به گزارش پارس به نقل از مهر، سانسور خیلی زود به برنامه های تبلیغاتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خورد. در اولین روز از پخش برنامه های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری و البته در اولین برنامه تبلیغاتی کاندیداها این اتفاق افتاد. « محسن رضایی» جلوی دوربین شبکه اول سیما نشسته بود و در برنامه « با دوربین» با مردم صحبت کرده بود. اما وقتی شنبه شب، برنامه او از شبکه اول سیما پخش شد، رسانه ها خبر از سانسور دوبخش از سخنان محسن رضایی دادند.

سایت « تابناک» که نزدیکترین سایت به رضایی است این طور ماجرا را روایت کرده است: « در این برنامه تلویزیونی محسن رضایی زمانی که از غم و رنج پدر سه شهیدی می گفت که اینک پنج پسر تحصیلکرده وی بیکار بودند علیرغم اینکه سه نقر آنان فوق لیسانس و دو نفر آنان لیسانس داشت، ادامه سخنان وی در این باره سانسور شد و از تلویزیون پخش نشد. این در حالی است که این پدر شهید در ادامه مکالمه خود به محسن رضایی می گوید اگر تا چند وقت دیگر مشکلات وی حل نشود، خود کشی می کند.

محسن رضایی با نقل این واقعه می خواست به مخاطبان نشان دهد که بیکاری چه بلایی بر سر اقشار مختلف جامعه و حتی بر سر پدری آورده است که سه فرزندش را تقدیم میهن کرده است. این هشدار در تلویزیون اجازه پخش نیافت. علاوه بر این بخش دیگری از سخنان محسن رضایی و زمانی که وی در مورد تبعیض بین قومیت ها سخن می گفت نیز با سانسور مواجه شد. محسن رضایی در این بخش از سخنان خود از تلاش برای از بین بردن تبعیض بین قومیت ها سخن گفته بود که این بخش نیز اجازه پخش نیافت. »

اما چه کسانی مسئول بررسی برنامه های تبلیغاتی کاندیداها هستند و چه کسانی می توانند این برنامه ها را سانسور کنند و یا از پخش آن جلوگیری کنند؟

کمیسیونی برای سانسور

قانون انتخابات ریاست جمهوری در ایران، وظیفه نظارت بر تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری را بر عهده « کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات» گذاشته است. آن طور که در ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری آمده به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات در وزارت کشور و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می شود.

مطابق ماده ۶۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری، این کمیسیون با حضور این اعضا تشکیل می شود:

دادستان کل کشور یا نماینده تام الاختیار او

وزیر کشور یا نماینده تام الاختیار او

مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام الاختیار او

ضمن این که مطابق قانون، شورای نگهبان هم می تواند یک نفر از میان اعضای خود یا از خارج را به منظور نظارت بر کار این کمیسیون تعیین کند.

بنابراین اصلاح برنامه تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری به عهده کمیسیون بررسی تبلیغات و اعضای این کمیسیون است.

البته در برنامه تبلیغاتی یکشنبه شب « محمدرضا عارف» در شبکه جهانی جام جم نیز، قطع برنامه سبب شد تا این ناتمام ماندن، با واکنش های مختلفی روبه رو شود. واکنش هایی که البته با این پاسخ مدیر شبکه جام جم همراه شد: « نوار ضبط شده این برنامه در حین پخش دچار اشکال فنی شد و تلاش همکاران فنی شبکه جام جم برای برطرف کردن مشکل در کوتاه مدت زمان میسر نشد؛ لذا مسؤولان صداوسیما تصمیم گرفتند برای محفوظ ماندن حق این نامزد محترم، برنامه ی کامل را مجددا شب جمعه (دهم خرداد ماه) پخش کنند. »

این یعنی برنامه تبلیغاتی عارف با نظر کمیسیون نظارت قطع نشده و مشکل فنی، دلیل ناتمام ماندن آن بوده است.

باید منتظر ماند و دید آیا کمیسیون نظارت بر تبلیغات کاندیداها، برنامه کاندیدای دیگری را هم به تیغ سانسور گرفتار خواهد کرد؟ اتفاقی که با توجه به حجم بالای برنامه های باقیمانده کاندیداها، بسیار محتمل به نظر می رسد.