به گزارش پارس نیوز، در روزهای اخیر شاهد نگارش نامه‌ای پیشنهادی در خصوص انجام مذاکره میان ایران و آمریکا بوده‌ایم، اما پیشنهاد آقایان برای مذاکره با آمریکا عزت ملی ایران را تامین نمی‌کند، در ضمن این افراد باید ابتدا مطمئن باشند که آیا آمریکا برخلاف ادعاهایش حاضر به مذاکره با ایران است یا خیر؟

از سوی دیگر این افراد باید روشن کنند که آیا ما تا به حال با آمریکا مذاکره نکرده‌ایم؟ آمریکا حاضر به مذاکره با هیچ کشوری نیست. مگر در این چند سال اخیر که با آمریکا مذاکره کردیم، به چه نتیجه‌ای رسیدیم؟ در این مدت آمریکا به هر آنچه دنبالش بود دست یافت، جمهوری اسلامی ایران تمام خواسته‌های آمریکا را اجابت کرد و همه چیز را تحویل دادیم اما در عین حال کوچک‌ترین تعهدی از آن کشور نگرفتیم.

گویا این آقایان دلسوخته و دانشمند! از همه موضوعات بی اطلاع بوده و از مذاکرات چند سال اخیر ایران با آمریکا و عدم دستیابی به نتیجه مطلوب خبری ندارند.

موضوع دیگر این است که نمی‌دانم این آقایان در مورد کدام مذاکره با آمریکا و راجع به چه چیزی صحبت می‌کنند. این آقایان اگر می‌خواهند خودشان با آمریکا مذاکره کنند که دیگر نیازی به صدور اعلامیه ندارد، اما اگر منظورشان مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا است این موضوع نیازمند امکانات و وسایل لازم است.آیا این لوازم مهیا است؟

این آقایان حرف‌های بیهوده‌ای می‌زنند که حاصل و نتیجه آن متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به عدم مذاکره و نشان دادن چهره خودشان به عنوان مدعیان دموکراسی و اهل مذاکره است.

این صد نفر بی‌اطلاع هستند که مطابق معمول تاریخ 40 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران، آنها به دنبال نام و شهرت هستند، در حالیکه نظرشان به هیچ عنوان درست نیست، آنها اطلاعی از دیپلماسی ندارند و خطای برداشت آنها از دیپلماسی به دلیل ژست‌های روشنفکری بی معنی است که در طول چهل سال گذشته آشنایی گسترده‌ای با این نوع ژست ها داریم. آنها در چنین اعلامیه‌ای به دنبال نشان دادن چهره‌ای روشنفکر و صلح‌طلب از خودشان هستند.

نکته دیگر این است که ترامپ برخلاف ادعاهایش برای مذاکره، یک شیاد است. وی سخن از انجام مذاکره با ایران می‌زند، برجام را در جهت دستیابی به آنچه مذاکره‌ای بهتر می‌خواند بر هم می‌زند در حالی که در عمل شروطی از جمله محدودیت برنامه های موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران مطرح می‌کند که نه تنها برای ایران، بلکه برای هیچ کشوری قابل قبول نیست.

تنها در صورتی که جمهوری اسلامی ایران به کلی تسلیم آمریکا شده و همه چیز را تقدیم کند آمریکا حاضر به مذاکره با ایران خواهد شد. در یک کلام ترامپ اهل مذاکره نیست.

پیروز مجتهدزاده - استاد دانشگاه