به گزارش پارس نیوز، سعید باستانی در گفتگو با خبرنگاران، گفت: کمیته «رصد قاچاق کالا» پس از بررسی قاچاق پوشاک به بررسی قاچاق قطعات صنعتی ورود خواهد کرد.

وی افزود: البته میزان قاچاق لوازم آرایشی با قاچاق قطعات صنعتی برابری می‌کند و اعداد آن هم بالا است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کمیته «رصد قاچاق کالا» مجلس قصد دارد بررسی شش گروه کالایی قاچاق را در برنامه کاری خود قرار دهد.

عضو کمیته «رصد قاچاق کالا» در مجلس گفت: «پوشاک»، «قطعات صنعتی»، «لوازم خانگی»، «لوازم آرایشی»، «طلا و ارز» و برخی اقلام ممنوعه از جمله شش گروه کالای قاچاق به کشور هستند که مورد بررسی این کمیته قرار خواهد گرفت.

باستانی ۲۷ فروردین ۹۷ به خبرنگاری گفت: نشست سه کمیسیون «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «صنایع و معادن» و «حقوقی و قضایی» مجلس با حضور اعضای سه کمیسیون و برخی مسئولان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در مجلس برگزار شد و بر اساس مباحثی مطروحه در این جلسه، مقرر شد کمیته‌ای با عنوان کمیته «رصد کالای قاچاق» در مجلس شکل گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماموریت این کمیته بیان کرد: مقرر شد این کمیته عملیات اجرایی در زمینه قاچاق کالا در کشور را مورد رصد قرار دهد تا اگر مواردی اجرایی نمی‌شود، با پیگری این موارد اجرایی شود و این کمیته مشکلات تقنینی موجود در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که نیازمند اصلاح است مورد پیگیری قرار داده و نهایتا گزارشی از روند عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نمایندگان ارائه دهد.

باستانی ۲۵ اردیشهت ۹۷ نیز به میزان از برگزاری دومین جلسه کمیته «رصد قاچاق کالا» در مجلس خبر داد.

وی با بیان اینکه این کمیته بر روی اقلام کالای قاچاق اولویت‌بندی داشته است اظهار داشت: با توجه به اینکه پوشاک مهم‌ترین کالای قاچاق در سال گذشته بوده و ارزش قاچاق آن به نزدیک به ۲/۵ تا ۲/۸ میلیارد دلار می‌رسد، ما تحقیقاتمان را در کمیته مذکور از بخش پوشاک آغاز کرده‌ایم تا جمع‌بندی لازم در این رابطه به دست بیاید.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همچنین این کمیته در طی بررسی قاچاق پوشاک چندین بازدید از مناطق آزاد و مرز‌های کشور خواهد داشت و عمدتاً محوریت تحقیقات بر مبنای اتحادیه‌های پوشاک خواهد بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: البته کمیته مذکور درباره قاچاق پوشاک، ۱۱ مورد را احصاء کرده تا پیرامون این ۱۱ مورد گزارشات تهیه شود البته برخی این موارد به وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و حوزه مناطق آزاد مربوط می‌شود.

باستانی اظهار داشت: قاچاق پوشاک اولین موضوعی خواهد بود که این کمیته گزارش آن را به کمیسیون سه جانبه مجلس ارائه خواهد کرد.

عضو کمیته رصد قاچاق کالا در مجلس بیان داشت: این کمیته پس از ارائه گزارش قاچاق پوشاک به سراغ تهیه گزارش قاچاق لوازم خانگی خواهد رفت.

باستانی ۳۰ خرداد ۹۷ نیز در گفتگو با خبرنگار میزان، با اشاره به نتایج جلسات کمیته رصد قاچاق کالا در مجلس گفت: کمیته رصد قاچاق کالا ۱۰ بند را برای حمایت از تولید داخلی تدوین کرد.

وی افزود: این ۱۰ بند به حمایت‌های مادی و معنوی از تولید داخلی اشاره دارد و مورد تصویب اعضای این کمیته قرار گرفته است.

عضو کمیته «رصد قاچاق کالا» در مجلس تأکید کرد: ۱۰ بند تدوین شده به زودی در جلسه کمیسیون سه گانه مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت موافقت اعضا، در قالب طرحی به مجلس ارائه خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ۴ بند از این ۱۰ مورد به مبارزه با قاچاق کالا اشاره دارد، افزود: مباحثی نظیر تسهیلات بیمه‌ای، موضوعات ارزی و ریالی، ایجاد شبکه‌های نساجی و نحوه حمایت صدا و سیما از بخش تولید از جمله بند‌های این مجموعه است.

باستانی اظهار داشت: همچنین کمیته رصد قاچاق کالا قصد دارد در بحث قاچاق، معافیت‌های مالیاتی را حذف کند. همچنین سعی خواهد شد که ورود پوشاک قاچاق به کشور به هر دلیلی قطع شود و از طرفی دیگر از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود.