به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه استار با درج عنوان 'پیام قدس به جهان از استانبول' به نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین های اشغالی در سالن کنگره مرکزی شهر استانبول پرداخت و نوشت: سران کشورهای اسلامی در سطوح مختلف در استانبول گرد هم آمدند و ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، پیامی به جهانیان مبنی بر به رسمیت نشناختن سفارت آمریکا در بیت المقدس صادر کردند.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه در گزارش دیگری تحت عنوان 'روحانی راهکار اقتصادی ـ سیاسی علیه اسراییل پیشنهاد کرد' به سخنان رییس جمهوری کشورمان در نشست اشتانبول اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران در ابتدای سخنان خود از اردوغان به خاطر برگزاری نشست حمایت از فلسطین تشکر و تاکید کرد که زمان آن رسیده که قاطعانه به رژیم غیر مشروع صهیونیستی بگوییم دیگر بس است چرا که رژیم اشغالگر قدس در مقابل چشم اشکبار جهانیان، با پایمال کردن کرامت انسانی و تحقیر همه ارزشها، جامعه جهانی را به مبارزه طلبیده است.

روزنامه جمهوریت در گزارشی به نشست کشورهای اسلامی در استانبول پرداخت و این اقدام را پله اول برای فشار بر رژیم صهیونیستی تفسیر کرد.

به نوشته این رسانه، گردهم آمدن سران کشورهای مسلمان و صدور بیانیه گامی مهم در راستای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی است اما نمی تواند بازدارنده باشد چرا که اقدام عملی در سطح بین المللی لازمه توقف قتل عام فلسطینی هاست.

جمهوریت همچنین در خبری تحت عنوان 'تحریم اسراییل' به انتشار بخشی از سخنان حسن روحانی در نشست استانبول اشاره کرد و نوشت: رییس جمهوری ایران تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای مسلمان را راهکاری مناسب برای مقابله تل آویو دانست.

روزنامه خبر تورک با درج عنوان 'پیامی قدرتمند به جهانیان از استانبول' به نشست سران کشورهای اسلامی در استانبول برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد و نوشت: سران کشورهای اسلامی به دعوت رییس جمهوری ترکیه در استانبول گرد هم آمدند تا با فریادی بلند صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان برسانند.

خبر تورک اضافه کرد: نشست سران کشورهای همکاری اسلامی با صدور بیانیه نهایی 30 ماده ای به پایان رسید و سران کشورهای اسلامی در این بیانیه خواستار تشکیل کمیته بررسی جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی شدند.

به نوشته این رسانه، سران کشورهای اسلامی در این نشست، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را عاملی برای گشتاخی و رفتارهای بیشتر وحشیانه رژیم صهیونیستی توصیف و تاکید کردند که مراجع بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد باید زمینه تاوان دادن اسرائیل را فراهم و همچنین اقدامات لازم را برای پایان این اقدامات ظالمانه به طور قانونی و اخلاقی انجام دهند.

این رسانه همچنین در خبری تحت عنوان 'پیامی از روحانی در نشست استانبول به آمریکا و اسراییل' به سخنان رییس جمهوری کشورمان پرداخت و نوشت: حسن روحانی در نشست استانبول از کشورهای اسلامی خواست تا روابط تجاری خود را به طور کامل با رژیم صهیونیستی قطع کنند.

به نوشته این رسانه، رییس جمهوری ایران تاکید کرد که اگر صهیونیستها به جای اطمینان از سکوت برخی و زمزمه های ذلت بار برخی دیگر، در مقابل خود، یک منطقه قدرتمند می‌دیدند، بی تردید جرات چنین اقدامات وحشیانه را نداشتند. 

این رسانه همچنین در خبر جداگانه ای به اظهارات دکتر محمد جواد ظریف در نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی در استانبول پرداخت و نوشت: وزیر خارجه ایران دولت اسراییل را رژیم آپارتاید، وحشی و یاغی معرفی کرد و خواستار انجام تحقیقات بین المللی واضح و مستقل درباره جنایات صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی فلسطین شد.

روزنامه خبرتورک شرکت رییس جمهوری و وزیر خارجه ایران در نشست استانبول را حاکی از اهمیت فلسطین و موضوع قدس برای تهران توصیف کرد.

از دیگر رسانه های ترکیه می توان یه شبکه خبر.7 اشاره کرد که به انتشار اخبار و گزارش هایی از نشست کشورهای اسلامی در استانبول برای حمایت از مردم مظلوم پرداخت و در صدر اخبار خود نوشت: نشست سران کشورهای اسلامی در استانبول حاوی پیام مظلومیت مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس بود.

خبر.7 مفاد بیانیه نشست سران در استانبول را در صورت عملی شدن بسیار موثر دانست و نوشت: در این گردهمایی، شرکت کنندگان خواستار تشکیل کمیته بین المللی بررسی جنایات رژیم صهیونیستی شدند که به واقع اگر چنین اقدامی به صورت واقعی و موثر صورت گیرد، لرزه بر تشکیلات تل آویو خواهد افتاد.

