به گزارش پارس نیوز، 

برخی نمایندگان مجلس درباره انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی در انتخابات هیأت رئیسه سومین اجلاسیه مجلس دهم شورای اسلامی عقیده داشتند که لاریجانی ریاستش در پارلمان را مدیون رأی فراکسیون اصولگرایان است.

در آخرین دور انتخاباتی که در 9 خردادماه سال جاری برای سومین اجلاسیه مجلس دهم شورای اسلامی برگزار شد حمیدرضا حاجی بابایی،‌ علی لاریجانی، محمدرضا عارف کاندیداتوری خود برای ریاست اجلاسیه سوم مجلس دهم شورای اسلامی اعلام کردند.

براساس آراء نمایندگان محمدرضا عارف 114 رای،‌ علی لاریجانی 101 رای  حمیدرضا حاجی بابایی 54 رای نمایندگان ملت را از آن خود کردند.

این نتیجه دو دوره‌ای شدن انتخابات هیأت رئیسه را نشان می‌داد و نهایتا حاجی بابایی با انصراف از کاندیداتوری خود،‌ لاریجانی با کسب 147 رای از مجموع 279 نماینده حاضر در جلسه، بار دیگر نام خود را در صفحه ریاست مجلس به ثبت رساند.

*در این رابطه  به گفت‌وگو با برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نشست که مشروح آن از نگاهتان می‌گذرد:

*سالک: لاریجانی مدیون رأی فراکسیون اصولگرایان است/ حاجی‌بابایی برای شرایط کشور و مجلس ایثار کرد

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب هیأت رئیسه جدید مجلس، ابراز امیدواری کرد که این انتخاب به نفع کشور و مردم باشد.

وی با اشاره به حوادث امروز در جریان انتخابات هیأت رئیسه مجلس گفت:‌ این موضع نیازمند تحلیلی است که چگونه یک فراکسیون اصولگرا (نمایندگان ولایی) به این جمع‌بندی رسید که به صورت مجزا وارد عرصه انتخابات شود و پیامی را به مردم و جامعه ارائه دهد.

نماینده مردم اصفهان همچنین تصریح کرد: فراکسیون به دنبال این بود که به جامعه بگوید اینگونه نیست که ما تنها در تمامی مسائل داخلی مجلس شریک باشیم و مردم باید از این موضوع آگاه باشند.

سالک به نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی اشاره کرد و گفت: در نشست فراکسیون پس از ساعت‌ها بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که ما باید لیست جداگانه برای هیأت رئیسه ارائه و اعلام کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که لیست مجزای فراکسیون اصولگرایان ارائه شد التهابی در صحن مجلس به وجود آمد و فراکسیون‌‌های مستقلان و امید نیز تلاش‌های گسترده‌ای کردند.

«در گام اول ما به این نتیجه رسیدیم اعلام موضع فراکسیون چقدر دارای اهمیت است و بر معادلات تاثیر می‌گذارد و نکته دوم اینکه در کشیده شدن انتخابات دور دوم حاجی‌بابایی ایثار کرد زیرا وی می‌توانست کنار نکشد اما ترجیح داد برای منافع مجلس و ملت کنار بکشد»

وی در همین زمینه گفت:‌ آقای حاجی‌بابایی می‌توانست در صحنه بماند اما شرایط مجلس را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که به نفع ملت است که وی کنار بکشد، البته پیام خود را نیز به ملت داد.

سالک در خاتمه عنوان کرد که آقای لاریجانی در چنین وضعیتی مدیون رای فراکسیون اصولگرایان است.

*دهقان: لاریجانی با رأی نمایندگان فراکسیون ولایی توانست رئیس شود/ نمایندگان نسبت به نحوه مدیریت مجلس اعتراض دارند

همچنین محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، چناران و شاندیز در مجلس با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اجلاسیه سوم مجلس دهم که صبح امروز در صحن علنی پارلمان برگزار شد،‌اظهار داشت: ما در این انتخابات چند دستاورد داشتیم که برخی از آنها قابل بیان است.

وی افزود: اولاً معلوم شد که آقای لاریجانی با رأی فراکسیون نمایندگان ولایی توانست رئیس شود و به نظر من این موضوع در معادلات آینده مجلس می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس ادامه داد: همچنین یکی دیگر از اهداف پیش‌رو شفافیت بود چرا که در هر صورت معلوم می‌شود هر کسی چه نظری دارد چرا که باید وضعیت فراکسیون‌ها شفاف شود. ما می‌خواستیم فراکسیون‌ها شفاف شوند و این شفافیت ایجاد شد.

دهقان بر همین اساس اضافه کرد: در این حالت معلوم شد هم فراکسیون به چه میزان جایگاه و رأی دارد و این به نظر ما لازم بود که رئیس و سایر اعضاء چه جایگاهی دارند.

وی همچنین یادآور شد: به نظر من انتخابات امروز نشان داد که مجلس نیازمند این است که از همه جریانات موجود مجلس استفاده شود تا بتواند وضعیت نابسامانی که در دو سال گذشته داشتیم و مدیریتی که فاقد دستاورد بوده است تغییر پیدا کند و اصلاح شود تا در این صورت ما به سمت کارآمدی پیش برویم.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس با بیان اینکه در مجلس امروز یک رأی اعتراضی نسبت به رئیس مجلس وجود داشت چرا که در ابتدا 171 رأی داشت اما امروز حائز 101 رأی شد و این نشان می‌دهد که نمایندگان نسبت به مدیریت رئیس مجلس فارغ از مسائل سیاسی اعتراض دارند و معتقدند که مدیریت باید بگونه‌ای اصلاح شود که یک دستاوردی هم در مجلس صورت گیرد فقط حرف زدن و جلسه گذاشتن که مشکل کشور را حل نمی‌کند.

دهقان ادامه داد: نمایندگان به ویژه اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به نوع مدیریت مجلس معترض بودند و بر این نظر بودند که مجلس کارآمدی لازم را ندارد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: البته در پایان و پس از مرحله دوم انتخابات ریاست مجلس اگر نمایندگان فراکسیون ولایی تا کنون اعضاء را انتخاب کرده بودند اما دیگر اختیار آقای حاجی‌بابایی به عنوان نامزد بود که انصراف خود را اعلام کند چرا که زمانی وجود نداشت که ما بتوانیم جلسه برگزار کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان کافی برای برگزاری جلسه توسط نمایندگان ولایی وجود نداشت آقای حاجی‌بابایی به صورت شخصی انصراف داد.

*ترکی: هیأت رئیسه مجلس در مسائل ریشه‌ای انقلاب فعال‌تر عمل کند/ عمده رای لاریجانی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی بود

اکبر ترکی نماینده مردم فریدن هم با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اجلاسیه سوم مجلس دهم شورای اسلامی که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، اظهار داشت: در مرحله اول فراکسیون‌ها در جمع‌بندی‌شان به این نتیجه رسیده بودند که در قسمت ریاست مجلس هر سه فراکسیون کاندیدا داشته باشند.

وی افزود: شاید هم فراکسیون‌ها می‌خواستند وزن خود را به نحوی مشخص کنند اما زمانی که در مرحله دوم مشخص شد که ممکن است فراکسیون نمایندگان ولایی که کاندیدای آن آقای حاجی‌بابایی بود رأی نیاورد و رأی نیاوردن او هم اگر در میدان بماند باعث حذف آقای لاریجانی می‌شود، تصمیم جدیدی اخذ شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: به هر حال آقای لاریجانی یک نیروی ولایی محسوب می‌شود لذا با نظر اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی و تشویق ما باعث شد آقای حاجی‌بابایی از کاندیداتوری خود انصراف دهد و به صورت یکجا  اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی و همچنین حداقل قسمت عمده‌ای از فراکسیون مستقلان به آقای لاریجانی رأی دادند.

ترکی همچنان یادآور شد: در هر حال اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به عملکرد هیأت رئیسه مجلس نگرانی‌ها و ناراحتی‌هایی داشتند که لازم بود در مسائلی از جمله موارد ریشه‌ای انقلاب و نظام فعال‌تر عمل کنند و به نظر من فکر می‌کنم این پیام منتقل شده است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که هیأت رئیسه جدید این مسائل را رعایت کرده و بر مبنای آرمان‌های انقلاب و نظام هوشمندانه عمل کند.

