به گزارش پارس نیوز، 

سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاکید بر بدعهدی‌ مکرر آمریکا در تعهداتش اظهار داشت: برجام یک تعهد بین‌المللی بین 7 کشور است. 

وی افزود: این هفت کشور پس از تایید شورای امنیت و سازمان ملل، بین‌المللی و تایید شده است و در متن برجام هم قید شده که اگر هر کشوری از برجام خارج شد ممکن است از برجام خارج شده باشد اما معاهده برجام همچنان پابرجا است؛ لذا اکنون هم برجام برقرار است. 

نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر آمریکا در برجام می‌ماند و تخلفی از اقدامات ایران می‌دید می‌توانست یک جانبه به این تخلفات اعتراض کرده و این موضوع را به شورای امنیت بفرستد و یک جا همه تحریم‌ها بازگردد، اکنون این انتخاب از آمریکا گرفته شده است. 

وی ادامه داد: آنچه که در مذاکرات مشخص است هم ایران می‌خواهد در برجام بماند و هم 5 کشور باقی‌مانده؛ هرچند موضع روسیه و چین متفاوت است و عنوان می‌کنند که چه اروپا بماند چه نماند ما در برجام هستیم اما اروپایی‌ها باید تکلیفشان را مشخص کنند. 

موسوی بیوکی همچنین یادآور شد: آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند بر این تاکید شد که اگر اروپایی‌ها می خواهند بمانند تعهد و تضمین در جهتی که اصولی که ما در برجام چیده بودیم بگیرید یعنی آن منافعی که قرار بود برد برد باشد را اروپایی‌ها تضمین کنند. 

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گزارش وزارت امور خارجه در این رابطه عنوان کرد: براساس گزارشی که از سوی وزارت امور خارجه و هیات مذاکره کننده ارائه شد دو خواسته مطرح شده است یکی از آنها این است که نظام حقوقی اروپا و کشورهای اروپایی - از آنجایی که بیشتر به بخش خصوصی متکی هستند- تنظیم روابط و بخش خصوصی و دولتی‌شان بیشتر از کشورهای حاکمیتی زمان می‌برد؛ بنابراین ممکن است دولت آنها با برجام موافق باشد اما بخش خصوصی آنها موافق نباشند. 

وی بر همین اساس اضافه کرد: لذا این مسائل و موارد زمانبر است. همچنین کشورهای اروپایی و سایر کشورها بخواهند در برجام بمانند اگر بخواهند آن مراوده مالی را داشته باشند اصلش این است که می‌گویند ایران باید جزء کشورهایی باشد که FATF را امضا کرده باشد اما ما به این صراحت نمی‌خواهیم به FATF وارد شویم.

موسوی بیوکی ادامه داد: FATF چندین زیرمجموعه و برنامه دارد که این لوایح را باید مصوب کشوری کنیم. مانند لایحه مبارزه با پولشویی که البته ربطی به FATF ندارد اما باید در قوانین جاری کشورمان تصویب شود. چهار لایحه به صورت ویژه وجود دارد که اگر کشورها جزو این کنوانسیون نباشند در لیست سیاه می‌روند و بر این اساس ریسک بالا می‌رود و به نوعی خودشان در تحریم می‌روند معنی و مفهوم حرف این است که شاید که ما باید تلاش کنیم در لیست سیاه نرویم. 

نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید آنچه را که خلاف قانون اساسی ما و سیاست خارجی ما است را حذف کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف در صورتی که احتمال دهیم طرف اروپایی سیاست امریکا را ادامه داده و در برجام بدعهدی کند سیاست ایران در این قبال چه خواهد بود اظهار داشت: این احتمال وجود دارد اما اروپایی‌ها تاکنون نشان دادند موضع‌شان موضع آمریکا نیست البته آمریکا حتما به اینها فشار وارد می‌کند که به کشورش بپیوندد و با آن متحد شود. 

موسوی بیوکی همچنین عنوان کرد: هرچند بخش خصوصی امریکایی ها بیشتر تابع آمریکا است یعنی بسیاری از سرمایه‌داران و سهامداران این کشورها امریکایی هستند و لذا آنها این نکته را لحاظ می‌کنند و درواقع آنها با امریکا هستند. علت اینکه ما هم خیلی امید نداریم که اروپایی‌ها به تعهداتشان پایبند نباشند نهایت آن این است ما مصوبه دولتی را ارائه می‌کنیم اما بخش خصوصی را نمی‌توانیم مکلف کنیم که تعهدات خود را عملی کنند. 

وی یادآور شد: احتمال بدعهدی و نقض عهد اروپایی‌ها در برجام وجود دارد اما دولت‌های آنها تاکنون ایستاده‌اند و در مذاکرات صورت گرفته توسط ایرانی‌ها به این تفاهم رسیده‌اند که اصول را حفظ کنند اما به هر حال فشار آمریکا روی آنها زیاد است.