به گزارش پارس نیوز، 

وزیر کشور با اشاره به نامه اخیر برخی سیاسیون گفت: هیچ معامله و کوتاهی و اهمالی در دفاع از منافع خود نخواهیم داشت، برخی فکر مذاکره بی‌قید و شرط دارند، اما بر چه اساسی؟ با کدام منطق می‌توان با کشوری که به تعهدات خود پایبند نیست، مذاکره کرد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی عصر امروز در جلسه گزارش وضعیت اقتصادی استان گلستان با رویکرد اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و اشتغال استان گلستان اظهار داشت: دو جلسه با فعالان اقتصادی، استاندار در تهران و در استان داشتند و قطعا دستورات ویژه‌ای رئیس‌جمهور برای درخواست‌های اقتصادی می‌دهد.

وی تصریح کرد‌: ظرفیت‌های خوبی این استان دارد و باید تلاش کنیم که از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده شود و استاندار گلستان نیز اقدام‌های خوبی در مدتی که در استان فعالیت می‌کنند، داشته است.

وزیر کشور با بیان اینکه نمایندگان این استان در مجلس پیگیر و منسجم هستند و ارتباط خوبی با دولت دارند، افزود: علت سفر به استان گلستان و خراسان‌شمالی بازدید از مناطق مرزی بود و مسئولان استان درخواست داشتند که جلسه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و ما نیز استقبال کردیم.

رحمانی‌فضلی یادآور شد‌: مقام معظم رهبری دغدغه زیادی نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی داشته و مطالبه اول مردم اقتصادی است و موضوع اقتصادی در برابر تهدید‌های خارجی نیز حائز اهمیت است. در برابر همه خلف وعده‌ها که داشتند ایران به مسئله برجام پایبند بود و شاهد این بودیم که رئیس‌جمهور جدید آمریکا به راحتی برجام را نادیده گرفت و گفته شرایط را سخت و به‌گونه‌ای ادامه می‌دهم که ایران دوباره با ما مذاکره کند.

وزیر کشور با بیان اینکه در دنیا به‌دنبال احقاق حق خود بودیم و به عهد‌های بین‌المللی خود وفادار هستیم، اما از عزت و استقلال خود دفاع می‌کنیم، اظهار داشت: در چهل سالگی که از عمر انقلاب می‌گذرد فراز و فرود‌های زیادی داشتیم؛ هشت سال در جنگ بودیم و تحریم‌های سخت و شدید علیه ما بود و در این مقطع نیز رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به شیوه خود دنیا را مدیریت کند و یقینا دچار سختی و مشکل می‌شویم و مردم باید این موضوع را بفهمند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه یکی از فشار‌هایی که غرب به ما می‌آورد حقوق‌بشر بود و آمریکا از حقوق بشر خارج شد و امروز دیگر نمی‌تواند مدعی حقوق‌بشر شوند، گفت: آمریکا به‌دنبال اعمال فشار به ایران است، با همه حرف‌ها و کار‌ها هنوز آمریکا نتوانسته اجماع جهانی علیه ما ایجاد کند، اما ما دنبال این نیستیم که در عرصه جهانی آغاز‌کننده هر بدعهدی باشیم، اما هر شرایطی را هم نمی‌پذیریم.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت ایران در شرایطی نیست که تهدید‌ها دیگر جواب دهد، قدرت دفاعی ایران یکی از موضوعات مورد اختلاف است. آن‌ها می‌گویند قدرت دفاعی خود را مطابق خواست ما تعیین کنید. امروز مسائل منطقه نیز به‌گونه‌ای نیست که آمریکا یا هر کشوری دیگری هوس کند وارد مسائل منطقه شود. ما چیزی بیشتر از استقلال‌طلبی نمی‌خواهیم و در برابر هرچیزی غیر از این، عکس‌العمل خواهیم داشت.

وزیر کشور ادامه داد: آمریکا و کشور‌های دیگر جرأت نمی‌کنند علیه ایران اقدام نظامی یا روش‌های سخت اعمال کنند، چون ابعاد قضیه را می‌دانند. آن‌ها امکان دارد شروع‌کننده باشند، اما خاتمه‌دهنده نخواهند بود.

رحمانی‌فضلی به تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: در این زمینه پاشنه آشیل اقتصاد است، از چندسال قبل مقام معظم رهبری اقتصاد را مسئله اول کشور اعلام کردند و در دولت یازدهم و دوازدهم هم تلاش‌های زیادی شده و شاخص‌های کلان اقتصادی در حوزه تورم، رشد اقتصادی و اشتغال مناسب بوده، اما عقب‌ماندگی‌ها زیاد است. وقتی ۲.۵ میلیون بیکار در کشور داریم و سالانه یک میلیون نفر به آنان اضافه می‌شود دیگر اثر ایجاد ۸۰۰ هزار شغل محسوس نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم در حوزه اقتصاد قوی، جدی و پای کار باشیم، اظهار داشت: هیچ راهی جز مقاومت نداریم. وقتی این‌ها بدعهد هستند و پشت پا به تعهدشان می‌زنند دیگر قابل اعتماد نیستند و جز زبان مقاومت و استقامت زبان دیگری را نمی‌فهمند و نمی‌شنوند.

وزیر کشور درباره نوسانات بازار ارز و گرانی‌های اخیر گفت: در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل هم میزان فروش نفت ثابت مانده و قیمت نفت هم نسبت به سال قبل و مصوب بودجه، صادرات هم ۲۰ درصد بیشتر شده، اما چه اتفاقی در بازار افتاده است. از نظر ارزی دولت از ابتدای فروردین تصمیم گرفت ارز را در بانک مرکزی بیاورد و تخصیص‌ها از این طریق انجام شود. رقم زیادی از ارز را برای تعادل قیمت وارد بازار کردیم برای کنترل بازار هر نوع معامله بانکی ممنوع شد. یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در حال حاضر کمبود ارز در بازار است. مردم باید به دولت اعتماد داشته باشند.

وی با بیان اینکه رضایتمندی مردم باید در اولویت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: باید رضایت مردم در اولویت قرار داشته باشد، چون ما با این مردم حیات داریم. نباید فکر کنیم حالا اگر در این کشور موضوعی پیش بیاید، اتفاق نمی‌افتد بلکه کینه صهیونیست، آمریکا و نظام سلطه نسبت به ایران و کینه وهابیت و سلفی‌گری و انحرافات، نسبت به ملت ایران زیاد است برای همین راهی جز مقاومت، استقامت، وحدت و انسجام نداریم.

وزیر کشور با بیان اینکه آمریکایی‌ها به‌دنبال معامله هستند، گفت: آن‌ها اهل محاسبه و معامله هستند. امروز چرا اروپایی‌ها در مقابل آمریکایی‌ها ایستادند و از ما حمایت می‌کنند؟ این مسئله برای این است که تجربه، پختگی و منافع آن‌ها در منطقه بیش از هیئت حاکم بر آمریکاست و این هزینه‌ها دامن آن‌ها را هم می‌گیرد.

‌رحمانی فضلی با اشاره به امضاء برخی افراد پای بیانیه‌ای که از مسئولان ارشد نظام می‌خواست پای میز مذاکره با آمریکا بنشینند، بیان داشت: هیچ معامله و کوتاهی و اهمالی در دفاع از منافع خود نخواهیم داشت. برخی فکر مذاکره بی‌قید و شرط دارند، اما بر چه اساسی؟ شاید برخی از روی دلسوزی حرف بزنند، اما با کدام منطق می‌توان با کشوری که به تعهدات خود پایبند نیست، مذاکره کرد.