به گزارش پارس نیوز، 

منابع انگلیسی روز چهارشنبه گزارش دادند که شرکت انگلیسی «اس.اس.ای» تازه‌ترین نهادی است که در کنار سایر شرکت‌های توزیع‌کننده انرژی در این کشور، قیمت‌های خود را افزایش می‌دهد. بنابر اعلام این شرکت، قیمت توزیع گاز قرار است ظرف هفته‌ های آتی به میزان 5.7 درصد افزایش یابد که این مساله 2 میلیون و 400 هزار خانوار انگلیسی و مشترک این شرکت را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

«استفن فوربز» مسئول بخش اقتصادی شرکت «اس.اس.ای»، دلیل این افزایش را بالا رفتن حامل‌های انرژی در سطح جهان دانست و تصریح کرد که این امر از کنترل شرکت او خارج است.

پیش‌ از این شرکت‌های بزرگ توزیع‌کننده انرژی در انگلیس ازجمله بریتیش گاز، ای.دی.اف، اسکاتیش پاور و ان پاور، از تصمیم خود برای افزایش حامل‌های انرژی خبر داده و علتش را افزایش آن در بازارهای جهانی عنوان کرده‌اند.

بنابر اعلام رسانه‌های انگلیسی، این افزایش قرار است از 11 جولای (20 تیرماه) به اجرا گذاشته شود و دست‌کم 9 میلیون خانوار انگلیسی (برابر با نزدیک به 17 درصد جمعیت این کشور) را که روی تعرفه‌های استاندارد قرار دارند متأثر خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که با گران شدن حامل‌های انرژی نرخ تورم در انگلیس که در حال حاضر براثر خروج این کشور از اتحادیه اروپا نوسانات زیادی را طی کرده، بالا خواهد رفت.

این افزایش پس‌ازآن صورت می‌گیرد که به دنبال تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام و بازگشت تحریم‌های ثانویه علیه ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش‌یافته است. براساس آخرین گزارش های منتشر شده، هربشکه نفت خام برنت دریای شمال در حال حاضر حدود 77دلار داد و ستد می شود. این در حالی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی طی یک سال اخیر کاهش یافته بود.

در همین راستا نشریه دیلی اکسپرس امروز گزارش داد که قیمت سوخت در انگلیس طی یک ماه گذشته به‌صورت روزانه، روند صعودی داشته است.

به نوشته این نشریه انگلیسی درحالی‌که بنزین وگازوییل اواخر ماه مارس گذشته(فروردین)به ترتیب لیتری 116.66پنس(1پوند و16)و 119.35 پنس معامله می‌شد، اکنون با افزایش حدود 7 درصدی، هر لیتر بنزین 124.74 پنس و گازوییل 127.69 پنس معامله می‌شود.

)معامله می‌شد، اکنون با افزایش حدود 7 درصدی، هر لیتر بنزین 124.74 پنس و گازوییل 127.69 پنس معامله می‌شود.

همچنین،کاهش ارزش پوند انگلیس پس از رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، کارشناسان اقتصادی را نسبت به چشم انداز افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی نگران است. «سایمون ویلیام» از موسسه آر.ای.سی در این‌ باره گفت که اگر بهای هر بشکه نفت خام به 90 دلار برسد و ارزش پوند تغییری نکند قیمت هر لیتر بنزین به 137 پنس خواهد رسید.

وی افزود که چنانچه این روند ادامه پیدا کند و بهای هر بشکه نفت خام به 100 دلار برسد قیمت هر لیتر بنزین از 143 پنس تجاوز می‌کند. این در حالی است که به گفته ویلیام، آخرین باری که قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار رسیده بود، قیمت هر لیتر بنزین 133 پنس معامله شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه هجدهم اردیبهشت‌ماه در اقدامی یک‌جانبه و به‌رغم مخالفت‌های جهانی، خروج کشورش از برجام را اعلام کرد. بااین‌حال اتحادیه اروپا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام کرده‌اند که به‌رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، آن‌ها به این توافق پایبند بوده و از شرکت‌های خود که با ایران مبادله تجاری دارند، حمایت می‌کنند.

ایران نیز اعلام کرده است که اگر از منافع برجام منتفع شود و تضمین های لازم داده شود، در برجام می ماند.