موظف می‌دانست در این مسیر کار کند، گفت: نگاه گسترده و گذشته شناسانه و آینده نگرانه در او مشهود بود. به همین علت در زندگی با برنامه پیش می‌رفت. نظم داشت و اوقات خود را تقسیم کرده بود. وقت را صرف مسائل فرعی نمی‌کرد.

بادامچیان ضمن اشاره به سال 1340 عنوان کرد: شهید بهشتی در قم برای شناخت حکومت اسلامی و آینده جلسه‌ای تشکیل داد خدا نیز به من عنایت کرد تا در این جلسه در خدمت ایشان باشم و در حد وسعم خدمت کنم.

به گفته این فعال انقلاب، اگر به نوع کار و فعالیت شهید بهشتی بنگریم، درمی‌یابیم، نگاه ایشان به یک انسان فراتر از زمان خودش بود. نسل جوان بدانند اگر می‌خواهند ادامه دهنده راه بهشتی باشند باید همانند او حرکت کنند. او در زمان بحث‌ها می‌گفت وقتی می‌خواهیم زمان را بسازیم اول باید مردم را بسازیم لذا طرح جامعه نمونه اسلامی را مطرح می‌کند و پس از آن مرامنامه حزب مؤتلفه در سال 42 را درج کرد که هدف ساختن جامعه نمونه است.

وی افزود:‌ایشان می‌گفت برای اداره این جامعه باید حکومتی تاسیس شود که اگر اسلامی است بدانیم چه نوع حکومت اسلامی است لذا روی بحث دولت کریمه تاکید داشت و برای جلوگیری از انحراف بحث می‌کرد و می‌گفت وظیفه ما بهتر شناختن و بهتر شناساندن انقلاب است.

بادامچیان ضمن بیان اینکه تمام کارهای شهید بهشتی جمعی صورت می‌گرفت حتی شهادتش نیز با 72 تن از یارانش در محل حزب جمهوری صورت گرفت، گفت:  دراین کتاب 12 فصل مطرح شده که مبحث اول تعریف حکومت، ضرورت یا عدم ضرورت، هدف حکومت مبحث دوم انواع شکل‌های حکومت در جوامع کوچک یا بزرگ مطرح می‌شود.آقای بهشتی معتقد بودند اگر حکومت قرار است مردمی باشد اکراهی نباید باشد بلکه پذیرش آگاهانه و انتخاب‌ گرایانه باید مدنظر باشد. باید با آشنایی به کل جهان در این زمینه کار کنیم و نگاه‌مان معطوف به یک منطقه و کشور نباشد. ضمن اینکه نگاه جهانی معطوف به زمان حاضر هم تنها نیست بلکه باید به تجربیات گذشته هم توجه  کرد.

وی در پایان گفت: این کتاب آئینه تفکر شهید بهشتی در 50 سال قبل است اما مسئله استفاده از همه نگاه‌ها از جمله مواردی است که باید در مورد شهید بهشتی مورد توجه باشد.