به گزارش پارس نیوز، 

حجةالاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه‌قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و شهدای مظلوم هفتم تیر سال 60 اظهار کرد: بزرگترین و ارزشمندترین نعمت‌های الهی به ما انسان‌ها، نعمت اسلام و هدایت به سوی کمالات انسانی است که توسط پیامبر عظیم شان اسلام حضرت محمد(ص) صورت گرفته است. 

وی اضافه کرد: با نهضت امام راحل و حضور مردم، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحقق یافت و بزرگترین شاخصه نظام جمهوری اسلامی اجرای عدالت است که مبنا و منشاء آن احکام نورانی اسلام و قرآن عزیز است.

دادستان کل کشور افزود: حکومت بر مبنای عدالت، به معنای اجرای عدالت است و مسئولان حکومت و همه قوا موظف به اجرای عدالت هستند. البته انتظار اجرای عدالت در دستگاه قضا که عهده دار قضاوت و رفع خصومت بین مردم و رسیدگی به دعاوی جامعه است، انتظار به حقی است. وقتی در جامعه مورد ظلم قرار می‌گیرد برای اجرای عدالت به دستگاه قضا مراحعه می‌کند، به حق انتظار دار، رسیدگی بر مبنای عدالت صورت گیرد.

وی ادامه داد: همه ما دست‌اندرکاران امر قضاوت باید به این نکته اهتمام لازم را داشته باشیم و خدای ناکرده در ادای وظیفه خود کوتاهی کنیم، سخت‌ترین عقاب‌های الهی متوجه ما خواهد بود. امر قضا، امری بس دشوار و خطیر است. البته متناسب با اهمیت و خطیر بودن آن لازم است زمینه‌های اجرای وظایف دستگاه قضا نیز فراهم باشد.

نتظری گفت: قوه‌قضاییه امروز با چالش‌هایی مواجه است که کار امر قضا را سخت‌کرده است. چالش نخست هجمه‌های فراوان و تخریب‌هایی است که به صورت گسترده در داخل و خارج کشور شاهد آن هستیم. ما منکر برخی کاستی‌ها و احیاناً برخی اشکلاتی که مردم عزیز شاهد آن هستند نیستم اما دروغ‌پردازی‌ها و بزرگ جلوه دادن ضعف‌ها و تعمیم فساد از ناحیه چند نفر قاضی یا کارکنانی که مخفیفانه مرتکب تعدی می‌شوند به قضات شریف و زحمت‌کش، نشان دهنده آن است که دست‌هایی در پشت پرده می‌کوشد با تضعیف قوه‌قضاییه اقتدار آن را از بین ببرد.

دادستان کل کشور گفت: موضع‌گیری‌ها در رسانه‌های خارجی را ملاحظه کنید. دفاع همه جانبه از مفسدان و وابستگان به اجانب را مورد امعان نظر قرار دهید. حمله دشمنان با شمشیر زنگ زده دفاع حقوقی بر پیکیر احکام مستند و مستدل قوه‌قضاییه را ملاحظه کنید. این موضوع نمونه‌های فراوانی دارد که آخرین آن هجمه به دستگاه‌قضایی در برخورد با کسانی است که تحت عنوان فعال محیط زیست اقدام به جاسوسی می‌کردند و خودکشی آن عنصر خائنی که در زندان قبل از آن که اطلاعات خود را به مسئولان بدهد، دیدید و ملاحظه کردید. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخورد دستگاه‌های تبیلغاتی خارج با یک عنصر جانی که در ملاء عام با اتوبوس بین ماموران تامین امنیت وارد شد و تعدادی از عزیزان ما را به شهادت رساند، ملاحظه کنید که حتی مقامات بلند پایه رژیم آمریکا به دفاع از او به سخن می‌پردازند. این نمونه کوچکی از موضع‌گیری‌های دشمنان در خارج از کشور است.

منتظری گفت: در داخل کشور نیز شاهدیم کسانی که خود مدت‌ها مسئولیت‌های مهم را بر عهده داشتند به بهانه‌های مختلف یا عده‌ای را دور خود جمع کرده یا از طریق کانال‌ و شبکه‌های اجتماعی سخنرانی کرده و انواع و اقسام دروغ پردازی‌ها را رواج می‌دهند و قوه‌قضاییه را یک قوه ظالم و دیکتاتور معرفی می‌کنند.در حالی که همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند،  کسانی که سال‌ها مسئولیت اجرایی داشند حق ندارند به صورت اپوزوسیون وارد شوند.

این مقام قضایی اضافه کرد: دومین چالش قوه‌قضاییه کثرت کار وسنگینی باری است که به عهده این دستگاه گذاشته شده است. در سال 96، مجموعاً بیش از 9 میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شده که حدود 6 میلیون آن در دادگستری‌ها و سه میلیون نیز در شورای حل اختلاف بوده است. بیش از 16 میلیون نقطه‌ی کار در قوه‌قفضاییه درگیر این پرونده‌ها بوده است و مردم عزیز توجه دارند که دستگاه قضایی خود تولید کننده پرونده نیست بلکه این‌ها مراجعات مردم است که باید قوه‌قضاییه پاسخگوی آن باشد.

دادستان کل کشور توضیح داد: به موازات کثرت کار، امکانات لازم و اعتبارات بایسته این حجم از کار به قوه قضاییه که یک مجموعه حاکمیتی داده نشده و نمی‌شود. در همین جا لازم است از مردم عزیز که به خاطر حجم کار گاهی با اشکلات مواجه می‌شوند، صمصمیانه عذرخواهی می‌کنم.

منتظری به برخی اقدامات صورت گرفته در دستگاه قضا و سازمان‌های وابسته به آن در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 96 در پزشکی قانونی یک میلیون و 660 هزار معاینات بالینی، 60 هزار معاینات اجساد و بیش از 94 هزار خدمات آزمایشگاهی انجام شده است.

وی افزود: همچنین در سال گذشته در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیش از 3 میلیون و 330 هزار صدور سند مالکیت، بیش از 14 میلیون ثبت خدمات معاملاتی، حدود 611 هزار ثبت واقعه ازدواج و حدود 181 هزار ثبت واقعه طلاق انجام شده است.

به گفته وی، در سال گذشته به 970 هزار ارتباط مردمی برای مشاوره پاسخ داده شده و بیش از 5 میلیون نفر در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نام کردند و از حدود 45 میلیون ابلاغیه صادره، 20 میلیون به صورت الکترونیک انجام شده است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی در قوه‌قضاییه، نظارت خود را به شدت دنبال می‌کنند. ما سایت در دادستانی کل، یک دریچه‌ای را قرار دادیم تا هر کس شکایتی دارد، شکایت خود را با ذکر مشخصات بیان کند و بداند که در دادستانی کل ما آن را پیگیری می‌کنیم. همه ما قضات از عالی‌ترین مقام این دستگاه تا سایر قضات در همه سطوح بلاواسطه یا مع‌الواسطه، منصوب مقام معظم رهبری هستیم. برای قضاوت حتماً باید که نصب از ناحیه ولی فقیه باشد و  در غیر این صورت حاکم جور خواهیم بود. سیاست ابلاغی رهبری و دستور اکید ایشان در ابلاغ‌ها و پیام‌ها کاملا مشخص و بیان شده است. ایشان در دییدار سال گذشته خود با مسئولان قضایی فرمودند قوه‌قضاییه باید 100 درصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند. معظم له فرمودند که البته انقلابی‌گری بر خلاف نظر و تبلیغ برخی‌ها تندروی نیست بلکه عادلانه، خرمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن است. اجرای این امر ولایی مسئولیت ما را سنگین می‌‌کند و قطعاً مردم عزیز و ملت بزرگوار مطالبات خود را در هیمن چارچوب می‌خواهند.