*امیرآبادی: کار فراکسیون نمایندگان ولایی در انتخابات هیأت رئیسه اقدامی انقلابی بود/ لاریجانی رفتارهایش را در مواجهه با نیروهای انقلاب اصلاح کند

همچنین احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ این انتخابات مسائل زیادی را نشان داد و نکاتی قابل توجه است که مردم باید بدانند.

*تعداد نیروهای انقلابی و ولایی در مجلس قابل توجه نیست

وی افزود: این انتخابات نشان داد نیروهایی که به عنوان نیروهای انقلابی و ولایی شناخته می‌شوند تعدادشان در مجلس قابل توجه نیست به این معنا که نیروهایی که کارهای بسیاری را در رابطه با ارزش‌های انقلاب پیگیری می‌کنند تعدادشان در مجلس حدود 55 نفر است.

امیرآبادی تصریح کرد: دومین موضوعی که در انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس مشخص شد اینکه خطوط مجلس شفاف شد بدین معنا که مشخص شد فراکسیون اکثریت مجلس دهم «لیست امید» است با تعداد حدود 115 تا 120 نفر، تعداد اعضای فراکسیون مستقلین نیز یکصد نفر هستند که در دور اول انتخاب رئیس مجلس به آقای لاریجانی رأی دادند.

*لاریجانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان جایگاهی ندارد و اصلاح‌طلبان او را قبول ندارند

وی ادامه داد: نهایتاً آنچه مشخص شد این بود که آقای لاریجانی در اردوگاه اصلاح‌طلبان جایگاهی ندارد و اصلاح‌طلبان او را قبول ندارند، بنابراین آقای لاریجانی باید خط خودش را با آنان کاملاً مشخص و روشن کند، این انتخابات نشان داد که اصلاح‌طلبان به لاریجانی رأی نخواهند داد، رفتارهای اصولگرایانه آقای لاریجانی به خصوص در دوران مسئولیت وی در صدا و سیما قطعاً از خاطر اصلاح‌طلبان فراموش نخواهد شد همانطور که روز چهارشنبه هم شاهد بودیم که آنان به آقای لاریجانی رأی ندادند.

*حاجی‌بابایی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس ایثارگری کرد

این عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه انتخابات روز چهارشنبه گذشته هیأت رئیسه مجلس آزمون بزرگی برای اصلاح‌طلبان در مواجهه با آقای لاریجانی بود، تصریح کرد: آقای حاجی‌بابایی نیز کار بسیار بزرگی انجام داد و در واقع یک ایثارگری کرد، به آقای حاجی‌بابایی پیشنهادات خوبی داده بودند، از هر دو فراکسیون به او پیشنهاد نایب‌رئیسی اول مجلس را داده بودند.

وی اضافه کرد: نمایندگان ولایی مجلس در انتخابات هیأت رئیسه تمام تلاش‌شان بر این بود که به مردم بگویند ما در مجلس در اقلیت هستیم و اینکه مجلس نمی‌تواند برای کشور کاری انجام دهد، به این دلیل است که تعداد ما در اقلیت است، بنده روز چهارشنبه به آقای عارف گفتم اکثریت مجلس لیست امید است و فراکسیون امید باید پاسخگوی مردم باشد، مجلس دهم در انتخابات سال سوم هیأت رئیسه نشان داد اکثریت کُرسی‌های مجلس متعلق به «لیست امید» است و اگر مجلس هم ناکارآمد است باید فراکسیون امید پاسخگوی مردم باشد، چون آنان هستند که می‌توانند تأثیرگذار باشند.

امیرآبادی همچنین گفت: در خصوص انتخاب رئیس مجلس نیز باید بگویم آقای حاجی‌بابایی ایثارگری کرد، با انصرافی که آقای حاجی‌بابایی در دور دوم انتخاب رئیس مجلس داد، باعث شد آقای لاریجانی رأی بیاورد، به نظرم اگر آقای حاجی‌بابایی در دور اول هم کاندیدا نمی‌شد حتماً آقای عارف رئیس می‌شد، یعنی اگر آقای حاجی‌بابایی نمی‌آمد قطعاً یکسری از اصولگرایان شاید رفتار انتخابی دور دوم را نداشتند و یا امکان داشت طوری رفتار کنند که آقای لاریجانی رأی نیاورد.

