به گزارش پارس نیوز، 

ربیعی گفت: امروز همه اتفاق نظر دارند که ریشه مسائل ایران، اجتماعی است و البته اغلب به صورت اغراق آمیز بیان می‌شود.

 علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت ‌آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: در تبیین وضع موجود مطالعات نسبتا خوبی انجام شده است. باید ابتدا مساله را تشخیص دهیم بعد تبیین کنیم و راه‌حل‌هایی مبتنی بر نیازهای اجتماعی کشور پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد سیاست به دانش اجتماعی نزدیک شود و از آن بهره‌ گیرد، باید روش مطالعه را در حوزه جامعه ‌شناسی به جریانات واقعی اجتماعی امروز نزدیک کنیم. رابطه‌ به وجود آمده بین دانشگاه و حوزه اجرایی در دوران اخیر، فرصت مناسبی را برای تولید اندیشه‌های اجتماعی فراهم کرده است.

ربیعی تصریح کرد: امروز همه اتفاق نظر دارند که ریشه مسائل ایران، اجتماعی است و البته اغلب به صورت اغراق آمیز بیان می‌شود. حتی کشوری مانند آمریکا وقتی می‌خواهد با ما خصومت‌ کند می‌گویند هدف ما بدنه اجتماعی ایران است.

وی ادامه داد: در سال 91 وقتی قرار بود درخصوص آسیب‌های اجتماعی همایشی برگزار شود، به ما گفتند قصد دارید سیاه‌نمایی کنید، اما امروز بیان می‌شود که درخصوص آسیب‌های اجتماعی 20 سال تاخیر داریم.

علت اعتیاد و طلاق در ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سوال امروز جامعه درباره علت طلاق و اعتیاد اظهار داشت: اولین علت طلاق ناهمگونی نوع زندگی در دوران جدید و به هم خوردن ساختار قدرت در خانواده جدید، سوءظن، عدم فقدان یادگیری رابطه جنسی و مساله اقتصادی از جمله دلایل دیگر طلاق است.

ربیعی با اشاره به اجرای طرح کاج با موضوع مطالعه اعتیاد در صنعت گفت: امروز اولین علت اعتیاد، ناامنی روانی است؛ برای نمونه در منطقه یک طلاق بیشتر از منطقه 22 است و امروز اعتیاد در بین افرادی که شغل دارند به هیچ وجه کمتر از بیکاران نیست؛ بلکه در برخی موارد نیز بیشتر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: امروز این بحثی مطرح می شود که چرا مردم بی‌نشاط هستند و یا چرا دائم یکدیگر را اذیت می‌کنیم. به اعتقاد من ناامنی روانی بیشترین مسائل اجتماعی را تشکیل می‌دهد و ما آمادگی داریم که با کمک مسئولان برگزار کننده همایش و جامعه‌شناسان کار مشترکی را در این خصوص انجام دهیم.