این رسانه همچنین با درج عنوان 'به اشغال فلسطین پایان دهید' به سخنان رییس جمهوری کشورمان در گردهمایی استانبول اشاره کرد و به نقل از روحانی نوشت: رژیم صهیونیستی باید به اشغال فلسطین پایان دهد.

روزنامه حریت در انعکاس نشست سران کشورهای اسلامی با مهم خواندن آن بیشتر به سخنان رامی حمدالله نخست وزیر فلسطین و حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان پرداخت و نوشت: نخست وزیر فلسطین ضمن محکوم کردن حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به فلسطینی ها در نوار غزه، از سازمان ملل خواست که تحقیقات خود را از این اقدامات تل آویو برای روشن تر شدن ابعاد جنایات آنها آغاز کند و از سوی دیگر حافظ ملت مظلوم فلسطین در برابر تهاجم سربازان اسراییلی باشد.

این رسانه همچنین با درج عنوان 'پیشنهادی از روحانی علیه آمریکا و اسراییل' نوشت: رییس جمهوری ایران مدعی شد که اگر رژیم صهیونیستی در محاصره کشورهای مردم سالار قرار گیرد و با یک امت متحد مواجه باشد، هرگز نمی تواند چنین آسوده خاطر به جنایات خود ادامه دهد.

به نوشته حریت، آمریکا و رژیم صهیونیستی به گفته رییس جمهوری ایران خطری برای امنیت و صلخ بین المللی محسوب می شوند و از همه کشورهای اسلامی خواست که در روابط خود با ایالات متحده آمریکا تجدید نظر کرده و با رژیم صهیونیستی قطع ارتباط کنند.

روزنامه ملیت با درج عنوان 'نباید به صهیونیست ها اجاز دهیم' به سخنان حسن روحانی در نشست استانبول اشاره کرد و نوشت: رییس جمهوری ایران در گردهمایی سران کشورهای اسلامی به یک موضوع مهم اشاره کرد و آن مقابله با قانونی جلوه شدن تدریجی اقدامات رژیم صهیونیستی است.

به نوشته این رسانه، حسن روحانی بار دیگر خروج آمریکا از برجام را محکوم و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اعلام و تاکید کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز مورد نفرت جوامع مسلمان هستند چرا که هیچ ابایی از له کردن حقوق بین الملل و کشتار انسانها ندارند.

روزنامه ملیت با تشریح موضوعات مطرح شده در نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در استانبول برای حمایت از مردم فلسطین تاکید کرد: برگزاری نشست سران اسلامی، سکوت نکردن و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین مهم، مقبول و لازم است اما کافی نیست بلکه برای توقف گستاخی های تل آویو باید اقدامات عملی تاثیرگذار در مجامع بین المللی انجام داد.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی با درج عنوان 'دعوت رییس جمهوری ایران به تحریم آمریکا و اسراییل'، روزنامه ینی آکیت با درج عنوان 'پیام نشست استانبول به جهان'، روزنامه صباح با درج عنوان 'چشم جهانیان به نشست استانبول دوخته شد' و روزنامه حریت با عنوان 'خواستار تحریم علیه اسراییل هستیم' هر کدام ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی به تشریح نشست استانبول پرداخته و اغلب آنها نیز سخنان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان به ویژه پیشنهاد وی مبنی بر تحریم رژیم صهیونیستی را بیش از سایر بخش ها برجسته کردند.

به گزارش ایرنا، نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین های اشغالی در سالن کنگره مرکزی شهر استانبول برگزار شد.

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز وارد استانبول شده اند، در این نشست حضور یافته و به سخنرانی پرداختند.

در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس که سبب بروز اعتراضات شدید در فلسطین از جمله درگیری در نواز غزه و موجب شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی شد، ترکیه همراه با بسیاری از کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

بر همین اساس نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس با حضور مقامات بیش از 40 کشور در استانبول برگزار شد.

در این نشست 13 کشور در سطح رئیس جمهوری، 2 کشور در سطح معاون رئیس جمهوری، سه کشور در سطح معاون نخست وزیر، 12 کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات هایی از 11 کشور شرکت کردند.

سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک نشین قبرس در این نشست حضور یافتند.

دو روز پیش نشست کارشناسان ارشد این اجلاس در هتل هیلتون استانبول برگزار شد و نمایندگان کشورهای اسلامی پیش نویس بیانیه نشست را برای جلسه سران ارائه کردند.

ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده بود.

در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی، ترکیه همراه با برخی کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

هفته گذشته در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.

همچنین هفته گذشته همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 62 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از سه هزار نفر از آنها نیز زخمی شدند.

پارسال نیز در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس، نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شده و قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین اعلام و از همه کشورها خواسته شد که قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسند.