به گزارش پارس نیوز، 

عبدالواحد موسوی لاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، از آغاز به کار شورای عالی سیاستگذاری در دوره جدید از 5 اردیبهشت ماه 1398 خبر داد.

او در حالی خبر از فعالیت مجدد شورای عالی سیاستگذاری داد که پیش از این تعدادی از کنشگران سیاسی اصلاح طلب به انتقاد از عملکرد این شورا در ایام انتخابات بویژه انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران پرداخته بودند از این رو بخشی از بازیگران اصلاح طلب که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ایفای نقش می کنند ایده پارلمان اصلاحات را مطرح کردند؛ ایده ای که در آن نقش اصلی به احزاب و تشکل های سیاسی واگذار شده است.

انتقادهای مطرح شده از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری نیز برای برخی از فعالان سیاسی در جبهه اصلاحات سنگین تمام شد، حجت الاسلام رسول منتجب نیا از جمله فعالان سیاسی شناخته می شود که دوره پسا انتخابات انتقادهای تندی نسبت به شورای عالی مطرح کرده بود درصورتی که برخی از اعضاء حزب اعتماد ملی چنین اعتقاد و دیدگاهی را نمایندگی نمی کردند به همین جهت منتجب نیا عطای قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی را به لقایش بخشید و چند مرتبه در نامه ای خطاب به دبیرکل حزب که از سال 89 در حصر قرار دارد از جایگاه تشکیلاتی خود استعفاء داد.

علاوه بر اشخاص، برخی از احزاب اصلاح طلب هم در جرگه منتقدان شورای عالی سیاستگذاری قرار می گیرند، حزب مردم سالاری به دبیرکلی مصطفی کواکبیان تشکلی است که نسبت به شورای عالی و ساختار آن انتقاد می کند و می گوید: باید به احزاب بها داد علاوه بر او می توان از حزب کارگزاران سازندگی نام برد.

حزب کارگزاران با اینکه که در ساختار شورای عالی سیاستگذاری نیز حضور دارد اما دل پُری از ریاست این شورا(عارف) دارد محوریت این مخالفت ها در کارگزاران برعهده غلام حسین کرباسچی است؛ ارگان رسمی کارگزاران در دوره جدید هم بارها از عملکرد ضعیف عارف در شورای عالی سیاستگذاری انتقاد کرد البته این انتقادها بی پاسخ نماند و دفتر عارف نیز درقبال بداخلاقی رسانه ای که خود را در عرصه رسانه حرفه ای معرفی می کند واکنش نشان داد.

«پارس» با خبر شد در انتشار نامه 100 فعال سیاسی به رئیس دولت اصلاحات در انتقاد از عملکرد شورای عالی نیز حزب کارگزاران و کمیته سیاسی آن سهیم بود براین اساس ترجیح داد شد نامه از سوی تعدادی از فعالان سیاسی ناشناخته ارسال شود تا راس جریان اصلاحات در جریان انتقادها از شورای عالی قرار گیرد

با این حال تحرکات تکنوکرات ها علیه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ادامه دارد که در نهایت منجر به  ارسال نامه 100 فعال سیاسی به رئیس دولت اصلاحات در انتقاد از عملکرد شورای عالی شد؛ «پارس» با خبر شد در انتشار این نامه نیز حزب کارگزاران و کمیته سیاسی آن سهیم بود براین اساس ترجیح داد شد نامه از سوی تعدادی از فعالان سیاسی ناشناخته ارسال شود تا راس جریان اصلاحات در جریان انتقادها از شورای عالی قرار گیرد.

اخیرا،  کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی با انتقاد از عملکرد عارف در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و طرح احتمال جایگزینی عبدالله نوری به‌عنوان رئیس جدید این شورا  گفت: انتقاد از رئیس فراکسیون امید طبیعی است و وی یا باید به این انتقادات پاسخ دهد و یا اینکه این انتقادات را بپذیرد.

کرباسچی در ستایش کارنامه سیاسی عبدالله نوری هم گفته "عبدالله نوری شخصیتی قابل احترام، توانا در حل مسائل سیاسی، صالح و با سوابق مثبت است که می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی عارف باشد. اما در این باره باید اعضای پارلمان اصلاحات که قرار است به‌زودی تشکیل شود، نظر بدهند.

کرباسچی در مقطعی عارِف اصلاحات را زد که هنوز تکلیف پارلمان اصلاحات مشخص نشده است، اما آیا عبدالله نوری که عضو هیچ از یک احزاب و تشکل های اصلاح طلب نیست می تواند در بدنه مدیریت اصلاح طلبان بخصوص پارلمان اصلاحات قرار گیرد؟ و به عبارت دیگر پارلمان اصلاحات حاضر خواهد شد پس از تشکیل فرد غیرحزبی را در راس هرم تشکیلات خود قرار دهد؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ مصطفی کواکبیان"دبیرکل حزب مردم سالاری" رفتیم، او در گفتگو با «پارس»، درباره اینکه آیا پارلمان اصلاحات شخص غیرحزبی را برای ریاست این مجموعه و یا حتی شورای عالی معرفی خواهد کرد؟"، گفت: پارلمان اصلاحات مجموعه ای جدا از شورای عالی است. ما ایده خود را همان ابتدا به رئیس دولت اصلاحات ارائه کردیم. او گفت تعداد احزاب زیاد است و باید از حضور اشخاص هم در این مجموعه استفاده کرد که ما گفتیم اشخاص از طریق احزاب می توانند وارد شوند چرا که این طرح حزب پایه است.

وی افزود: بالاخره یکسری از افراد که وابسته به هیچ حزب و تشکلی نیستند حتما باید از کانال حزب وارد پارلمان اصلاحات شوند تا حرکت جدی در بین اصلاح طلبان شکل گیرد.

حزب اتحاد ملت عزم خود را برای تغییر رئیس در شورای سیاستگذاری جزم کرده اند و پیرامون این موضوع در کمیته سیاسی تشکل متبوعشان به جمع بندی رسیده اند. حتی درخواست خود را با رئیس دولت اصلاحات مطرح کرده اند اما خاتمی مخالف تغییر رئیس شورای سیاستگذاری در دوره جدید است

حزب کارگزاران سازندگی که در جریان انتخاب شهردار جدید با حزب اتحاد ملت اختلاف شدید پیدا کرده بود در روند تغییر رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان هم پیمان شده است. اتحادی ها نیز عزم خود را برای تغییر رئیس در شورای سیاستگذاری جزم کرده اند و پیرامون این موضوع در کمیته سیاسی تشکل متبوعشان به جمع بندی رسیده اند.

حتی درخواست خود را با رئیس دولت اصلاحات مطرح کرده اند اما خاتمی مخالف تغییر رئیس شورای سیاستگذاری در دوره جدید است او به اتحاد ملت گفته: پبشنهادها و دیدگاه های خود را برای شورا ارسال کنید، من هم از عارف می خواهم در دوره جدید تغییرات را اعمال کند.

همچنین خبر رسیده عبدالله نوری هم نسبت به پیشنهاد کرباسچی مبنی بر پذیرش ریاست شورای عالی واکنش نشان داد و گفته:تمایلی برای این جایگاه ندارد، البته نظرات و دیدگاه های خود را در جلسات هم اندیشی با اصلاح طلبان مطرح خواهم کرد و تمایل دارم در پشت صحنه حضور داشته باشم.

آیا استراتژی حزب کارگزاران و اتحاد ملت برای تغییر در راس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نتیجه خواهد داد؟ باید در روزهای آتی منتظر نقش آفرینی کنشگران سیاسی و لابی های آنها ماند.