بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران فرارسیدن ماه رمضان و سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطالب مطرح شده به نقل از مقامات روسیه درباره خروج ایران از سوریه تصریح کرد: کسی نمی تواند ایران را به کاری مجبور کند، ایران کشوری مستقل است که سیاستهای خود را براساس منافع خود دنبال می کند.

وی افزود: حضور ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه انجام شده و هدف برای مبارزه با تروریسم بوده و تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم باشد و دولت سوریه بخواهد ایران به کمکهای خود به دولت سوریه ادامه خواهد داد.

قاسمی تصریح کرد: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به قلمرو این کشور ورود کردند.

وی درباره تضمینهای اروپا به ایران درباره برجام خاطرنشان کرد: حرف کافی نیست و نیاز به عمل است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تعیین سفرای ایران در برخی کشورها از جمله سوئیس ، ژاپن و ... گفت: سفرای قبلی هر کدام به دلایلی که عمدتا اتمام دوران ماموریتشان بوده طبق قانون به تهران برگشتند و جانشینان آنها مشخص شدند و پروسه های اداری اعزام سفرای جدید اجرا خواهد شد و هر چه زودتر اعزام خواهند شد.

 قاسمی درباره مطالب منتشر شده در خصوص نشست آتی بین سه کشور اروبایی و چین و روسیه و بحث توافق جدید گفت: فکر می کنم اتاق های فکر و جنگ روانی در منطقه و جهان سعی دارند با انتشار اخبار غلط روابط ایران و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند اظهارات پامپئو جای پاسخ ندارد آنچه در روزنامه آلمانی منتشر شده غلط و کذب است

وی گفت: ما هیچ مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت و مذاکرات حول برجام خواهد بود  رهبران اروپا از خردمندی بالا برخوردارند که در چه موضوعاتی با ایران وارد مذاکره خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: جمعه کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا را خواهیم داشت  جلسه به ابتکار و پیشنهاد ایران برگزار می شود و قرار است موضوعات مدنظر ما بررسی شود.   

‫سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مطالب منتشر شده درباره سخنرانی امروز پامپئو و اینکه مجددا خواستار مذاکره با ایران شود، گفت: یک موضوع شرم آور و مضحک و بیشتر به طنز شبیه است که آمریکا بخواهد از یک توافقدچندجانبه بین المللی خارج و بعد تحت شرایط دیگری خواهان مذاکره و نشست مجدد باشد.

وی گفت: ما از صلح و ثبات در شبه جزیره کره حمایت کرده و می کنیم. آمریکا نشان داده که شریک مطمئنی نیست و باید با هوشیاری و دقت تمام با این دولت روبرو شد و خروج آمریکا از برجام و اتفاقات اخیر اثبات می کند آنهایی که از حوزه آسیا می خواهند مذاکره کند باید به همه ابعاد توجه داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطالب منتشر شده درباره اقامتگاه رضاشاه در جزیره موریس و بحث فروش آن گفت:  یک اقامتگاه در جزیره موریس است که شش ماه پهلوی اول در آنجا سکونت داشته و این ساختمان متعلق به ایران است و به علت دور بودن ساختمان از سفارتخانه های ما احساس می شود در اثر مرور زمان این ساختمان هزینه بر است و مباحثی برای فروش آن مطرح بوده و به دولت پیشنهاد شده، ولی تاکنون تصمیم مشخصی  در این زمینه اتخاذ نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: ما به همکاریهای آتی با عراق خوشبین هستیم  و همکاری آتی با دولت عراق برای ما محترم است. عراق را کشوری مستقل می دانیم خواهان عراق با ثبات، با امنیت کافی و توسعه یافته هستیم که با همسایگان خود رابطه حسنه ای داشته باشد و به ثبات منطقه کمک کند.