*لاریجانی باید رفتارهایش را در مواجهه با نیروهای انقلاب اصلاح کند

وی خاطرنشان کرد: دوستان ما در فراکسیون ولایی مجلس در طول این دو هفته، به عملکرد آقای لاریجانی ایرادات و ملاحظاتی داشتند و تمام بحث‌شان این بود که آقای لاریجانی باید رفتارهایش را در مواجهه با نیروهای انقلاب اصلاح کند یا در بحث حمایت از دولت، آقای لاریجانی باید واقع‌بین باشد و در مواجهه با اصلاح‌طلبان باید واقع‌بین باشد، به همین جهت روز چهارشنبه این پیام به نوعی به آقای لاریجانی داده شد.

*کار فراکسیون نمایندگان ولایی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس اقدامی انقلابی بود

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه آقای حاجی‌بابایی هم معامله نکرد، گفت: آقای حاجی‌بابایی تا آخر ایستاد و الّا آقای حاجی‌بابایی به راحتی می‌توانست نایب رئیس اول مجلس شود، ولی او ایثارگری کرد، از طرفی کار فراکسیون نمایندگان ولایی هم اقدامی انقلابی بود، یعنی خطوط را مشخص و شفاف کردند و همچنین در بحث کارآمدی مجلس کاملاً به مردم نشان دادند که اگر مجلس کارآمد هست یا کارآمد نیست، دلیلش چیست.

این عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: در جریان انتخاب نواب هیأت رئیسه هم به نظرم با توجه رأی 114 تایی آقای عارف و رأی 143 تایی آقای مطهری مشخص شد که حدود 30 نفر از نمایندگان فراکسیون مستقلانبه آقای مطهری رأی دادند چرا که نمایندگان فراکسیون ولایی به آقای مطهری که رأی نمی‌دهند، بنابراین برخی از نمایندگان فراکسیون مستقلان به آقایان قوامی و مصری رأی ندادند و اتفاقاً نکته همین جاست، این رفتار مجلس و رفتار برخی نمایندگان فراکسیون مستقلان، فراکسیون نمایندگان ولایی را آزار می‌دهد، این رفتار باید اصلاح شود.

*هر 2 تصمیم حاجی‌بابایی در انتخابات هیأت رئیسه مجلس اقدام شایسته‌ای بود

امیرآبادی همچنین گفت: اگر آقای حاجی‌بابایی دور اول انتخاب رئیس مجلس کاندیدا نمی‌شد، آقای عارف رأی می‌آورد و اگر دور دوم هم کنار نمی‌کشید، باز هم آقای عارف  رئیس می‌شد، یعنی هر 2 اقدام آقای حاجی‌بابایی درست بود، هم آمدنش و هم کنار کشیدنش اقدام شایسته‌ای بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی قطعاً بین آقای لاریجانی و عارف، آقای لاریجانی را انتخاب می‌کنند.

*شهریاری: مصلحت‌اندیشی فراکسیون نمایندگان ولایی نقش بسزایی در ریاست لاریجانی داشت

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز عنوان کرد: آقای لاریجانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ریاست مجلس شورای اسلامی بود. 

وی افزود: احتمال اینکه کسی به جای وی برای ریاست مجلس انتخاب می‌شد وجود تنش را ایجاد می‌کرد. 

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مصلحت در این بود که در روز انتخابات هیات رئیسه زمانی که آقای حاجی بابایی دید ممکن است مجلس دچار مشکل و تنش شود به نفع آقای لاریجانی کنار کشید. 

وی بر همین اساس اضافه کرد: بنابر مصلحت‌اندیشی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی آقای حاجی بابایی برای ریاست مجلس دهم در اجلاسیه سوم کاندیدا شد و براساس همان مصلحت هم کنار کشید. بنابراین در دور دوم حداقل 50 نماینده از فراکسیون نمایندگان ولایی به علی لاریجانی رای دادند.