به گزارش پارس ، به نقل ازفارس: یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جنب و جوشی عجیب در رسانه ها، میان اهالی خبر و حتی فرهنگ ایجاد کرده و تنها این برنامه ملی جنبه سیاسی ندارد، چرا که برای برپایی یکی از سرنوشت سازترین رخدادهای کشور همگان باید دست به دست هم دهند تا شاهد رویش ها باشیم؛ این انتخابات هم برگ زرین دیگری در پرونده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود از این رو نگاه تمام طیف ها از سراسر جهان را متوجه خود دارد.

در این راستا یکی از وزارتخانه های مسئول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در راستای اقدامات و برنامه های فرهنگی خود برای برگزاری بهتر انتخابات ریاست جمهوری تدارک نظارت هایی ویژه را دیده است.

این وزارتخانه و در راس آن سید محمد حسینی از نظارت های ویژه بر فعالیت چاپخانه داران خبرداده و می افزاید: « تمام موارد را جز به جز نظارت می کنیم، چرا که باید به وظایف قانونی خود که متعهد به انجام آنیم عمل کنیم. »

بر اساس این وظایف قانونی، باید نظارت کلی بر تمام چاپخانه ها صورت گیرد. این نظارت در تمام مراحل انجام می شود، چاپخانه داران باید از اداره کل وزارت ارشاد برای صدور مجوز تاسیس و یا هرگونه کار چاپی مجوز اقدام کنند؛ حتی در راستای کالاهای ترخیصی به داخل یا خارج از کشور هم اینگونه است، یعنی اجازه تمام مواردی که مشمول کار فرهنگی است باید از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، هم ترخیص و خروج از کشور و هم واردات باید اعلام شود؛ البته هم کالاهای فرهنگی و هم مکتوب شامل حال این محور هستند.

آنچه مسلم است اینکه امور حوزه کتاب از طریق اداره کل کتاب و کتابخوانی انجام می شود، اما کالاهای فرهنگی از طریق سامانه سراسری پیگیری می شود، فرد کد رهگیری دریافت کرده و کار را پیگیری می کند.

بر همین اساس در فصل انتخابات هرگونه موردی تحت عنوان کالای فرهنگی نه مکتوب (مثل روزنامه) باید با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر و توزیع شود.

لذا این وزارتخانه به اداره کل چاپ و اتحادیه چاپخانه داران تاکید کرد تا رعایت دقیق قوانین را در این حوزه داشته باشند زیرا هرگونه کار چاپی باید منطبق بر ضوابط تعیین شده از سوی اداره کل چاپ باشد.

طبق رویه موجود هرگونه انتشار و توزیع فعالیت های تبلیغی باید به وزارت ارشاد اعلام شود، این وزارتخانه ابتدا موضوع را بررسی، تایید و سپس به چاپخانه ارسال می کند، در واقع تا مهر تایید اداره کل چاپ ارشاد بر کاری درج نشده باشد چاپخانه ها مجاز به چاپ نیستند.

این مهم تاکید می شود که هر برگه تبلیغی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید از وزارت ارشاد مجوز داشته باشد، این مجوز برای این مهم شمرده می شود چون این گونه فعالیت ها باید زیر نظر اداره کل چاپ باشد تا همه موضوعات زیر لوای ضوابط محقق شوند.

علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی با تاکید بیشتر در این راستا به نحوی از جزئیات می گوید و می افزاید: « هرگونه پوستر، کار تبلیغی، بنز و آنچه حکم تبلیغی دارد حتما باید مجوز وزارت ارشاد را داشته باشد، اما آگهی های تبلیغاتی از طریق اداره کل آگهی این وزارتخانه بررسی می شود که زیر نظر معاونت مطبوعاتی است. قطعا خود کاندیدهای ریاست جمهوری این موارد را رعایت می کنند» .